Blog » Dijital Pazarlama » Marka İsmi Bulma, Akılda Kalıcı Marka Adı Nasıl Bulunur?
Dijital Pazarlama Nedir, Nasıl Yapılır? Startup/KOBİ

Marka İsmi Bulma, Akılda Kalıcı Marka Adı Nasıl Bulunur?

Hosting Fiyatları

“Marka”, iş dünyasında ve pazarlamada herkesin kullandığı ama aslında herkesin anlamadığı kelimelerden biridir.

İnsanlar bir adı, logoyu, rengi ve hatta sesi bir marka olarak görür. Bunlar bir markanın unsurlarını oluşturduğu için kısmen doğru olsa da, sadece yüzeyi çizer.

Peki marka tam olarak nedir?

Marka Nedir?

Marka, bir ürünün, şirketin veya bireyin onu deneyimleyenler tarafından algılanma şeklidir. Marka, bir isim veya logodan çok daha fazlasıdır. Aslında bu varlıkların uyandırdığı tanınabilir duygudur.

Anlaşılması basit bir fikir gibi görünse de, marka bilinci oluşturma, tanımlanması kolay olmayan, anlaşılması zor bir konudur. Çünkü, markalaşma duygusal ve özneldir, mutlaka ölçülebilecek veya nicelleştirilebilecek bir şey değildir.

Kotler’e göre marka, ürünün üreticisini veya satıcısını tanımlayan isim, terim, işaret sembolüdür (veya bunların bir kombinasyonudur).

Marka İsmi Nedir?

Marka ismi, belirli bir şirketi, ürünü veya hizmeti tanımlar ve onu bir kategori içindeki benzer rakip markalardan ayırır.

Marka isimleri, marka sahibinin haklarını korumak için tipik olarak tescil edilirler ve marka ismine genellikle bir logo eşlik eder.

Marka İsmi Neden Önemlidir?

Marka isminiz, işletmenizle ilgili ilk izlenimin oluşmasına yardımcı olur ve işletmeniz üzerinde yarattığı genel etki nedeniyle kesinlikle kritik bir öneme sahiptir.

Neden mi?

Çünkü marka ismi, insanların markanızı nasıl algıladığını değiştirebilir ve marka değerini artırabilir, ancak yanlış yapılırsa veya hiç yapılmazsa bunun tersine de sebep olabilir.

Marka isminin önemini anlamak, yalnızca dizginleri elinize almanız ve bu itibarın nasıl göründüğünü kontrol etmeye çalışmanız anlamına gelir. Bu nedenle, işinizin en başından itibaren marka ismi üzerine düşünmeniz önerilir.

Marka İsmi Oluşturma Türleri

Mevcut marka ismi türlerini anlamak, herhangi bir marka ismi bulma veya yeniden isimlendirme projesinin ilk adımıdır.

Birden fazla ürününüz veya hizmetiniz varsa, her markanız için seçtiğiniz marka ismi türü, marka mimarinizi tanımlamanıza yardımcı olacaktır.

10 çeşit marka ismi oluşturma türü vardır. Aşağıda sizin için bu türlerin hepsini listeledik:

1. Kurucuların İsimleri

En basit marka adı bulma yöntemleri arasında yer alan kurucu isimlerinin kullanılması, markanız için bazen zor olabilir. Bu tarz, ürünleri tanımlayan başka niteleyiciler olsun veya olmasın, marka, şirketi kuran kişinin adını kullanır. Adını kurucusu Walt Disney’den alan Disney bunun en ünlü örneklerinden biridir. 

2. Tanımlayıcı İsimler

Oldukça basit bir marka adlandırma kuralı olan bu yöntem, sunulan ürün veya hizmetleri tanımlayan marka adlarını kullanır. Bunun bazı örnekleri arasında Toys R Us ve Internet Explorer sayılabilir. 

3. Coğrafi İsimler

Bir marka adındaki bir ürün veya hizmetle ilişkili bir bölge veya yer işaretinin kullanımını içerir. Örneğin, Turkish Airlines yani Türk Hava Yolları, şirketin merkezinin Türkiye konumunda olduğunu belirtir. 

