Dijital Pazarlama

Rekabet Analizi Nedir, Nasıl Hazırlanır?

Hosting Fiyatları

Her işletmenin başarısını ölçmek için KPI’lara ve ulaşmak için çabalayacağı hedeflere ihtiyacı vardır. Ancak performansınızı sadece kendi geçmiş performansınızla karşılaştırmamalısınız. Büyümek için, şirketinizin pazarınızdaki diğer şirketlere göre nerede durduğunun farkında olmanız gerekir. Bu noktada rekabet analizi devreye girer.

Rekabet Analizi Nedir?

Rekabet Analizi Nedir?

Rekabet analizi, rakiplerinizin güçlü ve zayıf yönlerini ve iş stratejilerini anlamak için onları değerlendirme sürecidir. Bu analiz sadece bilgi toplamakla ilgili değildir; bilgileri daha akıllı iş kararları almak için kullanmakla ilgilidir.

İster yeni bir ürün piyasaya sürüyor ister pazarlama stratejilerinizi geliştiriyor olun, kapsamlı bir rekabet analizi başarı için gizli silahınız olabilir.

Rekabet analizi sadece büyük şirketler için değildir, küçük bir işletme ya da startup işletiyor olsanız bile rekabetinizi anlamak çok önemlidir.

Pazardaki boşlukları belirlemenize, değer teklifinize ince ayar yapmanıza ve hatta yeni gelir akışları keşfetmenize yardımcı olur. Kısacası, rekabet analizi işini büyütme konusunda ciddi olan tüm işletmeler içindir.

Rekabet Analizi Nasıl Hazırlanır?

Rekabet Analizi Nasıl Hazırlanır?

Rakiplerinizi alt etmeden önce onların kim olduğunu bilmeniz gerekir. Bunun için de bir rekabet analizi hazırlamanız gerekir.

Peki bir rekabet analizi nasıl hazırlanır?

1. Rakiplerinizi Belirleyin

Rekabet analizi yapmanın ilk adımı rakiplerinizi belirlemektir. Bu yüzden sizinle aynı sektörde yer alan şirketlerin veya web sitelerinin bir listesini yaparak işe başlayın (Bunlar hem doğrudan hem de dolaylı rakipler olabilir).

Doğrudan rakipler için sizinle aynı ürün veya hizmetleri sunan işletmeleri düşünün. Hızlı bir Google araması, listenize ekleyebileceğiniz daha fazla isim bulmanıza yardımcı olabilir. Fakat dolaylı rakipler daha fazla araştırma gerektirir.

Bu noktada paylaşılan anahtar kelimelere dayalı rakipleri belirlemenize yardımcı olması için SEMrush veya SimilarWeb gibi çevrimiçi araçlardan yararlanabilirsiniz. 

Ayrıca müşteri geri bildirimleri de bir bilgi hazinesi olabilir. İşletmenize alternatif olarak başka şirketlerden bahsedilip bahsedilmediğini görmek için yorumları veya müşteri anketlerini kontrol edebilirsiniz.

Bu araştırmaların sonunda, rekabet analizinizin geri kalanı için temel oluşturacak kapsamlı bir listeye sahip olabilirsiniz.

2. Bilgi Toplayın

Bir sonraki adım, belirlediğiniz rakipler hakkında bilgi toplamaktır. Bu sadece rakiplerin isimlerini bilmekle ilgili değildir; nasıl çalıştıklarını anlamanız için mümkün olduğunca çok veri toplamanız gerekir. Bu veriler; web sitesi URL’lerini, sundukları ürün veya hizmetleri, hedef kitlelerini ve genel pazar varlıklarını içerir.

İlk olarak web sitelerini ziyaret ederek başlayın. Öne çıkardıkları ürün veya hizmetleri, kullandıkları dili ve tanıttıkları özel teklifleri veya özellikleri not alın. Bu size rakiplerinizin hedef kitleleri ve benzersiz satış önerileri hakkında fikir verebilir.

Ayrıca, sosyal medya kanallarını, müşteri yorumlarını ve mevcut satış verilerini veya yıllık raporları inceleyin. Ne kadar çok bilgi toplarsanız, rakipleriniz hakkında o kadar net bir resme sahip olursunuz ve daha etkili bir analiz için zemin hazırlarsınız.

