Çoklu Dilde Web Siteleri İçin Domain Seçimi

Çoklu Dilde Web Siteleri İçin Domain Seçimi
Hosting Fiyatları

Çok dilli bir web sitesi, işletmelerin farklı pazarlardaki müşterilerle daha kişisel bir şekilde bağlantı kurmasına olanak tanır. Çok dilli bir web sitesi doğru yapılandırıldığında, dünya çapındaki tüm müşterileriniz için en uygun kullanıcı deneyimini oluşturmanın güçlü bir yolu olabilir.

Çoklu Dilde Web Sitesi Ne Demek?

Çok dilli bir web sitesi ya da çoklu dilde web sitesi, iki veya daha fazla dilde içeriğe sahip olan bir web sitesidir. Çok dilli bir web sitesi size hedef pazarlarınızda güvenilirlik kazandırabilir ve yeni kitlelerle bağlantı kurmanıza yardımcı olabilir. Doğru yapıldığında hiçbir dezavantajı yoktur ve büyümenizi katlanarak hızlandırabilir. 

Lokalizasyon Nedir?

Lokalizasyon, mevcut bir web sitesini hedef kitle için erişilebilir, kullanılabilir ve kültürel olarak uygun hale getirmek için değiştirme sürecidir. Tüm internet kullanıcılarının 1/3’ünden fazlasının ana dili İngilizce değildir ve Forrester Research’e göre, web sitesi kendi dillerindeyse ziyaretçiler iki kat daha uzun süre kalmaktadır.

Neden Çoklu Dilde Bir Web Sitesi Kurmalısınız?

Şu anda yerel, bölgesel, ulusal veya küresel bir işletme olsa bile çok dilli bir web sitesine ihtiyacınız olup olmadığını belirlemeniz ve yeni pazarlara açılmayı planlıyorsanız, bunu göz önünde bulundurmanız gerekir. 

Öncelikle müşteri tabanınızı (veya hedeflediğiniz müşteri tabanını) düşünün:

  • Birden fazla dil konuşuyorlar mı?
  • Pazarlarınızla bağlantı kurmak için mümkün olan en iyi şansa sahip olmak için siz de bu dillerde konuşmalı mısınız?

Kendinize bu soruları sorduktan sonra aşağıda bu konu ile ilgili yapılan araştırmaları inceleyerek kafanızdaki sorulara cevap bulabilirsiniz:

  • Tüketicilerin %65’i kendi ana dillerinde içerik tercih ediyor.
  • Tüketicilerin %73’ü ürün incelemelerinin kendi ana dillerinde olmasını istiyor.
  • Tüketicilerin %40’ı içerik başka bir dilde yazılmışsa ürünü satın almaz.

Bu araştırmaları da göz önünde bulundurarak müşterilerin kendilerini “anlayan” şirketlere yöneldiğini bilin ve ne istediklerine ve neye ihtiyaç duyduklarına dikkat edin.

Çoklu Dilde Web Sitesi Yapısı için Domain Seçimi

Daha güçlü bir yerel varlık hedefliyorsanız, ccTLD kullanmak uzmanlar tarafından önerilen bir yaklaşımdır. Ancak, bu seçenek önceden önemli bir finansal yatırım gerektirir. Uluslararası pazarlarda halihazırda var olan markalar genellikle bu yapıyı seçer, çünkü zaten geniş kitlelere ve genellikle hedef ülkelerinde yerel ofislere sahiptir.

Bu tür markalar ayrıca, benzersiz, yerelleştirilmiş içerik ve bölgesel bağlantı erişimi geliştirmek için tümü bölgesel kitleler için özelleştirilmiş birden fazla site oluşturmak ve sürdürmek için geliştirme, pazarlama ve tasarım kaynaklarına sahiptir. Bu aynı zamanda her bölge için önemli ölçüde farklı ürün katalogları veya hizmetleri olan şirketler için önerilen yaklaşımdır.

Bir Web Sitenin Çoklu Dil Yapısını Subdomainde mi Kurmalısınız?

