VoIP ( Voice over Internet Protocol), IP kullanılarak internet üzerinden telefon görüşmesi imkanı tanıyan bir teknolojidir. Geniş tabanlı internet ve buna uyumlu bir VoIP cihazıyla çok daha ucuz veya ücretsiz bir şekilde telefon araması yapılabilmektedir.

Sabit hatların gereksiz maliyetleri, internetin yaygınlaşması ve ISP (Internet Servis Provider) yani internet servis sağlayıcılarının olanak tanımasıyla artık birçok şirket sesli aramalar için bu teknolojiyi kullanmaya başlamıştır.

VoIP internet tabanlı arama sistemi

VoIP Aramaları Nasıl Gerçekleşir?

Geleneksel telefon santral ve kablo sisteminden farklı olarak VoIP protokolü internet sistemini kullanarak çalışmaktadır. Ses dosyaları encoder tarafından dijital olarak sıkıştırılarak data dosyası haline getirilerek internet üzerinden taşınır ve dekoder tarafından tekrar ses haline getirilerek karşı tarafa aktarılır.

RTP ( RealTime Protocol) ses ve görüntüyü aktarma işini gerçekleştirir, ses dosyaları belirli codecler kullanılarak sıkıştırılarak şifrelenir en çok tercih edileni ise G729’dur. Codeclerin her biri veri kullanma kapasiteleri yanında ses kalitesi açısından farklılıklar gösterebilir. En çok sıkıştırma yapan codec G723’tür ancak dosya boyutunun küçülmesi ses kalitesinde sorunlara yol açabilmektedir.

G711 (64 kbps)

G726 (32 kbps)

G729 ( 8 kbps)

G723  (5.3/6.3 kbps)

 VoIP hizmeti veren kuruluşlardan hangisini kullandığını öğrenebilirsiniz.

VoIP Hangi İnternet Protokollerini Kullanmaktadır?

İnternet üzerinden ses ve görüntü aktarma işlemi için kullanılan VoIP, TCP/IP sistemindeki bazı protokolleri kullanarak çalışmaktadır.

Daha eskiden H323 protokolü daha sık kullanılmaktayken günümüzde en çok SIP (Session Initiation Protocol) yani oturum başlatma protokolü kullanılmaktadır.

Hem sabit hem de mobil hatlara sesli arama yapma imkanı tanımasıyla birçok şirket tarafından sıklıkla tercih edilmektedir, özellikle çağrı merkezleri sıklıkla VoIP kullanıyor.

Neden VoIP Kullanmalıyız?

İşletmelerin birçok sabit gideri var, telefon, internet, kargo vs gibi iletişim ve lojistik maliyetleri bazen inanılmaz boyutlara ulaşmaktadır. Ayrıca günümüzde her işletmenin aynı zamanda bir internet aboneliği de mevcut. VoIP ile kurulacak bir altyapı internet üzerinden tek numarayla birçok görüşmeyi aynı anda yapma olanağı sunmaktadır.

İnternet için ödenen ücretle aynı zamanda birçok telefon görüşmesini de yapmak ilave telefon fatura maliyetlerini azaltacaktır. Çok sayıda çalışanı olan şirketlerde bu sistem ve internet band genişliğinin olanak verdiği ölçüde birçok çalışan aynı anda daha düşük maliyetle sesli görüşme yapabilmesine olanak tanır.

VoIP Sistemine Geçersem Telefon Numaram Değişir Mi?

VoIP in sağladığı bir avantaj da budur. Normal telefon sisteminde adres değişikliği durumunda hattınızı taşımak için bağlantı işlemi yapılması gerekiyor. VoIP sisteminde fiziki hat bağlantı işlemi olmadığı için taşıma işlemi çok kısa sürede tamamlanmaktadır, internetiniz olması yeterli.

VoIP sistemine geçişte coğrafi konumdan bağımsız örneğin 0850 ile başlayan numaraları taşıma imkanı sunuluyor. Ayrıca coğrafi konum telefonlarını da örneğin 0212 ile başlayan İstanbul alan kodlu telefon numarası da aynı şekilde bu hizmette kullanılabilmektedir. 444 ile başlayan numaralar BTK ( Bilgi Teknolojileri Kurumu) kontrolünde olduğundan böyle bir düzenlemeye tabi değildir.

İsterseniz yeni numara alarak da bu hizmeti kullanmaya başlayabilirsiniz. Değişen tarifeler ve dakika ücretleri ile birçok servis sağlayıcı bu hizmeti veriyor.

VoIP Kullanmanın Avantajları

  • Ekonomiktir, telefon görüşme maliyetlerini ciddi oranda azaltır.
  • VoIP altyapısında aynı anda çok sayıda arama yapılabilmektedir. ADSL sisteminde en fazla 10 adetle sınırlı olan arama sayısı VoIP sisteminde internet band genişliğinize göre çok daha fazla olacaktır.
  • Telefon numarası tahsis ve bağlantı işlemleri çok hızlı olmaktadır. Hat bağlatmak için beklemenize gerek yoktur.
  • Akıllı telefonunuza kurulacak uygulamalar yardımıyla mekandan bağımsız olarak çağrı yapmanız ve karşılamanız mümkündür. Sabit hattınızın olduğu mekanda olma zorunluluğu yoktur.
  • Sistemde çok sayıda şube tanımlayarak şubeler arası ve kullanıcılar arasında ücretsiz görüşme imkanı tanır.
  • Uluslararası görüşme yapma imkanı mevcuttur.
  • İnternetinizin kopması durumunda bile sisteme tanımlanan cep telefonunuz kullanılarak kesintiler idare edilmektedir.

VoIP Kullanmanın Dezavantajları

  • VoIP internet tabanlı bir telefon sistemi olduğu için internet bağlantısı şarttır. İnternette yaşanacak kesintiler görüşmelerinizi etkiler.
  • Bağlantı hızı da aynı şekilde ses kalitesinde sorun yaşanmasına neden olabilir. Yüksek hızlı bir internet altyapısına sahip olduğunuza emin olun.
  • Ne kadar şifreleme yapılıyor dense de internette bir takım güvenlik açıkları her daim olmuş ve olacaktır.  

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir