Görsel SEO: Resimler için Görsel SEO Optimizasyonu Nasıl Yapılır?

Görsel SEO: Resimler için Görsel SEO Optimizasyonu Nasıl Yapılır?
Hosting Fiyatları

Görseller, yalnızca okuyucunun ilgisini çekmek için değil, aynı zamanda SEO amaçları için de her blog yazısının önemli bir parçasıdır. Doğru şekilde oluşturulup eklendiğinde, yazılarınızın daha üst sıralarda yer almasına yardımcı olabilir.

Görsel SEO Nedir?

Görsel SEO optimizasyonu, doğru etiketlenmiş meta verilerle yüksek kaliteli görseller oluşturduğunuz ve sunduğunuz bir süreçtir. Görseller, kullanıcı etkileşimini artırmak için mükemmel boyut, format ve çözünürlükte olmalıdır. Basit bir şekilde ifade etmek gerekirse, görsel SEO optimizasyonu, sahne arkasında ayrıntılı adımları uygulayarak müşterinizin markanıza olan ilgisini nasıl artırabileceğiniz ile ilgilidir.

Görsel Arama Nedir?

Görsel arama, ilgili bilgileri veya ürünleri bulmak için metin yerine fotoğrafları veya ekran görüntülerini kullanır. Kullanıcılar, anahtar kelimeler yerine eşleşen görsel nitelikleri arayan Google Lens gibi teknolojileri kullanarak bir görüntü yükleyebilir veya paylaşabilir.

Arama yapan kişi bir sorgu girdiğinde, arama anahtar kelimelerine karşılık gelen görseller görünür. Kullanıcılar görsel aramayı severler, çünkü insanların bulmaya çalıştıkları belirli görselleri bulmalarına yardımcı olurlar.

Kullanıcılar her gün milyonlarca görsel arar. Google’daki tüm arama sorgularının yaklaşık %19’u görseller içindir. 

Görsel SEO Nasıl Yapılır?

Görsel SEO Nasıl Yapılır?

Görsel SEO yaparken başvurabileceğiniz ipuçları aşağıdaki şekildedir:

1. Her zaman görseller kullanın

Eskiden arama sıralamalarında yer almak için içeriğe bir sürü anahtar kelime eklemek ve düşük kaliteli sitelere bağlantı vermek gerekirdi. Arama motoru algoritmalarındaki hızlı gelişim ve çevrimiçi olarak sunulan çok çeşitli SEO analiz araçları sayesinde SEO o zamandan bu yana uzun bir yol kat etti. Bir içerik, hedef kitleyle ilgiliyse ve onların ilgisini çekmeyi başarırsa Google’dan geçer not alıyordu. Fakat her şey o kadar basit değildir. 

Her işletme içerik üretir, her yerde içerik vardır ve görünürlük kazanmak giderek zorlaşıyor. Şu anda internette 1,5 milyardan fazla web sitesi vardır. Görsel içerik kitleye değer katar ve içeriğinizi benzersiz kılar.

2. Her zaman içerikle uyumlu görseller kullanın

Görselleriniz, markanızı güçlendirmek ve ürünlerinize hayat vermek için web sitenizde mutlaka yer almalıdır. Sitenizde markanıza özgü, istek uyandıran görseller kullanmak, satın alma sürecinde kullanıcılara rehberlik etmeye yardımcı olabilir. Görselleriniz markanızı destekleme konusunda ne kadar güçlü olursa, kullanıcı deneyimini o kadar iyileştirir, kullanıcıların sayfada kalma süresini artırır, marka otoritenizi güçlendirir ve içeriğinizin paylaşılabilirliğini artırır. Bunların tümü arama motorlarındaki sıralamanıza katkıda bulunur.

3. İçerik ile uyumlu görsel dosya adı kullanın

“xxx_123” başlıklı bir ürün görseli yüklemek, arama motorlarının fotoğrafta ne olduğunu ve insanların arama sorgularıyla ne zaman alakalı olduğunu anlamasını zorlaştırır. Bunun yerine, görseliniz hakkında açıklayıcı olun.