Bu strateji, özellikle uluslararası pazarlara açılmak isteyen yüksek alan adı otoritesine sahip köklü siteler için iyidir. Ülke başına bir alan adınız veya IP’niz olmadığı için coğrafi hedefleme en etkili yöntem olmasa da, bu faktörler ana sitenizin gücünden daha ağır basar. Yerel ofisleri olan bir işletmeniz yoksa, bu strateji dikkate alınmaya değerdir.

Tüm içeriğinizi tek bir genel alan adı (genellikle .COM) üzerinde barındırabilirsiniz, bu da ana siteniz için oluşturulmuş otorite ve güveni korur. Yüksek miktarda içeriğiniz yoksa veya her bölge için büyük ölçüde farklı ürün kataloglarınız ya da hizmetleriniz yoksa bu da iyi bir yaklaşımdır. Birden fazla site kurmak ve sürdürmek ve bölgesel bağlantı erişimi sağlamak için gereken kaynak maliyetinden tasarruf edeceğiniz için bakım maliyetlerini düşük tutmak için de etkilidir.

Bir Web Sitenin Çoklu Dil Yapısını Subfolderda mı Kurmalısınız?

TLD’niz içinde ayrı alt klasörler kullandığınızda, böylece her klasör web sitenizin ayrı bir dil versiyonunu içerir. Bunun çok sayıda avantajı vardır:

  • Ayrı dil sayfaları, ana dildeki web sayfanızın arama motoru sıralamalarından faydalanır. Bunun nedeni, alt klasörleri benzersiz bir web sitesinin parçası olarak görmeleridir
  • Bu basit bir seçenektir. Sadece bir alan adı tutmanız gerekir.
  • Coğrafi TLD’lerle başka bir ülkede alan adı almak için herhangi bir kısıtlama yoktur.
  • Yalnızca bir alan adının kaydedilmesi gerektiğinden uygun maliyetli bir seçenektir.

Ancak alt alan adlarında olduğu gibi kullanıcılarınız web sitenizin hedeflediği bölgeyi kolayca göremez. Alt klasörlerin kullanılması, ayrı dil sitelerinizin kategorize edilmesini de zorlaştırabilir.

Çok Dilli Siteleri ve Bölgeleri Yönetme

Dijital ortamda, farklı diller, ülkeler veya bölgelerdeki çeşitli kitlelere hitap etmek, Google Arama’da görünürlüğü artırmak için stratejik yönetim gerektirir. Çok dilli ve çok bölgeli web siteleri arasındaki nüansları anlamak, etkili optimizasyon stratejileri için esastır.

Çok dilli site sürümlerini yönetme birden fazla dilde aynı içeriği korurken, aşağıdaki stratejileri uygulamak kullanıcılara yardımcı olur ve Google Arama optimizasyonunu geliştirir:

1. Benzersiz URL’ler Kullanın

Dil ayarlamaları için çerezlere veya tarayıcı ayarlarına güvenmek yerine bir sayfanın her dil sürümü için farklı URL’ler kullanın. Google, verimli tarama ve dizine ekleme için bu yaklaşımı önermektedir.

2. hreflang Ek Açıklamalarından Yararlanın

Dile özgü sayfalar ve ilgili arama sonuçları arasında doğru bağlantıyı kolaylaştırmak için hreflang ek açıklamalarını dahil edin. Bu, Google’ın kullanıcıları arama sorgularına göre uygun dil varyantına yönlendirmesine yardımcı olur.

3. Sayfa Dilinin Görünürlüğünü Sağlayın

Google, sayfa dilini kod düzeyindeki niteliklerden ziyade öncelikle görünür içerik aracılığıyla belirler. İçerik ve navigasyonda dil tutarlılığını korumak, dil tanımlamasını geliştirir. Yan yana çevirilerden kaçınmak, doğru dil tespitine daha da yardımcı olur.

4. Kullanıcı Dil Seçimini Etkinleştirin

Dil sürümleri arasında otomatik yönlendirmeden kaçınarak kullanıcılar için sorunsuz gezinmeyi kolaylaştırın. Bunun yerine, kullanıcıların tercih ettikleri dil varyantını seçmelerine olanak tanıyan köprüler sağlayın.

5. Dile özgü URL’ler uygulayın

Uyumluluk ve uygun bağlantı için UTF-8 kodlamasını sağlayarak URL’lere yerelleştirilmiş terimler ekleyin veya Uluslararasılaştırılmış Alan Adlarını (IDN’ler) tercih edin.