3. Web Sitesi İçeriğini Analiz Edin

Rakipleriniz hakkında temel bilgileri topladıktan sonra web sitesi içeriklerini daha derinlemesine inceleyin. Bu size ürün veya hizmetleri ile ilgili ne söyledikleri ve nasıl söyledikleri hakkında bir fikir verecektir. Fakat listenizdeki her rakibi analiz etmek zorunda değilsiniz, işletmenizle en alakalı olan ilk iki veya üç rakibi seçin ve sektörünüzü doğrudan etkileyen içerik türlerine odaklanın.

Örneğin, e-ticaret yapıyorsanız ürün açıklamalarına ve müşteri yorumlarına, hizmet sektöründeyseniz blog yazıları ve nasıl yapılır kılavuzlarına odaklanın.

4. SEO Stratejilerini Değerlendirin

İçeriklerine hakim olduktan sonra sıra SEO stratejilerini değerlendirmeye gelir. Bu noktada hedefledikleri anahtar kelimeleri not alın. Sizinkilerle aynı mı yoksa farklı kelimelerin peşinden mi gidiyorlar?

Daha sonra sayfa içi optimizasyonlara bakın. Meta açıklamaları, başlık etiketleri ve başlık etiketlerini nasıl kullanıyorlar? En iyi uygulamaları takip ediyorlar mı yoksa bazı alanlarda hedefi ıskalamışlar mı?

Son olarak backlink profillerini kontrol etmeyi unutmayın. SEMrush veya Ahrefs gibi araçlar size backlink’lerin nereden geldiğine dair bir fikir verebilir. Bu, size rakiplerinizin otorite düzeyleri ve çevrimiçi itibarları hakkında fikir verebilir.

5. Sosyal Medya Varlığını Değerlendirin

SEO’yu inceledikten sonra rakiplerinizin sosyal medya varlığını değerlendirin. Facebook, Twitter, Instagram ve LinkedIn profillerini kontrol ederek başlayın.

Ne sıklıkla paylaşım yaptıklarını not edin. Günde birden fazla kez mi yoksa haftada sadece birkaç kez mi paylaşım yapıyorlar? Ayrıca, gönderilerindeki etkileşim seviyelerine de dikkat edin. İnsanlar gönderileri beğeniyor, paylaşıyor ve yorum yapıyor mu yoksa büyük ölçüde görmezden mi geliniyorlar?

Sadece sayılara bakmayın; paylaştıkları içerik türlerini de inceleyin. Sektörel haberler, nasıl yapılır kılavuzları veya müşteri referansları paylaşıyorlar mı? Bu size sosyal medya içerik stratejileri ve kitleleriyle nasıl etkileşim kurmayı hedefledikleri hakkında iyi bir fikir verebilir.

6. Ücretli Reklamları İnceleyin

Rakipleriniz Google Ads’e veya sosyal medya reklamcılığına yatırım yapıyorsa bu, pazarlama çabalarını nereye odakladıklarının güçlü bir göstergesidir.

Bu noktada reklamlarının çıkıp çıkmadığını görmek için sektörünüzle ilgili anahtar kelimeler için hızlı bir arama yaparak başlayın. Eğer reklamlarda çıkıyorlarsa, bu bazı terimleri aktif olarak hedeflediklerinin bir işaretidir.

Ayrıca sosyal medya reklamlarını da göz ardı etmeyin. Akışınızda gezinirken rakiplerinizin sponsorlu gönderilerine rastlarsanız, bunları analiz etmek için zaman ayırın. Hangi mesajları kullanıyorlar? Ne tür görseller kullanıyorlar? Belirli bir ürünü mü yoksa daha geniş bir marka mesajını mı tanıtıyorlar?

7. Müşteri Yorumlarını ve Geri Bildirimlerini İnceleyin

Rakiplerinizin reklam stratejilerini inceledikten sonra müşterileri dinlemeniz gerekir. Müşteri yorumları ve geri bildirimler, rakibinizin güçlü ve zayıf yönleri hakkında size bilgi verebilir.

Bu noktada Ekşi Sözlük, Şikayetvar, Yelp veya Trustpilot gibi inceleme sitelerini ziyaret ederek başlayabilir veya sosyal medya sayfalarındaki inceleme bölümlerine göz atabilirsiniz. 

Bu bilgiler, rakiplerinizin neyi iyi yaptığını ve neleri iyi yapmadığını ortaya çıkararak son derece değerli olabilir.

