KPI Nedir? Dijital Pazarlama Çalışmalarında Kampanya Başarı Faktörlerini/Metriklerini Belirleme

KPI Nedir? Dijital Pazarlama Çalışmalarında Kampanya Başarı Faktörlerini/Metriklerini Belirleme
Hosting Fiyatları

KPI, Key Performance Indicator anlamına gelir ve belirli hedefler doğrultusunda çalışanların ve işletmelerin verimliliğini artırmayı amaçlar. Şirket, ilk plana göre çalışan verimliliğini izlemek ve değerlendirmek için bu aracı kullanabilir. KPI, çalışanların performansını izlemek ve iyileştirmek için de mükemmel bir araçtır.

Ayrıca her departmanın hedefi farklı olacağından KPI’lar performans ölçümlerine göre değerlendirilir. KPI’lar belirlenirken hedef spesifik, ölçülebilir, ulaşılabilir, uygun ve zaman sınırlı olmalıdır. KPI’dan maksimum verim almak için rakip verilerini de takip etmeniz gerekir.

KPI’nın Avantajları Nelerdir?

Öncelikle KPI doğru belirlendiğinde çalışanın sürekli gelişmesine yardımcı olur. KPI ile çalışanın sürekli çalışmak yerine üretken olması ve yerinde saymaması beklenir. Ayrıca, iş sürecinin başlangıç noktasından sonuna kadar doğrulanabilir ölçümler sağlar. Yıllardır aynı işi yapan çalışanlar için bir motivasyon kaynağıdır. Bu çalışanlar bir süre sonra kendilerini yetersiz ve işe yaramaz hissedebilir. KPI’sı iyi olan çalışan yaptığı işin şirketi için yeterli olduğunu görür. Son olarak ekip çalışmasında çalışanların disiplininin yöneticiler tarafından adım adım takip edilmesini sağlar. Bireysel ve ekip başarısını ölçmeyi ve raporlamayı sağlar. 

Dijital Pazarlamada KPI Nedir?

KPI, Key Performance Indicator anlamına gelir ve pazarlama çabalarınızı izlemek için dijital pazarlamada kullanılır.

Tanım olarak, pazarlama kampanyanızın nasıl performans gösterdiğini gösteren ölçülebilir ölçümlerdir. KPI’larınıza bağlı olarak, yatırım getirinizi (ROI) ve pazarlama harcamalarınızı, bütçelemenizi ve genel performansınızla ilgili diğer önemli bileşenleri değerlendirebilirsiniz. KPI’lar, devam etmek veya gelecekteki pazarlama kampanyalarınızı ve stratejinizi geliştirmek için kullanabileceğiniz bir kaynaktır.

Pazarlama KPI’nız doğrudan dijital pazarlama hedeflerinizi ve ölçümlerinizi izlemeye bağlıdır. KPI’lar, aşağıdakileri içerebilir:

  • Tıklama başına ödeme (PPC) performansları
  • Arama motoru optimizasyonu (SEO)
  • Lead
  • Ücretli sosyal kampanyaları
  • Web sitesi trafiği
  • Arama motoru sonuç sayfası (SERP) derecelendirmeleri
  • Marka bilinirliği ve etkileşim

KPI’lar, pazarlama stratejinizin neredeyse her alanında hesaplanabilir bir değer elde etmek için sayıları uygulamaya koymak için kullanılan bir araçtır. Tüm alt pazarlama stratejilerine uygulanabilmelerine rağmen, pazarlama için en iyi KPI’lar, işletme hedefleriniz için en verimli olacak olanlardır.

Dijital Pazarlama için En İyi KPI’lar Hangileridir?

Dijital Pazarlama için En İyi KPI'lar Hangileridir?