4. Kişileştirilmiş İsimler

Bu marka isimleri, kurucu olmayan ve hatta şirketle ilişkili bile olmayan gerçek veya efsanevi bir kişi etrafında toplanır. Kişileştirilen marka adları tarihsel figürleri, efsaneleri kullanabilir veya hayali bir şirket maskotu etrafında bir marka kişiliği oluşturabilir.

5. Çağrıştırıcı İsimler

Bu marka ismi türü, müşteri için canlı ve alakalı bir imaj çizmek üzere tasarlanmıştır. Örneğin, dünyanın en büyük nehrinden esinlenen Amazon, dünyanın en büyük e-ticaret sitesi olmaya yolundaki hedefini gerçekleştirmiştir. 

6. Aliterasyon veya Kafiyeli İsimler

Bu kategori, hem akılda kalıcı hem de söylemesi eğlenceli olan isimleri içerir. YouTube ve Dunkin’ Donuts gibi markalar, ritmik ve hatırlaması kolay bir marka adı oluşturmak için aliterasyon ve kısaltılmış bir kelime kullanır.

7. Türetilmiş İsimler

Bu kategori, daha önce duyduğunuz bir şeye benzeyen ancak bir şekilde farklı bir sesle değiştirilmiş adları içerir. Nespresso, bu yöntemin en güzel örneklerinden biridir.

8. Yeni Uydurulmuş İsimler

Kodak ve Google gibi bazı markalar, benzersizlik duygusu yaratan ve markayı rakiplerinden ayırmaya yardımcı olan unutulmaz nitelikler aşılayan tamamen uydurulmuş yeni kelimeler kullanır. Neologist marka adları, doğru bir şekilde geliştirildiğinde en güçlü marka isimlendirme stratejileri arasında yer alabilir ve türetilmiş isimler gibi tescil edilmesi ve korunması daha kolaydır. Bununla birlikte, markayı tanıtmak ve anlam kazandırmak için genellikle daha fazla başlangıç pazarlama kaynağına ihtiyaç duyarlar. 

9. Hibrit İsimler

Bu kategori Microsoft gibi markaları ifade eder. Kelimeler birleştiğinde, doğru mesajı gönderen ve potansiyel olarak markayla ilgili özellikleri ve faydaları vurgulayan mevcut kelimelerin veya tanınmış hecelerin kombinasyonlarıdır. Bu isimlendirme biçimi de çok yaratıcı ve akılda kalıcı sonuçlar verebilir.

10. Kısaltmalar ve Baş Harf İsimleri

Bu kategori, Kentucky Fried Chicken için KFC, Hewlett-Packard için HP, General Electric için GE gibi daha uzun bir şeyi temsil eden marka adlarını ifade eder. Sektöre damgasını vuran şirketlerin daha sonra kısaltma kullanması çok daha makuldür. Uzun ad sürümü artık amacına etkili bir şekilde hizmet etmediğinde, genellikle yeniden markalamaya yapmak mantıklıdır.

Akılda Kalıcı Marka Adı Nasıl Bulunur?

Mükemmel marka adını bulma süreci, büyük düzeyde araştırma, beyin fırtınası, test, geri bildirim ve gerekirse tüm sürecin yeniden yapılmasını gerektirir. 

Peki tüm bu karmaşık süreci yönetirken, akılda kalıcı marka adını nasıl bulacağım diyorsanız, aşağıda sizin için neler yapmanız gerektiğini listeledik:

1. Kısa ve basit tutun

İnsan beyni binlerce kelime depolayabilir ve anadili İngilizce olan bir kişi ortalama 35.000 kelime bilir. Bu devasa yığında, karmaşık olanlardan önce kısa ve basit olanlar hatırlanır. Bu nedenle, yalnızca dilden düşmeyen, aynı zamanda müşterilerin duygusal olarak tepki verdiği diğer marka öğeleriyle (şekiller, renkler ve sesler) kolayca birleştirilebilecek bir isim seçmek için zaman ayırın. Adınızın basit ve başkaları tarafından anlaşılır olup olmadığını test edin.