8. Fiyatlandırma ve Teklifleri Analiz Edin

Bu adımda rakiplerinizin fiyatlandırma stratejilerini ve sahip olabilecekleri indirim veya özel teklifleri öğrenmeniz gerekir. Bu size rakiplerinizin piyasada kendilerini nasıl konumlandırdıkları hakkında çok şey söyleyebilir. Premium ve yüksek maliyetli bir yaklaşım mı izliyorlar, yoksa bütçe dostu bir seçenek olmayı mı hedefliyorlar?

Herhangi bir özel teklif veya indirim olup olmadığını görmek için web sitelerine bakın veya sepetinize birkaç ürün ekleyin. Bazı şirketler en iyi fırsatlarını kararsız müşteriler için ayırır, bu nedenle bu size değerli bilgiler verebilir.

Fiyatları analiz ettiğinizde, rakiplerinizin müşterileri nasıl çekmeye çalıştığını daha iyi anlayabilirsiniz. Bu, onların fiyatlarıyla benzer fiyatlar sunup sunmayacağınıza veya onların sunmadığı benzersiz bir şey sunup sunmayacağınıza karar vermenize yardımcı olabilir.

9. Güçlü ve Zayıf Yönleri Belirleyin

Tüm bu verileri topladıktan sonra sıra bunları anlamlandırmaya gelir. Bunu yapmanın en iyi yollarından biri, her bir rakip için bir SWOT analizi oluşturmaktır. SWOT; Güçlü Yönler, Zayıf Yönler, Fırsatlar ve Tehditler anlamına gelir ve rakiplerinize göre nerede durduğunuzu anlamanıza yardımcı olabilecek bir çerçevedir.

Güçlü ve zayıf yönler için, içerik ve SEO stratejilerinden müşteri incelemelerine ve fiyatlandırmaya kadar her şeye bakabilirsiniz. Neyi iyi yapıyorlar ve nerede yetersiz kalıyorlar?

Fırsatlar ve tehditler daha çok dış faktörlerle ilgilidir. Rakiplerinizden birinin yararlanmaya hazırlandığı pazar trendleri var mı ya da onların işlerini etkileyebilecek ve sizin kaçınabileceğiniz yeni bir tehdit var mı?

Topladığınız bilgilere dayanarak bir SWOT analizi yaptığınızda rekabet ortamınız hakkında kapsamlı bir görüşe sahip olacaksınız.

10. Hedefler ve Stratejiler Belirleyin

Bir sonraki adım, kalabalığın içinde öne çıkmanıza yardımcı olacak hedefler ve stratejiler belirlemektir.

Öncelikle hedeflerinizi tanımlayın. Pazar payını artırmak, müşteriyi elde tutmayı geliştirmek veya yeni bir ürün piyasaya sürmek mi istiyorsunuz? Hedefleriniz stratejilerinizi yönlendirecektir, bu nedenle net ve ölçülebilir olduklarından emin olun.

Ardından, tekliflerinizi nasıl farklılaştırabileceğinizi düşünün. Pazarda hiçbir rakibinizin doldurmadığı bir boşluk keşfedebilir veya sizi diğerlerinden ayırabilecek benzersiz bir özellik ya da hizmet belirleyebilirsiniz.

11. Harekete Geçin

Belirlediğiniz değişiklikleri uygulayarak işe başlayın. İster fiyatlandırmanızda ince ayar yapmak, ister yeni bir pazarlama kampanyası başlatmak ya da ürün özelliklerinizi geliştirmek isteyin, rekabet analizinizden öğrendiklerinize dayanarak kararlı adımlar atın.

Başarılı bir uygulamanın anahtarı izleme ve A/B testidir. Yaptığınız değişikliklerin nasıl performans gösterdiğini ve sizi hedeflerinize yaklaştırıp yaklaştırmadığını görmek için testler yapın.

Temel performans göstergelerini takip edin ve sonuçlara göre stratejilerinizi ayarlamaya hazır olun.

Rekabet Analizinde Kullanılan KPI’lar

Çoğu işletme rakiplerinin önüne geçmeyi hedefler. Daha iyi ürün ve hizmetler sağlamanın yanı sıra bunu yapmanın bir yolu da rakip analizi yapmaktır.