Hangi dijital pazarlama metriklerini takip etmeniz gerektiğini düşünürken en önemli takip yöntemi, en eyleme geçirilebilir sonuçları neyin üreteceğine odaklanmaktır. Odaklanacak en iyi KPI’lar, hedeflerinize bağlı olarak işletmeden işletmeye farklılık gösterecektir. Hangi KPI’ların en önemli olduğuna karar vermek için, iş gereksinimlerinize ve en çok hangi KPI’lardan yararlanacağınıza öznel bir bakış atmanız gerekir. Dijital pazarlama için en çok kullanılan KPI’lar aşağıdaki şekildedir:

1. ROI: Dijital Pazarlama Yatırımın Getirisi

ROI yani YG (Yatırım Getirirsi) KPI’ları, pazarlama kampanyalarınızdan elde ettiğiniz kâr miktarını gösterir. YG, bir kampanyaya ne kadar harcadığınız ile kampanyadan ne kadar kazandığınız arasındaki farktır. Dijital pazarlama yatırım getirinizi ölçmek için formül aşağıdaki şekildedir:

ROI = (satış büyümesi – pazarlama yatırımı) / pazarlama yatırımı

Her işletme pozitif bir yatırım getirisi ister. Olumlu bir yatırım getirisi, pazarlama çabalarınızın onlara harcadığınızdan daha fazla para kazandırdığı anlamına gelir. YG’nizi bilmek, dijital pazarlama KPI’larına başlamak ve devam etmek için harika bir yerdir. Pazarlama çabalarınızın tam değerini bilmek size neyin işe yaradığını, neye devam etmeniz gerektiğini ve ilerlemeyi nasıl yeniden ayarlayacağınızı gösterebilir.

Finans dışında ölçülebilen ROI’ler de vardır. Bunlar aşağıdaki şekildedir: 

  • Sosyal medyada kazandığınız takipçi miktarı
  • Sosyal bir platformdaki etkileşimler
  • Bülten abone sayısı

Teorik olarak bunların her biri, uzun vadeli yatırım getirinizi izlemek için de kullanılabilen kendi KPI’larınız olabilir. Bir pazarlama KPI’sı olarak kabul edilmeleri için getirilerinizin finansal olarak somut olması gerekmez. Kitle farkındalığınızı izleyerek ve ardından bunları satışlarınızla veya diğer değişkenlerle karşılaştırarak, tam ölçekli bir yatırım getirisi elde etmek için KPI’ları birleştirebilirsiniz.

2. SEO KPI’ları

Arama motoru optimizasyonu anlamına gelen SEO, veriye dayalı analiz yoluyla elde edilen çevrimiçi varlığınızı ve dijital kalitenizi artırmak için kullanılan organik bir çabadır. 

Takip edilmesi gereken epeyce SEO dijital pazarlama metriği vardır, ancak bunları SEO KPI olan tek bir şemsiye içinde toplamak gerekir.

SEO KPI’ları aşağıdakileri içerir:

  • Anahtar kelime sıralaması
  • Arama trafiği
  • Backlink takibi

SEO KPI’larının her bir bileşeni, zaman içinde büyüme için yeni ve geliştirilmiş SEO stratejilerini uygulamak için ölçülebilir ve kullanılabilir.

3. Sosyal Medya Trafiği ve Dönüşüm Oranları

Sosyal medyayı kullanmak, hem hedef kitlenizle doğrudan iletişim kurmanın hem de çevrimiçi varlığınızı büyütmenin bir yoludur. Sosyal medya, size takipçileriniz için işinizi insancıllaştırma gücü verir. Sizi zaten tanıyanlar ve sizi tanımak isteyenler ile iletişime geçmenize olanak tanır.

Sosyal medya pazarlama KPI takibi, sosyal medya taktiklerinizi geliştirmek için faydalı olabilir. Sosyal medya pazarlama KPI’ları, hem sosyal medyanızın nasıl büyüdüğünü hem de genel iş hedeflerinizi nasıl etkilediğini görmek için kullanılabilir. Fakat aktif olduğunuz her sosyal kanalın kendi sosyal medya pazarlama KPI’sı olmalıdır. Bu şekilde, her kanaldaki metrikleri karşılaştırabilirsiniz.  Farklı sosyal medya platformlarının kendi tonları ve takipçileri vardır, bu nedenle platformlar arasındaki strateji farklılıkları çok önemlidir.