Örneğin, kırmızı bir kadın montu satıyorsanız, buna “kirmizi-kadin-kislik-kaban” şeklinde bir dosya adı verebilir ve markanızın adını da görsel dosya adına ekleyebilirsiniz.

4. Görsel dosya boyutunu düşürün

Görüntüleri sıkıştırmak yani dosya boyutunu düşürmek, görüntülerin kalitesini düşürmeden web sayfası yükleme sürelerini azaltmak için çok önemlidir. Bu dengeyi sağlamaya yardımcı olabilecek çeşitli teknik ve araçlar mevcuttur: 

  • Çevrimiçi sıkıştırma araçları: TinyPNG, Compressor.io ve Kraken.io gibi görüntüleri sıkıştırmayı kolaylaştıran çok sayıda çevrimiçi hizmet vardır. Bu araçlar resimlerinizi analiz eder ve istediğiniz kalite için gerekli olmayan pikselleri kaldırarak dosya boyutunu azaltır. 
  • Photoshop: Adobe Photoshop gibi profesyonel yazılımlar, görüntüleri web için optimize etmek üzere yerleşik özelliklere sahiptir. ”Web için Kaydet” işlevi ile kaliteyi ayarlayabilir ve dosya boyutu üzerindeki etkisini hemen görebilirsiniz. 
  • Minimum kalite kaybıyla sıkıştırma araçları: ImageOptim (Mac için) ve FileOptimizer (Windows için) gibi araçlar kayıpsız sıkıştırma sunar, yani dosya boyutu küçültülürken görüntü kalitesi tamamen korunur.
  • Eklentiler veya API’ler kullanarak sıkıştırma işleminin otomasyonu: Düzenli olarak çok sayıda resim işleyen web siteleri için sıkıştırma işlemini otomatikleştirmek etkili bir çözümdür.

WordPress eklentileri: WordPress gibi bir CMS kullanıyorsanız, siteye yüklenen yeni görüntüleri otomatik olarak sıkıştıran ShortPixel’de Smush, EWWW Image Optimizer gibi eklentiler vardır. 

Görüntü optimizasyon API’leri: TinyPNG’nin Geliştirici API’si ve Cloudinary gibi API’ler, geliştirme iş akışınıza entegre edilebilecek otomatik çözümler sunar. Bu API’ler, görüntüleri sunucunuza yüklenirken veya hatta bir kullanıcı tarafından talep edildiğinde gerçek zamanlı olarak sıkıştıracak şekilde ayarlanabilir. 

Daha fazla bilgi için: Resim Boyutu Küçültme Nasıl Yapılır? Resim Boyutu Küçültme İçin En Etkili Ücretsiz 10 Araç

5. Her zaman net görseller kullanın

Yüksek kaliteli ve net ürün fotoğrafçılığı yalnızca site içi kullanıcılara fayda sağlamaz. Görsel arama sonuçlarında da size avantaj sağlar. Görseller net ve ayrıntılı olduğunda, müşterilerin düşük kaliteli rakip görsellere kıyasla bu görsellere tıklama olasılığı daha yüksektir.

Örneğin, kullanıcılar görsel arama sonuçlarına veya Google görsel arama gibi görsel tabanlı platformlara göz atarken net ve çekici fotoğraflar öne çıkar. 

6. Doğru görsel dosya uzantısı seçin

Doğru görüntü dosyası formatını seçmek hem görüntü kalitesi hem de web sitesi performansı için çok önemlidir. Aşağıdaki listede en yaygın dosya formatlarına ve bunları ne zaman kullanmanız gerektiğine dair genel bir bakış bulabilirsiniz: 

1. PNG 

  • Bu format, logolar ve grafik tasarımlar gibi şeffaflık gerektiren görüntüler için idealdir. 
  • PNG kayıpsız sıkıştırmayı destekler, bu da kaydedildikten ve sıkıştırıldıktan sonra kalitenin korunduğu anlamına gelir. 
  • Metin içeren, keskin kenarlı ve yüksek görüntü kalitesi gerektiren görüntüler için uygundur. 
  • Dezavantajı, PNG dosyalarının daha büyük olabilmesidir, bu da sayfanızın yüklenme süresini etkileyebilir. 

