Ana sayfa » Dijital Pazarlama » Google Analytics Nedir, Nasıl Kurulur?
Dijital Pazarlama

Google Analytics Nedir, Nasıl Kurulur?

Hosting Fiyatları
Sending
User Review
0 (0 votes)
0 0 vote
Article Rating

Bir web siteniz varsa, büyük ihtimalle sitenizi kaç kişinin ziyaret ettiğini görmek ve ziyaretçi davranışlarını izlemek için Google Analytics‘i kullanıyorsunuzdur.

Google Analytics, çevrimiçi pazarlamanızın yatırım getirisini izlemenize, özel segmentler oluşturmanıza, hedef izleme yapmanıza, düşük performans gösteren sayfaları bulmak için site verilerinizi filtrelemenize yardımcı olur.

Google Analytics tüm bu saydıklarımızdan daha fazlasını yapmanızı sağlayan güçlü bir araçtır, ancak çoğu insan onu tam olarak kullanamaz.

Bu yazıda, web sitenizi iyileştirmek için Google Analytics‘i nasıl kullanacağınızı ve nasıl kuracağınızı öğreneceksiniz.

Haydi başlayalım!

Google Analytics Nedir?

Google Analytics, web sitesi trafiğini izlemek için Google tarafından sunulan ücretsiz bir raporlama hizmetidir. Sitenizi ziyaret eden insanlar ve onların göz atma davranışları hakkında bilgi edinmenize yardımcı olur.

Aşağıdaki gibi görünür:

Google Analytics Nedir?

Neden Google Analytics Kullanmalısınız?

İster e-ticaret yapıyor olun ister kişisel bir blogunuz olsun, hiç farketmez. Web site türünüz ne olursa olsun, ziyaretçilerinizi ve sitenizdeki davranışlarını daha iyi anlamak, daha iyi sonuçlar almanıza yardımcı olur.

Google Analytics’i tam da bu sebeplerden dolayı size birçok avantaj sağlar. Sağladığı avantajları sıralayacak olursak:

1. Ücretsizdir

Google Analytics kullanmanın bir maliyeti yoktur. Analytics sayesinde erişebileceğiniz veri miktarı göz önüne alındığında, ücret ödemeden böyle bir veriye sahip olmanız, kullanıcı davranışlarını anlamanız açısından mükemmeldir.

2. Tamamen otomatiktir

İzleme kodunu web sitenize ekledikten sonra, Google Analytics verilerinizi otomatik olarak izler, kaydeder ve depolar.

3. Özelleştirilmiş raporlar oluşturur

Google’ın yerleşik araçlarını kullanarak, özelleştirilmiş raporları oldukça basit bir şekilde oluşturabilirsiniz. 

4. Diğer araçlarla entegre edilebilir

Analytics’inizi Google AdWords ve Google Search Console gibi diğer Google araçlarına kolayca entegre edebilirsiniz.

Google Analytics sadece yukarıda bahsettiğimiz özelliklerin yanı sıra,  ziyaretçilerin neden belirli sayfalardan çıktığını, kitlenizin yaşını / cinsiyetini/ konumunu veya yazmanız gereken içerik türü gibi birçok bilgiyi de size sağlar.

Google Analytics Neleri İzler?

Google Analytics Neleri İzler?

Google Analytics, web sitenizle ilgili verilere erişmenizi sağlayarak bu bilgileri almanıza ve kararlar vermenize olanak tanır.

Çok basit bir ifadeyle, Google Analytics’ten alabileceğiniz veriler şu şekilde ayrıştırılabilir:

Edinme: Web sitenize hangi kanallardan (Organik (SEO), Reklamlar, Görüntülü Reklamlar, Email, Sosyal Medya vb.) trafik geldiğini analiz etmenizi sağlar.

Davranış: İnsanların web sitenizde dolaşırken neler yaptığını öğrenmenizi sağlar. Sayfa gezinme, micro ve macro hedefleri/dönüşümleri tamamlama ve satın alma alışkanlıklarını analiz edebilirsiniz.

Dönüşümler: Ziyaretçilerinizin web sitenizde nasıl müşteriye dönüştüğünü öğrenmenizi sağlar.

Artık Google Analytics’in ne olduğunu ve bu sayede neleri izleyebileceğini biliyorsunuz. O halde şimdi kurulum aşamasına geçebiliriz.

