Ana sayfa » Dijital Pazarlama » Schema Yapılandırma Verisi Nedir, Ne zaman, Nasıl ve Hangi Amaçla Kullanılmalıdır?
Dijital Pazarlama

Schema Yapılandırma Verisi Nedir, Ne zaman, Nasıl ve Hangi Amaçla Kullanılmalıdır?

Hosting Fiyatları
Sending
User Review
0 (0 votes)
0 0 vote
Article Rating
Schema Yapılandırma Verisi Nedir, Ne zaman, Nasıl ve Hangi Amaçla Kullanılmalıdır?

Bazı web sitelerinin öne çıkan snippet’lerde ve açılır cevaplarda neden Google’de daha öne çıktığını ya da bazı web sitelerinde neden fiyatlar, incelemeler ve bağlantılar olduğunu hiç merak ettiniz mi?

Tüm bu bahsettiklerimizin hepsi şema işaretlemesi (yapılandırılmış veri veya mikro veri olarak da bilinir) adı verilen şey sayesinde…

Peki bu schema yapılandırma verisi yeni bir şey mi diye soracak olursanız, cevabımız hayır! 

“İnternet ortamında bulunan tüm veriler ham halde bulunur. Schema (Yapılandırma) Verisi implement ettiğinizde işlenmiş ve yapılandırılmış veri olur ve arama motorları tarafından gerekli bağlam çerçevesinde değerlendirilir.” Yusuf Özbay

Google, Yahoo, Bing ve Yandex  gibi büyük arama motorları 2011’den beri Schema.org’u oluşturmak için işbirliği yapıyor.

Her ne kadar işbirliği yapılsa da, bu yöntem arama motoru optimizasyonunun en az kullanılan formlarından biri. Yapılan bir çalışmaya göre, Google arama sonuçlarının üçte birinden daha azı, Schema.org işaretlemesiyle zengin bir snippet içeriği gösteriyor.

Durum böyleyken, schema yapılandırma verisi rekabetin önüne geçmek için size büyük bir fırsat sunabilir.

Bu fikir aklınıza yattıysa, hemen schema yapılandırma verisi ile ilgili merak ettiklerinizi adım adım anlatmaya başlayalım.

Schema Yapılandırma Verisi Nedir?

Schema Yapılandırma Verisi Nedir?

Schema yapılandırma verisi, içeriğinizin arama motorlarınca anlaşılabilmesini “tanımlamanın” bir yoludur. Bu, HTML’nize arama motorlarının anladığı, önceden tanımlanmış etiketlerden oluşan kod parçaları ekleyerek yapılır. Yapılandırılmış veriler HTML kodunuza eklenen bir dizi etikettir. Şema yapılandırma kodunuz, arama motoruna içeriğinizin ne anlama geldiğini söyler. Bunlar kullanıcılar tarafından görülemez, ancak sayfalarınızı tararken arama motorları tarafından okunabilir. 

Yapısal veriler, mikro veriler veya json-ld şeklinde olabilir. Bu cümleden sonra konunun teknik olduğunu düşünebilirsiniz. Fakat endişelenmeyin. Json-ld bağlantılı veriler için JavaScript nesne gösterimi anlamına gelir. Bir sayfadaki öğelere açıklama eklemek, temel olarak verileri yapılandırmak için Json-ld kullanılır, böylece arama motorları öğelerin ne anlama geldiğini anlar. 

Teknik konulara da bir nebze değindikten sonra, şimdi kaldığımız yerden devam edelim.

Google veya diğer arama motorlarının bir web sayfasını tararken birincil amacı sayfanın neyle ilgili olduğunu bulmaktır.

Tarayıcılar, bir web sitesini bir insan gibi görüntüleyemez ancak içeriğin anlamı, yayın tarihi, yazar ve dizine ekleme işlemi sırasında faydalı buldukları diğer öğeler gibi farklı şeyler bulmaya çalışan bir sayfanın HTML’sini işler.

İşlerini daha kolay ve daha hızlı hale getirmek için; Google, Microsoft, Yahoo ve Yandex standart bir mikro veri kütüphanesi oluşturmak için bir araya gelerek şema olarak da bilinen bir dizi ortak standardı kabul etmiştir.

Şemalar; makale, video, resim vb. birçok içerik türünü ve aynı zamanda kuruluşlar, yerel işletmeler, insanlar ve daha birçok farklı varlık türünü kapsar.

Schema Yapılandırma Verisi Hangi Amaçla Kullanılmalıdır?