2. JPEG

  • JPEG, web üzerinde en yaygın kullanılan fotoğraf formatıdır. 
  • Dosya boyutu ve kalite arasındaki dengeyi ayarlamanıza olanak tanıyan kayıplı sıkıştırmayı destekler. 
  • Dosya boyutunun en küçük ayrıntılardan daha önemli olduğu fotoğraflar ve gerçekçi görüntüler için en iyisidir. 

3. WebP 

  • WebP, Google tarafından geliştirilen ve hem kayıpsız hem de kayıplı sıkıştırmayı destekleyen modern bir formattır. 
  • PNG ve JPEG’den önemli ölçüde daha iyi sıkıştırma sunarak karşılaştırılabilir veya daha yüksek kalitede daha küçük dosya boyutları sağlar. 
  • WebP çoğu modern tarayıcı tarafından desteklenir ve web’deki her tür görüntü için iyi bir seçimdir. 

4. AVIF 

  • AVIF, üstün sıkıştırma sunan ve AV1 video codec’ini temel alan nispeten yeni bir görüntü formatıdır. 
  • WebP’den daha iyi sıkıştırma sağlar ve özellikle yüksek çözünürlüklü görüntüler için etkilidir. 
  • Daha yeni bir teknoloji olan AVIF tüm tarayıcılar tarafından desteklenmemektedir, ancak verimliliği nedeniyle hızla benimsenmektedir. 

Daha fazla bilgi için: WEBP vs. AVIF: Hızlı Açılan Web Siteleri Hangisini Kullanmalı? Destekleyen Tarayıcılar

Bir format seçerken uyumluluğu, ihtiyacınız olan görüntünün kalitesini ve dosya boyutunu göz önünde bulundurun. Temel olarak, yükleme hızı ve görsel kalite arasında en uygun dengeyi bulmak için her bir görüntünün kendine özgü ihtiyaçlarına göre farklı boyutlar kullanırsınız.

7. Responsive görseller kullanın

Mobil cihazların görsel aramadaki önemi göz önüne alındığında, görsel içeriğin mobil cihazlar için optimize edilmesi çok önemlidir. İşletmeler, görsellerinin mobil cihazlara duyarlı olmasını ve hızlı yüklenmesini sağlamalıdır. Bu, görüntü dosyası boyutlarını optimize etmeyi, WebP veya JPEG XR gibi modern görüntü formatlarını kullanmayı ve duyarlı tasarım tekniklerinden yararlanmayı içerir.

Ayrıca, Hızlandırılmış Mobil Sayfaların (AMP) uygulanması da görsel içeriğin yüklenme hızını artırarak genel mobil kullanıcı deneyimini geliştirebilir.

İşletmeler, mobil cihazlarda sorunsuz ve görsel olarak ilgi çekici bir deneyim sunarak akıllı telefonlarında veya tabletlerinde görsel arama yapan kullanıcıların dikkatini çekebilir.

8. Görsellerin ALT Tag metnini SEO uyumlu halde optimize edin

Alternatif metin (genellikle alt tag olarak kısaltılır), görsel arama performansınızı artırmanıza yardımcı olabilecek bir başka görsel arama optimizasyon yöntemidir.

Alt tag, arama motorlarının görselin bağlamını ve anlamını anlamasına yardımcı olmak için bir görseli tanımlar. Ayrıca ekran okuyucu kullanan görme engelli kullanıcılara görselin bağlamını ve içeriğini aktarmaya yardımcı olur.

Alt tag, görselin HTML kodunda yer alır ve arama motorlarının bu metni okuyup anlamasını sağlar. Bu yüzden görsellerinizi alt tag ile optimize etmek için görselde neyin gösterildiğini açıklayın. Örneğin, görseliniz bir mutfak ürününe ait ise, ürünün adını ve hangi malzemeden yapıldığını görsele ekleyebilirsiniz. Yani bu durumda “ahşap saplı teflon mutfak seti” diyebilirsiniz.

İsterseniz daha da açıklayıcı olabilirsiniz. Yukarıdaki örnek yerine, “pişirme ve hamur yapımı için ahşap saplı teflon mutfak seti” yazabilirsiniz.

İnsanlar görsel aramalarda arama terimlerini kullanmasa da, görsel alt metninize hedef anahtar kelimenizi eklemek yine de faydalıdır.

Anahtar kelimeler, arama motorlarına ve kullanıcılara görsel hakkında ek bağlam ve bilgi sağlar. Alakalı anahtar kelimeler eklemek, görselin bulunduğu gönderi veya sayfanın SEO’sunu da iyileştirerek sıralamanızı daha da yükseltebilir.

9. Görsellerin Caption Tag metnini içerikle uyumlu halde optimize edin

Görselin çevresindeki içerikle alaka düzeyini artırmanın bir yolu da altyazı eklemektir. Görselinizde ne olduğunu açıklayan basit başlıklar, arama motorlarının bağlamı anlamasına daha fazla yardımcı olmak için sayfaya daha alakalı bir metin ekler. Altyazılarınız aynı zamanda okuyucuların bir görselin sayfayla ilgisini ve argümanınızı nasıl destekleyebileceğini anlamalarına yardımcı olarak kullanıcı deneyimine de yardımcı olur ve erişilebilirlik için harika olan ekran okuyucular tarafından okunabilir.

10. Görsel Sitemap oluşturun

Site haritanız temel olarak web sitenizin bir “haritasıdır”; sitenizdeki içerik ve metin ve resim gibi öğeler arasındaki ilişki hakkında bilgi içerir. Arama motorları bu dosyayı web sitenizi taramak ve siteniz hakkında daha fazla bilgi edinmek için kullanır. Arama motorlarının sitenizde ne olduğunu anlamasına yardımcı olur.

Bir görsel site haritası oluşturursanız, tarayıcılara fotoğraflar hakkında daha fazla bilgi verirsiniz ve fotoğrafların aramalarda görünmesini daha kolay hale getirirsiniz. Site haritaları ve bunların nasıl gönderileceği hakkında daha fazla bilgiyi Google Search Central’da bulabilirsiniz.

11. Görselleri CDN’den servis edin

Bir İçerik Dağıtım Ağı (CDN), mobil cihazlarda görüntü yükleme sürelerinizi önemli ölçüde artırabilir. CDN’ler görsellerinizin kopyalarını dünya çapında birden fazla konumda depolayarak kullanıcıların görselleri kendilerine en yakın sunucudan almalarını sağlar. 

Kullanabileceğiniz popüler CDN’lere örnekler 

  • Cloudflare: Dünya çapında kapsama alanına sahip kapsamlı bir ücretsiz plan sunar, bu da onu küçük ve orta ölçekli web siteleri için popüler bir seçim haline getirir. 
  • Amazon CloudFront: AWS hizmetleriyle entegre olarak, her büyüklükteki işletme için güçlü ve esnek seçenekler sunar. 
  • Smart: En eski ve en tanınmış CDN sağlayıcılarından biridir, yüksek güvenlik ve performans talepleri olan büyük işletmeler için uygundur. 
  • Fastly: Hıza odaklanan ve içeriği anında temizleme ve güncelleme olanağı sağlayan gerçek zamanlı bir CDN’dir.

Bir CDN kullanmak özellikle geniş bir uluslararası kitleye sahip web siteleri için faydalıdır. Ana sunucu üzerindeki yükü azaltarak ve yedekliliği artırarak bir CDN, bir web sitesinin güvenilirliğini de artırabilir. Kısacası, bir CDN hızlı, güvenilir ve küresel olarak erişilebilir bir kullanıcı deneyimi için çabalayan her web sitesi için önemli bir araçtır. 