Google Analytics Nasıl Kurulur?

Google Analytics kurmak ve web sitenizdeki ziyaretçi davranışlarını izlemek için aşağıdaki adımları izleyebilirsiniz:

1. Google Analytics hesabınızı kurun ve sitenizi ekleyin

İlk olarak analizlerinizi yönetmek istediğiniz Google Hesabınızda oturum açtığınızdan emin olun.

Ardından, Google Analytics kurulum sayfasına gidin ve ‘Ücretsiz kurulum yapın’a tıklayın.

Bu adımdan sonra aşağıda da göreceğiniz gibi bir ‘Hesap adı’ eklemeniz ve veri paylaşım kutularını işaretlemeniz gerekir (isterseniz bunların işaretini kaldırabilirsiniz.)

Hesap adını ekledikten sonra, ‘Sonraki’ butonuna tıklayın.

Şimdi ‘Neyi ölçmek istiyorsunuz?’ sorusunun cevabını verme zamanı…Web siteleri, uygulamalar veya her ikisi de… Çoğu kişi bir web sitesini izlemek için Google Analytics‘i kurar, bu yüzden bu opsiyonu seçin ve ‘Sonraki’ butonuna tıklayın.

Açılacak sayfada siteniz hakkında bazı ayrıntıları girebilirsiniz:

  • Web Sitesi Adı
  • Web sitesi URL’si
  • Sektör Kategorisi
  • Raporlama Saat Dilimi

Bu bölümü tamamladıktan sonra ‘Oluştur’u tıklayın. Kabul etmeniz için bazı hizmet şartlarını girmeniz istenecektir. Bunların ikisini de işaretleyin ve ‘Kabul Ediyorum’a basın.

2. Google Analytics izleme kodunuzu kurun

Hizmet sözleşmelerini onayladıktan sonra karşınıza gelen ekranda ‘İzleme Kodu’nuzu göreceksiniz.

Web sitenizi Google Analytics kullanarak izlemek için bu kodu sitenizin her sayfasına (</head> etiketinden önce) ekleyin.

Kodu yüklemek, sahip olduğunuz sitenin türüne ve değişiklikleri kendi başınıza ne kadar rahat yaptığınıza bağlı olarak zor ya da kolay olabilir.

İki farklı yol ile bu işlemi yapmanız mümkün.

1. Google Analytics’i manuel olarak kurmak

Bazı WordPress temalarında, izleme kodunuzu yerleştirmeniz için özel bir bölüm bulunur, ancak çoğunda bu özel bölüm yoktur. Bu nedenle, Google Analytics komut dosyanız, sitenizin her sayfasına yüklemek için kapanış etiketinden </head> önce header.php dosyanıza eklenmelidir.

Temanız bu özelliğe sahip değilse, bir eklenti kullanarak kodu yerleştirmeyi deneyebilirsiniz.

2. Bir eklenti kullanarak Google Analytics’i kurmak

Google Analytics’i WordPress’e eklemenin en kolay yollarından biri (hem yeni başlayanlar hem de uzmanlar için), Header and Footer Scripts gibi bir eklenti kullanmaktır.

Bu, WordPress sitenize Google Analytics kodu eklemek için muhtemelen en kolay ve en güvenilir yöntemdir.

İzlemeye başlamak için eklentiyi kurmanız ve izleme kodunuzu eklemeniz yeterlidir.

3. Google Analytics izleme kodunuzu test edin

Kodu web sitenize ekledikten sonra, Google Analytics‘in gerçekten çalışıp çalışmadığını test etmeniz gerekir.

Bu işlemi yapmak oldukça kolaydır.

Google Analytics‘te ‘Gerçek Zamanlı’ya ve ardından ‘Genel Bakış’a gidin. Bu size şu anda sitenizde neler olup bittiğini gösterecektir.

Şimdi sitenizi farklı bir tarayıcı veya gizli mod sekmesinde açın ve Google Analytics’in ziyaretinizi algılamasını bekleyin. İzleme kodunuz doğru bir şekilde yüklenmişse, sitenizde aktif olarak birinin (yani kendinizin) olduğunu göreceksiniz.

Verilerinizin daha iyi ve daha entegre bir bütününe sahip olmak için Google Analytics‘i GoogleSearch Console’ye bağladığınızdan emin olun.