Hreflang Yapısı ve Optimizasyonu

Hreflang etiketleri, bunları uygulamak için seçtiğiniz yöntem ne olursa olsun, uyulması gereken tutarlı ve önemli unsurlara sahiptir. Aksi takdirde, arama motorları tarafından göz ardı edilme riskiyle karşı karşıya kalırsınız ve daha da kötüsü, hedef kitleniz onları bulamaz.

Bakz. Örnek HREFLANG Meta Data Yapısı:

<link rel="alternate" href="http://www.example.com/en/" hreflang="en" />
<link rel="alternate" href="http://www.example.com/zh/" hreflang="zh" />
<link rel="alternate" href="http://www.example.com/es/" hreflang="es" />
<link rel="alternate" href="http://www.example.com/ar/" hreflang="ar" />
<link rel="alternate" href="http://www.example.com/it/" hreflang="it" />

Taramanızı hreflang analizi için ayarlama

Hreflang verileri her taramaya otomatik olarak dahil edilir, bu nedenle özel bir şey yapmanıza gerek yoktur.

Siteniz çevrilmiş veya yerelleştirilmişse ve hreflang verilerinin tamamını analiz etmek istiyorsanız yapmanız gereken tek şey, hangi dilde olurlarsa olsunlar sitenin tüm sayfalarının tarandığından emin olmaktır.

Diyelim ki sitenizin https://www.siteniz.com/tr ve https://www.siteniz.com/en gibi farklı dizinlerde çevirileri var:

Başlangıç URL’nizden her dizine bağlantı varsa başka bir şey yapmanıza gerek yoktur.

Emin değilseniz, tüm dizinleri başlangıç URL’si olarak listelemenizin bir zararı olmaz. Bunu tarama ayarlarının Başlangıç URL’si bölümünde yapabilirsiniz.

Bununla birlikte, sitenizde https://tr.siteniz.com ve https://en.sitenize.com gibi farklı alt alan adlarında çeviriler varsa, aşağıdaki hususları göz önünde bulundurmanız gerekir:

  • Başlangıç URL’nizden her bir alt alan adına bağlantılar varsa, tarama ayarlarında Alt Alan Adları bölümüne gidin ve Karşılaşılan alt alan adlarını tara kutusunu işaretleyin. 
  • Emin değilseniz, tüm dil veya bölgesel alt dizinleri başlangıç URL’leri olarak listeleyebilirsiniz. Bunu tarama ayarlarının Başlangıç URL’si bölümünde yapabilirsiniz. Tüm çeviri URL’lerinizi başlangıç URL’leri olarak listelerseniz, tarama sırasında ek alt alan adlarını keşfetmek istemediğiniz sürece karşılaşılan alt alan adlarını tara seçeneğini etkinleştirmeniz gerekmez.

Çok Dilli ile Çok Bölgeli Arasındaki Fark Nedir?

Çok dilli ve çok bölgeli kavramları genellikle küresel çevrimiçi varlıkların yönetimi ve pazarlaması bağlamında kullanılır, ancak farklı anlamları vardır:

1. Çok Dilli (Multilingual)

Çok dilli, bir web sitesinin birden fazla dilde içeriğe sahip olduğu anlamına gelir. Örneğin, bir web sitesi İngilizce, İspanyolca, Fransızca ve Almanca gibi birden fazla dilde içeriğe sahip olabilir. Bu, farklı dil konuşan kullanıcıların aynı içeriği kendi dillerinde erişebilecekleri anlamına gelir. Çok dilli web siteleri genellikle dil seçeneklerini kullanıcılara sunar ve kullanıcılar tercih ettikleri dili seçebilir.

2. Çok Bölgeli (Multiregional)

Çok bölgeli, bir web sitesinin farklı coğrafi bölgelere yönelik içeriğe sahip olduğu anlamına gelir. Örneğin, bir perakende web sitesi farklı ülkelerdeki kullanıcılar için farklı fiyatlandırma, ürün seçenekleri ve yerel kampanyalar sunabilir. Bu, coğrafi konumlarına göre kullanıcılara özelleştirilmiş bir deneyim sunmak anlamına gelir. Çok bölgeli web siteleri genellikle kullanıcıların coğrafi konumlarını belirlemek için IP adresi veya kullanıcı tercihlerini kullanır ve buna göre içerik veya hizmet sunar.