Rakiplerinizi izleyerek, işletmenizin daha iyi performans göstermesine yardımcı olabilecek yeni stratejiler öğrenebilirsiniz. Ayrıca işletmeniz için önemli olan trendleri keşfedebilir ve rakibinizle aranızdaki boşlukları keşfedebilirsiniz. 

1. Anahtar Kelime Sıralamaları

Rakiplerinizin sıralamada yer aldığı arama terimlerinin yanı sıra sıralama açısından kaybettikleri terimleri de bilmek önemlidir. Bunu yaparak güçlü ve zayıf yönlerini belirleyebilirsiniz. Ayrıca, sizinle ve rakibinizle alakalı ürün veya hizmet sorguları açısından rekabetin ne kadar sert olduğunu anlamanıza da yardımcı olacaktır.

2. Sosyal Medya Mentionları

Rakibiniz hakkında daha fazla bilgi edinmenin bir yolu da sosyal medya paylaşımlarını takip etmektir. Bu size itibarları, şu anda ne yaptıkları, müşterilerinin onlar hakkında ne söylediği ve hatta işlerini tanıtmaya yardımcı olan influencer’lar hakkında fikir verecektir.

Bunu yapmak için MediaWatch ve SharedView gibi, tüm büyük sosyal platformlar dahil olmak üzere dijital medya ortamını izleyebilen bir medya izleme aracına ihtiyacınız olacaktır.

Rakiplerinizin backlink’lerini bilmek, sıralamalarını ve görünürlüklerini artırmak için gösterdikleri çabalar hakkında size genel bir bakış sağlar. Ayrıca, uyguladıkları bağlantı kurma stratejilerini ve backlink elde etmek için kullandıkları siteleri bilmenizi sağlar. Bunlardan yola çıkarak kendi kampanyanız için de kullanabileceğiniz stratejileri belirleyebilirsiniz.

4. Müşteri Bağlılığı

Rakip analizi için gözden kaçırmamanız gereken KPI’lardan biri de müşteri etkileşimidir. Bu yüzden rakiplerinizin mutsuz müşterilere aktif olarak yanıt verip vermediklerini öğrenin. Bu, müşterilerini tanıma ve onlarla etkileşim kurma fırsatları yaratabilir. Bu durumda, mutsuz müşterileri potansiyel müşterilerinize dönüştürerek rekabet avantajınızı kullanabilirsiniz. Onlarla etkileşime geçebilir ve beklentilerini karşılayan daha iyi ürün veya hizmetler sunabilirsiniz.

5. Müşteri Sorguları

Rakip analizi için markanızın avantajına kullanabileceğiniz bir başka KPI da müşteri sorgularıdır. Bu yüzden müşteriler tarafından gönderilen soruları izleyin. Bu, hedef kitlenizin ilgisini çeken ürünler hakkında fikir edinmenizi sağlar. Ayrıca, onların yorumlarına veya endişelerine dayanarak ürünlerinizi veya hizmetlerinizi geliştirme fırsatı sunar. Ayrıca, müşteri sorularına dayalı olacağından yüksek etkileşim oranına sahip içerik fikirleri geliştirebilirsiniz.

6. Google Ads Anahtar Kelimeler

Rakiplerinizin Google Ads veya PPC kampanyaları, Google arama sonuçlarında yüksek bir yer edinmek için ödedikleri anahtar kelimeler hakkında size fikir verecektir. Siz de Google Ads ile ilgileniyorsanız, pazarınızı daha iyi anlamanıza, bütçenizi planlamanıza ve hatta kampanyanızın sonuçlarını iyileştirebilecek yüksek değerli anahtar kelimeleri hedeflemenize yardımcı olacaktır.

Örnek Rekabet Analizi

Niş bir sektör olan ve yalnızca birkaç rakibi bulunan diş hekimleri için SEO hizmeti veren bir pazarlama girişiminde çalıştığınızı düşünün. Öncelikle aşağıdaki adımları uygulamanız gerekir:

  • Rakiplerinizin bir listesini yapmak için Google’ı kullanın. 
  • Rakiplerinizin web sitelerinin yanı sıra Ahrefs gibi SEO analiz araçlarını kullanarak her bir şirketin hizmet tekliflerini ve pazarlama stratejilerini derinlemesine inceleyin. 
  • Kendi şirketinize odaklanarak kendi stratejik hedeflerinizi değerlendirmek ve güçlü ve zayıf yönlerinizi görselleştirmek için bir SWOT analizi yapın.
  • Son olarak, pazar manzarasının bir grafiğini oluşturun ve müşteri memnuniyeti ve pazardaki varlığınız açısından şirketinizi geride bırakan iki şirket olduğu sonucuna varıyorsunuz.