2. Marka ismi oluşturuculardan ilham alın

Marka ismi fikirleri bulmak kolay değildir. Haftalar, bazen aylar sürebilir, ancak marka ismi oluşturucularla denemeler yapmak, yalnızca birkaç tıklamayla size birçok yeni fikir verebilir.

Marka ismi oluşturucu, işletmenizle ilgili verilere dayalı olarak olası isim önerileri sağladığı için harika bir başlangıç noktasıdır. Spesifik sektörünüzü ve anahtar kelimelerinizi arayarak marka adı fikirleri alabilir veya ürününüz/hizmetinizle ilgili duygulara dayalı isimler oluşturabilirsiniz.
Marka adı oluşturucular, aynı anda birçok marka adı bulmak için harikadır ve aradığınızı bulmayı kolaylaştırır.

3. Geri bildirim alın

Yeterli geri bildirim aldığınızda, bu size müşterilerin markanızı toplu olarak nasıl algıladığının bir temsilini sağlar. Ancak, markanın bütünlüğünü korumak için geri bildirim ailenizden ve arkadaşlarınızdan değil, marka profesyonellerinden, müşterilerden ve ekibinizden gelmelidir. Adlandırma yolculuğunuzu sorunsuz hale getirecek işlevsellik testi, müşteri testi ve diğer yardımcı hizmetler sağladıkları için, marka isim uzmanlarından incelemeler almanızı öneririz. Geri bildirim ayrıca size marka adınızın tonu ve algılanan anlamı hakkında önemli bilgiler verecektir.

4. Trendlerden kaçının

Trendler gelir ve gider, bu yüzden ne pahasına olursa olsun birine bağlı kalmayın ve marka adınıza önümüzdeki yıllarda modası geçeceği garanti olan trend kelimeleri eklemeyin.

5. Okunabilirliği göz ardı etmeyin

Marka adınızı okunabilir ve telaffuzu kolay tutmaya çalışın. Adınızı telaffuz ederlerken veya bir başkasına tavsiye ederken kullanıcılarınızın kafasının karışmaması gerekir.

6. Popüler üst düzey alan uzantılarına bağlı kalın

Ülkeye özgü uzantılarda veya mevcut en son uzantılarda herhangi bir sorun yoktur. Ancak, bunlardan kaçınmanız ve tüm dünyada standart olarak kabul edilen .com, .net ve .org olan Üst Düzey Etki Alanı uzantılarına bağlı kalmanız önerilir. Bu alan adı uzantıları yyrıca okuyucuların sitenize güvenmesini kolaylaştırırlar.

Örnek: com > net > org >

Şirket İsmi Bulma Araçları

Aşağıdaki şirket ismi bulma araçlarını kullanmadan önce, anahtar kelimelerinizi tüm bu araçlarla çalıştırın ve beğendiğiniz en az 5 marka adını seçin. Ardından çevrenizdekilerden bir öneri isteyin ya da sosyal medyada bir anket yaparak nihai marka adına karar verin.

1. NameMesh

NameMesh, dinamik özellikleri nedeniyle muhtemelen en popüler marka ismi üreticisidir. Listedeki diğer araçlardan farklı olarak NameMesh, giriş anahtar sözcüğünü önceden belirlenmiş anahtar sözcük listesine eklemez.

Farklı faktörleri göz önünde bulundurarak uygun bir isim bulmak için algoritmalar kullanır.

Uygun bir marka adı bulmadan önce birden fazla anahtar kelime denemeniz gerekebilir, ancak sonunda bu size iyi bir sonuç verecektir.

2. Dot-o-Mater

Dot-o-Mater, Name Mesh kadar gelişmiş olmayabilir, ancak şirket ismi bulma araçları söz konusu olduğunda kesinlikle bahsetmeye değerdir.

