İş Planı Nedir? Başarılı Bir İş Planlaması Nasıl Hazırlanır? 

İş Planı Nedir? Başarılı Bir İş Planlaması Nasıl Hazırlanır? 
Hosting Fiyatları

Yeni bir iş kurmaya karar vermek heyecan verici olduğu kadar stresli bir deneyimdir. Çünkü bir işe başlamak birçok görev ve engel içerir, bu nedenle harekete geçmeden önce hedeflerinize odaklanmanız çok önemlidir. Bu noktada sağlam bir iş planı size ve yatırımcıları çekmenize yardımcı olabilir.

Hangi sektöre girmeyi planlıyor olursanız olun, başarılı bir işletme için bir iş planı hazırlamak ilk adımdır. İş planınızı oluşturmak, işinizin nereye gitmesini istediğinizi anlamanıza ve sizi oraya götürmek için gerekli adımları belirlemenize yardımcı olur.

İş Planı Nedir?

Bir iş planı, işletmenin hedeflerini ve bunlara nasıl ulaşılacağını gösteren bir yol haritasını özetleyen yazılı bir belgedir. Yalnızca işin neyle ilgili olduğuna dair bir giriş değildir. Belirli bir süre sonra işletmenin nasıl görüneceğini de açıklayan yazılı bir belgedir.

Basitçe ifade etmek gerekirse, bir iş planı, iş hedeflerinizi (hem uzun vadeli hem de kısa vadeli), bunlara ulaşmak için kullanacağınız iş stratejilerini, karşılaşacağınız sorunları, rekabeti ve bunları çözme yollarını içeren bir kılavuzdur. 

İş Planının İçeriği

İş planı açık ve basit olmalıdır. Sektörünüzün dışından bir kişi bile baktığında iş planınızı anlayabilmelidir. İş planı ürününüzün ne hakkında olduğundan, onu oluşturmak için ne kadar paraya ihtiyacınız olduğuna kadar işinizle ilgili tüm önemli bilgileri içermelidir.

1. Yönetici Özeti 

Yönetici özeti, tüm iş planının kısa bir özetidir. İş planının bu bölümü, paydaşların veya yatırımcıların planı okumaya devam edip etmeyeceğine karar verir. İş fikri, teklif, iş hedefleri, hedef pazar, rekabet, USP, ekip ve işletmenin mali görünümü hakkında kısa bir genel bakış içerir.

2. Şirket Tanımı ve Özet

İş planının bu bölümü, şirketin misyonunu, felsefesini, hedeflerini, sektörünü, yasal yapısını ve USP’yi kısaca açıklar, ancak yönetici özetinden daha ayrıntılıdır. Detayları, şirketin müşteriler için çözdüğü problem ve onu rekabette öne çıkaran çözüm takip eder.

3. Pazara Genel Bakış 

Bu bölüm, sektörün mevcut pazar senaryosunu, pazarın boyutunu, pazar eğilimlerini, başarı öykülerini, neyin işe yarayıp neyin yaramadığını ve pazardaki müşteriler tarafından neyin tercih edildiğini ve beklendiğini açıklar. Bu bölüm, okuyuculara şirketin belirtilen pazarı neden seçtiğine inanmaları için bir neden sunar. Genellikle, bu bölümdeki her şey, girişimcilerin bunu teklifleri için uygun bir pazar olarak seçmeden önce araştırmalarını yaptıklarını kanıtlamak için bir dizi gerçek, istatistik ve rakamla desteklenir.

4. Müşteri Analizi

Müşteri analizi bölümü, potansiyel müşterinin demografisini, coğrafyasını, psikografiğini, ihtiyaçlarını, isteklerini, arzularını, satın alma alışkanlıklarını vb. içerir.

5. Ürüne/Hizmete Genel Bakış

Genel bakış, şirketin müşterilere sağladığı (veya sağlayacağı) teklife ayrılmış bir bölümdür. Ürünle ilgili tüm ne, neden, nerede ve ne zaman sorularına cevap verir ve belirtilen sorun için neden mükemmel çözüm olduğuna dair önceki duruşu yineler.

6. İş Modeli 

İş modeli, şirketin nasıl çalıştığını veya çalışacağını açıklayan kavramsal yapıdır. Bu bölümde piyasada arzı nasıl sağlayacağı ve arzın neden uygun olduğu sorularına cevap verilecektir. Şirket Uber olsaydı, bu bölüm taksi şoförleriyle nasıl ortaklık kuracağını ve iş yapısının hem taksi şoförleri hem de müşterileri için nasıl geçerli olacağını içerirdi.

7. Gelir Modeli 

Gelir modeli, şirketin iş modeli bölümünde açıklanan iş yapısını kullanarak nasıl para kazanmayı planladığını açıklar. Şirketin gider ve gelir kaynaklarının inceliklerini açıklar.

8. Rekabet Analizi 

Bu bölüm, rakiplerin kim olduğunu, USP’lerinin neler olduğunu ve işletme tarafından bunlarla mücadele etmek için kullanılan stratejilerin neler olduğunu açıklamaya ayrılmıştır.

9. Pazarlama Planı 

Pazarlama planı, daha önce açıklanan tüm ayrıntıların bir çıkarımı olarak işlev görür. Bu bölüm, şirketin yukarıda belirtilen bilgileri pazarlama stratejilerini formüle ederken ve uygularken nasıl kullanmayı planladığına ilişkin ayrıntıları sağlar. Pazarlama planı, şirketin müşterilere nasıl ulaşmayı ve rakiplerinden sıyrılmayı planladığını açıkladığı için iş planının önemli bir bölümüdür. Bununla birlikte, pazarlama planı teklifin tanıtımıyla sınırlı değildir. Teklifi üretimden satış sonrasına kadar pazarlamak için bütünsel bir strateji içerir.