Bu bilgileri bir tabloda derledikten sonra, benzersiz bir strateji üzerinde düşünebilirsiniz. Rakiplerinizi geride bırakmak için yerelleştirmeyi kullanabilirsiniz. Rakiplerinizin yaptığı gibi ülke çapındaki diş hekimlerine pazarlama yapmak yerine pazarlama stratejinizi bir bölgeye veya şehre odaklamaya karar verebilirsiniz. O şehirdeki diş hekimleri için bilinen SEO şirketi haline geldikten sonra, şubeleşebilirsiniz.

Şirketiniz1.Rakip2. Rakip
Ürün/ServisSEOSEO/Ücretli reklamSEO/Web site tasarımı
Pazar Payı%25%40%35
Büyüme%6%12%8
Hedef KitleDiş hekimleriDiş hekimleriDiş hekimleri
Fiyat YapısıAylık ücretSaatlik ücretProje bazlı
Pazarlama StratejileriEmail/BlogEmail/Blog/Sosyal medyaSosyal medya/Email/Ücretli reklam
Müşteri Memnuniyeti5 üzerinden 55 üzerinden 55 üzerinden 3
Güçlü YönlerHer şey dahil / tek ücretMarka görünürlüğüPaket anlaşmaları
Zayıf YönlerDaha az kaynaklı girişimPahalıSorgulanabilir müşteri hizmetleri
Temel AvantajGüçlü değerler ve mi̇syonSektör lideriYüksek beceri̇li̇ eki̇p

İşi yapıp sonuçları görene kadar rekabet analizinizden ne gibi sonuçlar çıkarabileceğinizi bilemezsiniz. İster yeni bir fiyatlandırma stratejisine, ister pazarlama düzeyinizi yükseltmenin bir yoluna veya ürününüzü yenilemeye karar verin, rakiplerinizi anlamak önemli bilgiler sağlayabilir.

Rekabet Analizinin Avantajları

Rekabet Analizinin Avantajları

Aşağıdaki listede rekabet analizinin bazı önemli avantajlarını bulabilirsiniz:

1. Stratejik Planlama

Rekabet analizi tek seferlik bir görev değildir; uzun vadeli iş planınızı besleyen devam eden bir süreçtir. Bu noktada rakiplerinizin hamlelerini anlayarak, ürün geliştirmeden pazarlamaya kadar stratejileriniz hakkında daha bilinçli kararlar verebilirsiniz.

2. Pazar Konumlandırma

Rakiplerinizin neler yaptığını bilmek, işletmenizin pazarda nerede durduğunu anlamanıza yardımcı olur. Bütçe dostu bir seçenek misiniz, birinci sınıf bir tercih misiniz yoksa ikisinin arasında bir yerde misiniz? Bu netlik, markalaşmanıza ve mesajlaşmanıza rehberlik edebilir.

3. Risk Azaltma

Risk azaltma, rekabet analizinin daha az belirgin ancak değerli avantajlarından biridir. Bu noktada rakiplerinizi takip ederek, potansiyel tehditleri önemli hale gelmeden önce belirleyebilir, hazırlanmanıza ve uyum sağlamanıza olanak tanıyabilirsiniz.

4. Kaynak Tahsisi

Rekabet ortamının net bir resmiyle, kaynaklarınızı nereye tahsis edeceğiniz konusunda daha akıllıca kararlar verebilirsiniz. İster başarılı bir ürünü ikiye katlamak, isterse verimsiz bir pazarlama kampanyasını geri çekmek olsun, rekabet analizi zamanınızı ve paranızı daha akıllıca kullanmanıza yardımcı olur.

5. Müşteri Elde Tutma

Son olarak, edindiğiniz bilgiler müşteriyi elde tutmak için iyi bir yol olabilir. Rakiplerinizin neler sunduğunu anlamak, kendinizi geliştirmenize, müşteri memnuniyetini artırmanıza ve sadakat oluşturmanıza olanak tanır.

Domain Sorgulama