Başlangıç sekmesindeki anahtar kelimeleri bitiş sekmesindeki anahtar kelimelerle birleştirerek iki kelimelik alan adlarını bulmanıza yardımcı olur.

Kendi anahtar kelime listenizi yazabilir veya verilen isim listelerinden seçim yapabilirsiniz.

3. Lean Domain Search

Lean Domain Search, girdiğiniz anahtar kelimeye göre mevcut marka isimlerini arayan basit bir şirket adı üreticisidir.

Ana sayfada, anahtar kelimenizi girmek veya aşağıda verilen örneklerden birini seçmek için tek bir seçeneğe sahip olursunuz. Enter tuşuna bastığınızda, size mevcut tüm alan adlarının (çoğunlukla 2 kelime) bir listesini sağlanır.

Sonucu sıralamak veya giriş anahtar sözcüğünün konumuna karar vermek için birkaç seçeneğiniz vardır.

4. Shopify Name Generator

Shopify, tanınmış bir e-ticaret platformu sağlayıcısıdır ve genellikle sadece işletmelere hitap eder. Shopify Name Generator ile işletmenize yönelik bazı ilginç marka adları bulabilirsiniz.

Hedeflenen bir anahtar kelime girmeniz gerekir ve araç, birden fazla uzantıda 2-3 kelimelik kullanılabilir alan adlarının bir listesini önerir.

Doğru Marka İsmi Bulmanın Püf Noktaları Nelerdir?

Aşağıda sıralayacağımız 6 nitelik, marka fikirleri oluştururken nelere dikkat etmeniz gerektiğini size gösterecektir:

1. Unutulmaz

Müşterilerinizin ürünlerinizi düşünürken kolayca hatırlayacağı bir isim seçin.

2. Tutarlı

Markanızın pazarlaması, envanteri, satışı ve boyutu değişebilir, ancak marka adınız zamana dayanabilmelidir. Çok niş veya modaya uygun bir ad seçerseniz, bu isim ilerleyen günlerde hedef kitlenize hitap etmeyebilir.

Bu nedenle, potansiyel isimler listenizin eskimeyen olduğundan emin olun.

3. Bulunması kolay

Sanal iş dünyası, büyük ölçüde tüketicilerin yalnızca marka adınızı arayarak çevrimiçi sitenizi bulmasına dayanır. Bu, aynı niş içinde çalışmasa bile yerleşik bir markaya benzeyen bir isim seçtiyseniz işlerin ters gidebileceği anlamına gelir.

İnternette bulunmanın zor olmasının yanı sıra, başka bir işletmeye benzer bir marka adı seçmek, potansiyel müşterilerinizde kafa karışıklığı yaratır. Bu da markanızın imajını etkileyebilir.

4. Yeni

Kısa ve basit alan adlarına ulaşmak artık kolay değil. Hemen hemen her sözlük kelimesi çevrimiçi olarak kayıt edildi. Bu yüzden kendi kelimelerinizi bulmanız gerekebilir. 

Kendi adlarını yaratan veya birkaç kelimeyi karıştıran markalar, genellikle ilgi çekici ve akılda kalıcı, bazen de nişlerini yansıtan bir şeyler elde edebilir.

Örneğin, Instagram ve Microsoft, markanın sunduğu hizmeti bu şekilde insanlara çok iyi şekilde aktarabilen markalardandır.

5. Uygun

Mümkün olduğunca müşterinizin dikkatini çekmeniz çok önemlidir. 

Facebook, Instagram, Shopify ve Printful gibi başarılı işletmelerin bunu başarmasının bir nedeni de isimlerinin nişlerinde ipucu vermesidir. Bu, potansiyel müşterilerin markaları kolayca tanımlamasını mümkün kılar.