Şema işaretleme kullanmanın en büyük avantajlarından biri, öne çıkan snippet’ler olarak bilinen şeyi oluşturmaktır. Çünkü Google öne çıkan snippet’leri sever. Ancak, şema işaretlemesinin SEO’ya uzun vadeli bir avantaj daha vardır. Web sayfanızda iyi bir içeriğe sahip olduğunuzu varsayarsak, tıklayan ziyaretçiler bulduklarından memnun kalacaklardır. Google kullanıcıların aradıklarını bulduğunu görünce, bu da arama sonuçlarında sıralamalarınızın yükselmesini sağlayacaktır.

Schema Yapılandırma Verisini Nasıl Kullanmalısınız?

Birçok web sitesi sahibinin düşündüğünün aksine, Schema, içeriğinizin her bir parçası için (yalnızca en önemli kısımlar) kullanılmak üzere tasarlanmamıştır.

Örneklerle anlatmak gerekirse:

1. Etkinlik

Kullanıcıların etkinliklerinizi Google arama sonuçları üzerinden keşfedebilmeleri ve etkinliğinize katılmaları için işaretleyebilirsiniz.

İşaretleme yoluyla birçok farklı etkinlik ekleyebilirsiniz. Yerel işletmeler dersleri, atölyeleri ve festivalleri vurgulamak için şema işaretlemeden yararlanabilir.

Örneğin, Google’ye konser yazdığınızda, işaretleme olduğunda SERP sonucu aşağıdaki gibi görünür:

Etkinlik

Şema işaretlemesi arama motoruna yaklaşan etkinliklerin tıklanabilir bir şekilde görüntülemesini söyler. Arama yapanlar için bu inanılmaz faydalı bir özelliktir. Doğrudan ilgilendiğiniz etkinliğe tıklayabilirsiniz.

2. Yemek Tarifi 

Yemek tarifinin ne kadar kolay olduğu, yemek pişirme ve hazırlık süreleri, beslenme bilgileri ve kullanıcı yorumları gibi yararlı bilgiler sağlamak için tarifinizi şema ile işaretleyebilirsiniz.

Google bu Şema verilerini eklemenizi önerir:

  • Toplam Puan (Ortalama inceleme puanı)
  • Yazar 
  • Pişirme süresi (Yemeği pişirmek için gereken gerçek süre)
  • Hazırlık süresi (yemeği hazırlamak için gereken gerçek süre)
  • Tarih (Tarifin yayınlandığı tarih)
  • Açıklama (Yemeğin özeti)
  • Beslenme (Her porsiyondaki kalori sayısı)

Ve liste uzayıp gidiyor.

Peki, arama sonuçlarında bu bahsettiklerimiz neye benziyor?

Yemek Tarifi

3. Organizasyon ve Yerel İşletme Bilgileri

Kuruluş ve yerel işletme bilgileri, her işletmenin kendi web sitesinde uygulaması gereken şema işaretlemesidir. Buna aşağıdakiler için işaretleme dahildir:

  • İşletmenin bulunduğu yer
  • Görüntüler
  • Site logosu
  • İletişim bilgileri
  • Sosyal bağlantılar
  • Puanlar
  • Olanaklar (örn. ücretsiz Wi-Fi, engelli erişimi vb.)

Bir otel için işaretleme olduğunda SERP sonucu aşağıdaki gibi görünür:

Organizasyon ve Yerel İşletme Bilgileri

Oteller için, artık mevcut konaklama türlerine kadar işletmenizin neredeyse her yönünü açıklayan bir yapı var. Bunlar aynı zamanda alanın kare görüntülerini ve yatakların boyutunu ve sayısını da içerebilir.

Özetle, işinizle ilgili hemen hemen her şeyin ayrıntısına inebilirsiniz. Ancak önemli olan nokta, Google’da arama yapanlara en önemli unsurları anlatmaktır.

4. Ürün ve Teklifler

Çevrimiçi ürün satıyorsanız, e-ticaret siteleri için ürün şeması; fiyatlar, stok seviyeleri, ürün incelemeleri ve fırsatlar hakkında açık ve yararlı bilgiler sağlar.

Bir iPhone için aşağıdaki örneğe göz atın. Tıklamaya karar vermeden önce bilmek isteyebileceğiniz birçok şey listelenmiştir.

Ürün ve Teklifler

Zengin ürün sonuçlarını etkinleştirmek için işaretleme kullanmak, dönüşümler açısından inanılmaz bir potansiyele sahiptir, bu nedenle bilgilerinizin doğru ve taze olduğundan emin olun.