Bilmeniz Gereken En Önemli Google Analytics Metrikleri

Google Analytics’te dikkat etmeniz gereken en önemli metriklerden bazıları aşağıdaki gibidir:

Trafik:  Web sitenizin ziyaretçileri.

Trafik Kaynakları: Ziyaretçilerin nereden geldiği (doğrudan, yönlendirilen, arama motorları, sosyal medya).

Oturum: Ziyaretçinin web sitenizde geçirdiği ortalama süre.

Yeni Oturumlar: Web sitenize ilk defa gelenlerin tahmini bir yüzdesi.

Sayfa Görüntüleme: Görüntülenen sayfaların toplam sayısı.

Ortalama Oturum Süresi: Bir oturumun ortalama uzunluğu.

Hemen Çıkma Oranı: Tek sayfalık ziyaretlerin yüzdesinin tüm oturumlara bölümüdür.

Dönüşümler: Sitesinde tamamlanmış olan hedeflerini sayısı ve detayları.

Google Analytics İle İlgili En Çok Sorulan Sorular

1. Google Analytics’in maliyeti nedir?

Google Analytics ücretsizdir. Ancak, Google Analytics 360 adlı kurumsal bir çözüm var ve bu size yılda yaklaşık 150.000 dolara mal olur. Fakat endişelenmenize gerek yok. Çünkü standart sürüm çoğu insan için fazlasıyla yeterlidir.

2. Google Analytics sertifikasının maliyeti ne kadardır?

Google Analytics Individual Qualification (IQ) testi, Analytics’teki yeterliliğin bir ölçüsüdür ve tamamen ücretsizdir. Google’ın resmi Analytics IQ destek sayfasında bununla ilgili daha fazla bilgi edinebilirsiniz.

3. Google Analytics ne sıklıkta güncelleme yapar?

Google’a göre, Google Analytics’in site istatistik gecikmesi 24-48 saattir. Ancak Google, hesabınızla ilişkilendirilebilecek tüm bilgileri güncellemenin ne kadar sürdüğünü özellikle belirtmemektedir.

4. Google Analytics nasıl çalışır?

Google Analytics, web sitenizdeki sayfalara JavaScript kodu ekleyerek çalışır. Bir ziyaretçi web sitenize geldiğinde, bu JavaScript kodu bir JavaScript dosyasına başvurur ve Analytics ziyaretçinin tüm hareketlerini inceler.

5. Google Analytics kodu nereye koyulur?

Google Analytics kodu izlemek istediğiniz her sayfaya koyulabilir. Fakat kodu her sayfaya manuel olarak kopyalayıp yapıştırmanıza gerek yoktur.

Google Analytics’in ne olduğunu ve nasıl kurulacağını öğrendiğinize göre buradan alacağınız verilerin sizi nasıl güçlendireceğini anlamışsınızdır. Web sitenizde gerçekleşen ziyaretçi hareketlerini takip etmezseniz, tüm kararlarınızı içgüdülerinize göre vermek zorunda kalırsınız. Bu da tahmin edeceğiniz gibi iyi bir yaklaşım tarzı olmaz.

Google Analytics ile web sitenizi büyütmek için uygulayabileceğiniz birçok işlem yapılabilir. Diğer takip ve analiz araçlarıyla kıyaslandığında, Google Analytics büyümek için gerçekten sahip olmanız gereken bir araçtır.

Domain Sorgulama
guest
4 Yorum
Inline Feedbacks
View all comments
battal
battal
15 Eylül 2020 10:53

güzel miş

Osman Can Olgun
Yönetici
Osman Can Olgun
16 Eylül 2020 10:32
Reply to  battal

Merhabalar Battal Bey,

İçeriğimizi beğenmenize çok sevindik, bu tarz içerikleri sizler için sık sık paylaşıyoruz. Sağlıklı günler dileriz.

osman
osman
30 Eylül 2020 18:53

çok yararlı fikir edindim teşekkürler

Osman Can Olgun
Yönetici
Osman Can Olgun
2 Ekim 2020 10:56
Reply to  osman

Merhabalar Osman Bey, ilginiz için çok teşekkür ederiz. İçeriğimizi yararlı bulmanıza çok sevindik. Sağlıklı günler dileriz.