Domain Uzantısının Çoklu Dilde Web Siteleri İçin Önemi?

Ülke kodu üst düzey alan adları (ccTLD’ler) ile uluslararası alanda genişlemek, yeni yerel pazarlarda varlık göstermek isteyen uluslararası şirketler için bir dizi avantaj sunabilir. 

Ülke kodu üst düzey alan adlarını (ccTLD’ler) kullanmanın aşağıdakiler de dahil olmak üzere çok sayıda avantajı vardır:

1. SEO Faydaları

ccTLD’lerin başlıca avantajlarından biri, bir işletmenin hedeflediği belirli ülke veya bölgede önemli SEO avantajları sunabilmeleridir. Bu da belirli bir ülke için ccTLD’ye sahip web sitelerinin yerel arama sonuçlarında görünme olasılığının daha yüksek olduğu anlamına gelir. Bu, işletmelerin yerel pazarda görünürlüklerini artırmalarına ve web sitelerine daha fazla trafik çekmelerine yardımcı olabilir.

2. Kültürel Uygunluk

ccTLD’leri kullanmak, uluslararası şirketlerin hedefledikleri pazarlarda kültürel alaka kurmalarına yardımcı olabilir, bu da müşterilerle güven oluşturmaya yardımcı olabilir. İşletmeler yerel bir alan adı kullanarak yerel kültürü anladıklarını ve o pazardaki müşterilerin ihtiyaçlarına hizmet etmeye kararlı olduklarını gösterebilir. Bu, güçlü bir marka kimliği oluşturmaya ve müşteri sadakatini artırmaya yardımcı olabilir.

3. Esneklik

ccTLD’leri kullanmak, işletmelerin içeriklerini ve pazarlama stratejilerini özellikle hedefledikleri pazara göre uyarlamalarına olanak tanır. Bu, yerel dili kullanmayı, ürün tekliflerini yerel tercihleri karşılayacak şekilde uyarlamayı ve yerel kitlede yankı uyandıran pazarlama kampanyaları oluşturmayı içerebilir. İşletmeler, yaklaşımlarını bu şekilde uyarlayarak yeni pazarlarda başarı şanslarını artırabilir ve müşterilerle güçlü ilişkiler kurabilir.

Çoklu Dilde Web Sitesinin SEO Ayarları

Çoklu dilde bir web sitesinin SEO ayarlarını aşağıdaki gibi yapabilirsiniz:

1. Hangi Dillerin Ekleneceğine Karar Verin

Web sitenizi çevirmeye başlamadan önce hangi dilleri ekleyeceğinize karar verin. Bu basit adım kullanıcı deneyimini geliştirebilir ve sitenizin erişim alanını genişletebilir.

Hedeflemek istediğiniz pazarları düşünün. İngilizce ve İspanyolca konuşulan pazarlara girmek istiyorsanız muhtemelen web sitenizi Japoncaya çevirmenize gerek yoktur.

Web siteniz zaten hazır ve çalışır durumdaysa, ziyaretçilerinizin çoğunun nereden geldiğini araştırın. Ardından, web sitenizi bu bölgelerde ağırlıklı olarak konuşulan dillere çevirin.

2. Her Dil İçin Özel URL’ler Kullanın

Google, her dil için benzersiz bir URL önerir. Ayrı URL’ler, arama motorlarının içeriğinizi taramasına ve kategorize etmesine yardımcı olur.

Bu da arama motorlarının her bir dil sürümünü doğru şekilde dizine eklemesine olanak tanıyarak kullanıcıların web sitenizin doğru dil sürümüne ulaşmasını sağlar.

URL’lerinizi üç ana şekilde yapılandırabilirsiniz:

  • Alt dizinler: Türkçe versiyon için siteniz.com/tr/ gibi ana alan adınızın bir uzantısı. Bu temiz ve kullanıcı dostu yaklaşım, tüm dilleri aynı alan adı altında tutar.
  • Alt alan adları: Ana alan adınızın tr.siteniz.com gibi bir öneki. Bu yapıda, arama motorları her dil sürümüne biraz farklı davranır. Örneğin bölgeye özgü içerik veya tasarım için dil sürümlerinizi ayırmak istiyorsanız dikkate almaya değerdir.
  • Farklı alan adları: Her dil için tamamen ayrı alan adları, örneğin siteniz.tr. Bu yöntem daha fazla yönetim gerektirse de (her bir alan adını ayrı ayrı satın almanız ve yönetmeniz gerekir), dillerin en net şekilde ayrılmasını sağlar. 

3. Tüm Web Sitesi Öğelerini Çevirin

Web sitenizin her parçası, arama sonuçlarında gördükleri meta açıklamadan tıkladıkları URL’ye kadar hedef kitlenizle iletişim kurmanızda rol oynar.

  • Başlığınız ve meta açıklamalarınız, çok dilli arama sonuçlarında sayfanızın içeriğinin anlık görüntüsünü verir. 
  • Açıklayıcı ve kullanıcı dostu URL’ler sezgisel navigasyon sağlar.
  • Sayfa içeriği, hedef kitlenizle etkili bir şekilde iletişim kurmanızı sağlar.
  • İç ve dış bağlantılar ilgili çevrilmiş sayfalara işaret ettiğinde, uyumlu bir kullanıcı deneyimi sağlarsınız.

4.  Google’ın Çevrilmiş Web Sitesi Sürümlerinizi Bulmasına Yardımcı Olun

Google ve diğer arama motorları, sitenizin farklı dil sürümlerini bulmak için açık işaretlere ihtiyaç duyar. Bunlar olmadan içeriğinizin gözden kaçması veya yanlış dizine eklenmesi riskiyle karşı karşıya kalırsınız. 

Arama motorlarının çevrilmiş içeriğinizi kolayca bulmasına, dizine eklemesine ve sunmasına yardımcı olmak için web sitenizin HTML biçimlendirmesinin hreflang niteliklerini kullanması gerekir. 

5. Kullanıcıların Diller Arasında Geçiş Yapmasına İzin Verin

Arama motorları kullanıcıları doğru dil sürümüne yönlendirmede büyük bir rol oynasa da, bir dil değiştirici eklediğinizde, sitenizin ziyaretçilerine sitenizin tercih ettikleri dil sürümünü seçme gücü vermiş olursunuz. 

Cazip gelse de, yardımcı olmaktan çok rahatsız edici olabileceğinden konuma göre otomatik yönlendirmeden kaçınmanız daha iyi bir yaklaşım olacaktır.

6. Çevrilmiş Sayfalara Geri Bağlantılar Oluşturun

İçeriğinizin çok dilli SEO’sunu güçlendirmede backlink oluşturma çok önemlidir. Çok dilli içeriğinize geri bağlantılar alarak arama sonuçlarındaki görünürlüğünü artırabilirsiniz.

Bunu yapmak için konuk makaleler yazan yazarlarla çalışmayı, ilgili web sitelerinde içerik yayınlatmayı veya hedef bölgedeki etkinliklere katılmayı içerir.

Önemli Ülkelerin Alan Adı Uzantıları

Ülke kodlu üst düzey alan adı veya ccTLD, beş TLD türünden biridir. Bir ccTLD belirli bir coğrafi konumu temsil eder ve arama motorlarına ve kullanıcılara hangi ülkede veya bölgede bulunduğunuzu göstermenin en etkili yoludur. Bir ccTLD örneği olarak www.abc.co.uk adresinin .co.uk kısmı verilebilir. Burada bir ccTLD’nin eklenmesi, bu sitenin İngiltere’deki kullanıcıları hedeflediğini gösterir.

Aşağıdaki listede önemli ülkelerin alan uzantılarını bulabilirsiniz:

Alan Adı UzantısıÜlke
.ukİngiltere
.deAlmanya
.trTürkiye
.caKanada
.inHindistan
.cnÇin
.usABD
.brBrezilya
.ruRusya
.mxMeksika
.jpJaponya
.frFransa
.itİtalya
.esİspanya
.plPolonya
.saSuudi Arabistan
.auAvustralya
.nlHollanda
.be Belçika
.seİsveç
.grYunanistan
.ilİsrail
.chİsviçre
.dkDanimarka
Domain Sorgulama