Bir başka önemli ipucu, işaretlemeyi yalnızca belirli bir ürün için kullanmaktır, tüm kategori veya ürün listeleri için değil.

5. Makaleler

Makale yayınlayan siteler, Google haber akışındaki içeriğin görünürlüğünü artırmak için şema işaretlemesini kullanabilir.

İçeriğinizde aşağıdakileri işaretleyebilirsiniz:

  • Manşet
  • Görüntü
  • Tarih
  • Makalenin yayınlanmasından bu yana geçen süre

Unutmadan, makale işaretlemesini kullanabilen sadece yayıncılar değildir; blogunuz varsa ve içerik yazıyorsanız, web sitenizin arama motorlarındaki görünümünü geliştirmek için işaretleme kullanabilirsiniz.

Schema Yapılandırma Verisini Kullanırken Unutmamanız Gereken 3 Kural

1. En Sık Kullanılan Şemaları Bulun

İşaretleme türlerinin çok uzun bir listesi olsa da, Schema.org en yaygın şema işaretleme türlerinin bir listesini size sağlar. 

İşaretleme ile ilgili unutmamanız gereken şey, web sitenizin her öğesine yapılandırılmış veri işaretlemeleri uygulamamaktır. Öncelikle potansiyel müşterilerinizin neleri faydalı bulacağını düşünün. Onları tıklamaya iten nedir? Hangi ayrıntılar size değer katacak? Arama yaparken aradıkları cevapları nasıl sağlayabilirsiniz?

2. Yalnızca İnsanlar Tarafından Görülebilir Olan İçeriği İşaretleyin

Hiçbir zaman gizli sayfa öğelerine işaretleme yapmayın. İçeriği gizlemek ve ziyaretçilerin göremediği içeriğe yapılandırılmış veriler uygulamak Google’de sizin için büyük bir dezavantaj sağlar. Şema işaretlemesi kullanıcılar sayfanızı görüntüleyebilecekse uygulanmalıdır. Ziyaretçiler arama sonuçlarında tıkladıklarında içeriği görmezse, bu size büyük bir kayıp sağlar.

3. İşaretlemenizi Test Edin

Tıpkı web değişiklikleriniz gibi, düzgün uygulandığından emin olmak için her zaman schema.org işaretlemenizi test ettiğinizden emin olun.

Neyse ki Google, işaretlemenizi test etmek ve hataları tanımlamak için kullanabileceğiniz zengin bir snippet test aracı sağlar.

Schema Yapılandırma Verisi İle İlgili En Sık Sorular Sorular

1. Şema İşaretlemesi Neden Önemlidir?

Şema işaretlemesi temel olarak web sitenizin arama motoru sonuç sayfalarında (SERP’ler) daha iyi görünmesini sağlar. İçeriğinizin sayfa başlığı altında görüntülenen öne çıkan snippet’lerini geliştirir.

2. SEO’da Şema Etiketi Nedir?

Schema.org (genellikle Schema olarak adlandırılır), arama motorlarının SERP’lerde sayfanızı okuma ve temsil etme şeklini geliştirmek için HTML’nize ekleyebileceğiniz semantik bir kelime etiketidir.

3. Google Schema.org Kullanıyor Mu?

Schema.org, birkaç büyük arama motorunun destekleyeceği şemaları belgeleyen bir sitedir. Google, Microsoft, Yahoo ve Yandex – gibi büyük arama motorları 2011’den beri Schema.org’u oluşturmak için işbirliği yapıyor.

4. Yerel Şema İşaretlemesi Nedir?

Şema işaretlemesi, arama motorlarının daha iyi anlamasına yardımcı olmak için web sitenizin belirli öğelerini işaretlemek için kullanabileceğiniz koddur. Web sitenize yerel şema işaretlemesi ekleyerek, arama motorlarına işletme adınızın tam olarak ne olduğunu, resminizi, adresinizi, telefon numaranızı, çalışma saatlerinizi ve daha fazlasını ekleyebilirsiniz.

5. Zengin Snippet SEO’ya Yardımcı Olur Mu?

Zengin snippet’ler sıralamanızı doğrudan etkilemez. Fakat zengin snippet’ler için yapılandırılmış veri işaretlemesi bir sıralama sinyali olarak çalışmazken, sayfanızın daha kolay dizine eklenmesini sağlayarak dolaylı SEO avantajları oluşturabilir.

Domain Sorgulama