12. Özgün görseller kullanın

Görsellerinizin ne kadar benzersiz olduğu sıralamalarınızı da etkiler. Yüzlerce sitede kullanılan sıkıcı stok görseller sıralama fırsatlarınızı sınırlar ve pazarlama mesajınıza hiçbir şey katmaz. Bu yüzden mümkün olduğunca kendi benzersiz görsellerinizi kullanın ve stok görseller kullanmanız gerekiyorsa sahibine uygun şekilde atıfta bulunmayı unutmayın.

13. Görselleri Schema Data yapılandırma verilerinize ekleyin

Schema markup, arama motorlarının içeriğin neyi temsil ettiğini daha iyi anlamasına yardımcı olmak için web sitenize eklediğiniz koddur. Bu, görseller için de yararlı olabilir. Şema işaretlemesi ekleyerek belirli görselleri makalelere, ürünlere veya sitenizdeki diğer içeriklere bağlayabilirsiniz. 

Bu, Google gibi arama motorlarının Google’ın zengin snippet’leri veya karuselleri gibi arama sonuçlarında alakalı bir görsel göstermesine yardımcı olur. Örneğin, bir ürün sayfanız varsa schema.org işaretlemesi, hangi görselin ürünü temsil ettiğini belirtmenize olanak tanıyarak arama sonuçlarında gösterilen ürün bilgilerine katkıda bulunur.

Yapılandırılmış veriler arama sonuçlarında görünürlüğü nasıl artırabilir? 

Yapılandırılmış verileri kullanarak, görsellerinizin daha önce bahsedilen zengin snippet’ler gibi gelişmiş arama sonuçlarında görünme şansını artırabilirsiniz. Bunlar, daha yüksek tıklama oranına (TO) yol açabilecek görseller, fiyatlar, bulunabilirlik ve diğer faydalı bilgileri içeren kapsamlı arama sonuçlarıdır. 

Ayrıca, yapılandırılmış verilerle işaretlenen görseller Google Görseller ve Google Alışveriş gibi diğer Google hizmetlerinde de görünerek içeriğinizin görünürlüğünü daha da artırabilir. Dolayısıyla yapılandırılmış verilerin doğru şekilde kullanılması, içeriğinizin arama sonuçlarında ne kadar görünür ve çekici olduğu üzerinde önemli bir etkiye sahip olabilir.

Daha fazla bilgi için: Schema Data Nedir? Yapılandırma Verisi Ne zaman, Nasıl ve Hangi Amaçla Kullanılmalıdır?

14. Görselleri Core Web Vitals metriklerine göre optimize edin

Core Web Vitals, Google’ın bir web sitesinin kullanıcı deneyimini ölçmek için kullandığı bir dizi metriktir ve görsel optimizasyonu iyi puanlar elde etmede kritik bir faktördür.

Görüntüler, işleme sırasında geç bir zamanda indirilmek üzere kuyruğa alınmışlarsa veya çok büyüklerse genellikle yüksek LCP puanına neden olurlar. Görüntü boyutları ayarlanmazsa veya yükleme aşamasında değişirse görüntüler CLS puanını da etkileyebilir. Son olarak, görüntü kod çözme çok fazla ana iş parçacığı işi gerektiriyorsa, INP’yi bile etkileyebilirler.

15. Görsel URL yapısını SEO uyumlu optimize edin

Google, bağlamını daha iyi anlamak için bir görselin adıyla birlikte URL yapısını da kullanır.

Örneğin, bir e-ticaret mağazasındaki görselleri ürün türüne, cinsiyete ve markaya göre düzenleyebilirsiniz ve URL aşağıdaki gibi görünebilir:

  •  – /gorsel/tshirts/erkek/polo/lacoste/kirmizi-kadin-kislik-kaban.jpg
Domain Sorgulama