Sosyal medyanızdan izlenecek metrikler aşağıdakileri içerir:

  • Takipçi artışı
  • Sosyal medya platformlarınızda oluşturulan olası satış ve dönüşümlerin sayısı
  • Sayfa ziyaretçileri ve trafik
  • Müşteri görüşmelerinin sayısı

4. Trafik-Lead Oranı

Trafik / müşteri adayı oranınız, kaç web sitesi ziyaretçisinin gerçek müşteri / potansiyel müşteri haline geldiğini ölçer. Müşteri adayı oluşturma, şirketinizin büyümesi ile doğrudan ilişkilidir, bu nedenle trafikten olası satışlara giden süreçte neyin işe yarayıp neyin yaramadığını bilmeniz çok önemlidir.

Trafik- müşteri adayı oranınız, bir bağlantı kesilmesi olup olmadığını ve pazarlama akışında çıkışın nerede gerçekleştiğini gösterecektir.

Trafik/potansiyel oranını izlemek, web sitesi değişikliklerinin ne zaman ve nerede olması gerektiğine karar vermenize yardımcı olur. Potansiyel müşterilerinizin sahip olabileceği soruları daha iyi yanıtlamak için içeriğin değiştirilmesi gerekebilir ya da belki belirli bir sayfada biçimlendirme sorununuz olabilir. Sorun ne olursa olsun, trafik / müşteri adayı oranınızı izlemek, dijital pazarlamanızın ve dijital varlığınızın olası satış yaratma konusunda ne kadar iyi olduğunu ortaya çıkarır.

5. Müşteri Adayı Dönüşüm Oranı

Trafik/potansiyel oranı, ürünlerinize ve şirketinize ilgi gösterdiği için web sitenizi ziyaret eden kaç kişinin sitenizde kaldığını ölçer.

Potansiyel müşteri dönüşümleri, bu potansiyel müşterilerin kaçının bir ürün satın almak gibi nihai bir hedefe ulaştığını ölçer.

Dönüşüm oranınız, satış dönüşüm huninizin son adımı olduğu için izlenmesi gereken en iyi dijital pazarlama metriklerinden biridir. Satış performansınızın hedeflere nasıl ulaştığını ve hangi pazarlama stratejilerinin satış başarınıza katkıda bulunduğunu anlamanıza yardımcı olur.

Müşteri adayı dönüşümü aşağıdaki formül kullanılarak hesaplanır:

Müşteri Adayı Dönüşüm Oranı = (x zamanda dönüştürülen potansiyel müşteri sayısı / x zamanda oluşturulan olası satış sayısı) X 100

Potansiyel müşteri dönüşüm oranı KPI’ları, dönüşümlerinizi genel olarak ve belirli zaman dilimleri içinde izlemenize olanak tanır.

6. Mobil Pazarlama KPI’ları

Sitenize cep telefonları aracılığıyla gerçekleşen etkinliği bilmek, sitenizin mobil yeteneklerinin ne kadar etkili olduğunu ortaya çıkarabilir ve bu da sonuçta SEO’nuzu ve genel dijital pazarlama çabalarınızı etkiler.

Odaklanılması gereken bir dizi mobil KPI vardır ve bunlardan başlıca üçü aşağıdaki şekildedir:

  • Akıllı telefonlardan hemen çıkma oranları
  • Potansiyel müşteri dönüşümleri
  • Genel mobil trafik

Akıllı telefon KPI’larını takip etmek, kullanıcılarınızın mobil deneyimini optimize ederken sizi rekabette öne çıkarabilir, böylece işletmeniz için güven ve erişilebilirlik tesis eder.

Özetle diyebiliriz ki, dijital pazarlama metriklerinizi takip etmek tek seferlik bir iş değildir. KPI’ları sadece bir kez kontrol etmek size zaman içinde değer kazandırmaz. KPI’ları takip etme konusunda tutarlı ve gayretli olmanız gerekir.

Dijital pazarlamanızın nicel metrikler açısından nasıl performans gösterdiğinin farkında olduğunuzda, verilere dayalı daha iyi kararlar verebilirsiniz. Pazarlama performansı ölçümlerinizden toplanan verileri analiz etmek, gelecekteki pazarlama çabalarını değiştirmekle ilgili olarak vermeniz gereken kararları belirler.

Domain Sorgulama