6. Yaratıcı

Yaratıcı bir marka ismi bulmanın pek çok yolu vardır. Örneğin, bir marka adının hecelenmesi kolay olmalıdır. Bununla birlikte, markanızla ilgili olabilecek basit isimlerin çoğu sıklıkla kullanılmış olacağı için bu kullanılan kelimeleri tekrar kullanmak yerine yaratıcı olabilir ve müşterilerinizin markanızda olmasını istediğiniz çağrışımları düşünebilirsiniz. İnsanlar web sitenizi açtığında hangi duygular ortaya çıkabilir? Ürünlerinizi veya hizmetlerinizi görünce akıllarına ne gelir? Duygusal bir yükü varsa, marka adınız anında etkili olacaktır.

Yukarıda listelediğimiz ipuçlarını kılavuz olarak kullanırsanız, hedef kitlenize hitap eden marka adı fikirleri bulacağınızdan emin olabilirsiniz.

Yaratıcı Marka İsimleri Nelerdir?

En iyi marka isimlerinde bazıları; yaratıcı, akılda kalıcı, havalı, kısa, ilham verici, yenilikçi ve orijinaldir.

İşte bu yaratıcı marka isimlerinden bazıları:

  • Marka İsmi: Cloudrevelout – Ürün/Sektör: Bulut Depolama, BT Şirketi
  • Marka İsmi: SecureSmarty – Ürün/Sektör: Güvenlik, Web Güvenlik Hizmetleri
  • Marka İsmi: SwipyWire – Ürün/Sektör: e-Ticaret, Teknoloji, Uygulama Geliştiricisi
  • Marka İsmi: MetCon – Ürün/Sektör: Sosyal Medya, Flört
  • Marka İsmi: QuickMove – Ürün/Sektör: Sosyal Medya, Sağlık ve Zindelik
  • Marka İsmi: Hipsonic – Ürün/Sektör: Müzik Uygulaması, Akış Hizmeti, Dans Topluluğu
  • Marka İsmi: Crowdystages – Ürün/Sektör: Sosyal Medya, Kitle Fonlaması
  • Marka İsmi: Brandingo – Ürün/Sektör: Tasarım Ajansı, Pazarlama Ajansı
  • Marka İsmi: Formony – Ürün/Sektör: İmalat
  • Marka İsmi: SalesPushy – Ürün/Sektör: Satış Eğitimi, Satış Danışmanlığı
  • Marka İsmi: Dwellysmith – Ürün/Sektör: Emlak
  • Marka İsmi: Mediciny – Ürün/Sektör: Sağlık, Teletıp

Marka Tescili Nasıl Yapılır?

Türk Patent ve Marka Kurumu üzerinden yapılan marka tescili ile bu işlemi yaptıran markalar 10 yıl süreli koruma hakkına sahip olur. Bu sürenin bitiminde yeniden başvurarak marka tescil sürenizi uzatabilirsiniz.

Marka tescil işlemleri aşağıdaki şekilde tamamlanır:

  • Türk Patent ve Marka Kurumu’na marka tescili başvurusu yapılır.
  • Başvuru, TPE tarafından sınıflandırılarak incelenir.
  • Başvuru, itirazların ortaya çıkma ihtimaline karşı 4 ay süre ile bültende yayınlanır.
  • Marka hakkında itiraz yapıldıysa, bu itirazlar incelenerek değerlendirmeye alınır.
  • Herhangi bir itiraz yapılmadıysa veya itirazlar marka lehine sonuçlandıysa, TPE marka tescili için belgeleri düzenler.
  • Marka tescil belgesi için son harç ödemesi yapılır.
  • Markanız tescil edilerek onaylanır ve marka tescil belgeniz tarafınıza iletilir.

Marka tescili, patent sorgulama ve başvuru işlemlerinizi buraya tıklayarak yapabilirsiniz.

Tescil işlemi son adımımızdı. Size marka ismi bulma ile ilgili tüm detayları anlattığımızı düşünüyorum. Halihazırda çevrimiçi bir işletmeniz varsa, siz marka adınızı nasıl buldunuz? Hikayenizi lütfen yorumlarda paylaşın.

Domain Sorgulama
guest
0 Yorum
Inline Feedbacks
View all comments