10. Yönetim Ekibi 

Bu bölüm, gemideki tüm üyelerin bilgilerini, niteliklerini, deneyimlerini ve şirketteki görevlerini verir.

11. Finansman ve Mali Bilgiler

Finansman ve mali bilgiler sonucu oluşturur, ancak iş planının uygulama maliyetini belirttiği için yeni başlayanlar için iş planının en önemli bölümüdür. Tüm kısa vadeli ve uzun vadeli finansal gereksinimleri ve fonlama hedeflerini ve yatırımcıların şirketin bunları gerçekleştirmesine nasıl yardımcı olabileceğini içerir.

İş Planı Neden Yapılmalı? Neden İş Planına İhtiyacınız Var?

İyi düşünülmüş ve organize edilmiş bir iş planı yazmak, bir girişimci olarak başarılı olma şansınızı önemli ölçüde artırır. İyi bir iş planı aşağıdakilere yardımcı olabilir:

  • İşletmenizin iyi bir kar elde etme şansı olup olmadığını belirlemek.
  • Başlangıç maliyetlerinizin ve ne kadar yatırım yapmanız veya finanse etmeniz gerekeceğinin bir tahminini sağlamak.
  • Yatırımcıları ve borç verenleri işinizi finanse etmeye ikna etmek.
  • Bir gelir tahmini sağlamak (pazarınızı — müşterilerinizin kim olacağını — ve ulaşmayı bekleyebileceğiniz pazarın yüzdesini tanımlayarak)
  • Etkili bir pazarlama stratejisi geliştirermek.
  • Rekabette neyin eksik olduğunun analizi etmek.
  • Potansiyel sorunları tahmin etmek, böylece felakete dönüşmeden önce sorunları çözmek.

Kimler İş Planına İhtiyaç Duyar?

Temel olarak bir iş planına ihtiyaç duyan kilit paydaşlardan bazıları aşağıdakileri içerir:

  • Girişimciler ve startup’lar
  • Küçük işletme sahipleri
  • İş planlarını yeniden gözden geçirmek veya güncellemek isteyen işletmeler

İş Planı Türleri Nelerdir?

Girişimcilerin ve işletme sahiplerinin şablon olarak kullanabilecekleri birkaç farklı iş planı türü vardır. Bunlar aşağıdaki şekildedir:

1. Dahili Plan

Dahili bir plan, işletmenizle ilişkili kişiler için tasarlanmıştır. Bir startup’ta bunlar, iş başladığında belirli pozisyonları dolduracak kişiler olabilir. Bu planların tonu doğası gereği daha rahattır.

2. Harici Plan

Harici bir plan, işletmenizin dışındaki kişiler için tasarlanmıştır. Doğası gereği genellikle daha resmi olan bu plan, işletme ve finansmanı hakkında ayrıntılı bilgi sağlar. Aynı zamanda genellikle bir finansman talebini de içerir.

3. Geleneksel Plan

Geleneksel planlar, onlarca sayfa uzunluğunda olabilen ayrıntılı belgelerdir. Bu planlar genellikle şirkete kapsamlı bir genel bakış sağlar. Finansman sağlamak, iş stratejileri oluşturmak ve öngörülemeyen durumlara hazırlanmak için kullanılabilir.

4. Yalın Başlangıç Planı

Yalın bir başlangıç planı, işinizin hızlı bir özetidir. Bu tür bir plan, tek bir sayfa kadar kısa olabilir ve oluşturulması daha az zaman alır. Genellikle müşterilere sunacağınız değer, müşterilerinizin kim olduğu, kullanacağınız altyapı ve bunu nasıl finanse edeceğiniz gibi temel iş unsurlarına odaklanır.

İş Planının Faydaları/Avantajları ve Dezavantajları

Bir iş planı oluşturmak, başarılı bir iş kurmak ve yürütmek için kritik bir adım olsa da, yöneticilerin ve işletme sahiplerinin dezavantajları olabileceğini de hatırlamaları önemlidir. Bir iş planının avantajları ve dezavantajları aşağıdakileri içerir:

İş Planı Oluşturmanın Avantajlarıİş Planı Oluşturmanın Dezavantajları
İş hedeflerine ulaşmak için bir yol haritası sunar.Oluşturmak zaman alıcı olabilir ve önemli ölçüde çaba gerektirebilir.
Finansmanı güvence altına almaya ve yatırımcıları çekmeye yardımcı olur.İş planları hızla eskiyebilir ve düzenli olarak güncellenmeleri gerekir.
Daha bilinçli karar vermeyi sağlar.İşletmenin başarısında aşırı güvene yol açabilir.
Çalışanlar ve işletme sahipleri arasında uyumlu bir çalışma yapısını destekler.Sınırlayıcı olabilir ve işletmelerin değişen pazar koşullarına uyum sağlamasını engelleyebilir.
İş ilerlemesinin izlenmesine yardımcı olur.
Başarıyı ölçmek için bir çerçeve sağlar.
Riski azaltmaya yardımcı olur.

İş Planı Formatları

Her girişimcinin ve işletme sahibinin planlarına dahil etmesi gereken 10 iş planı bileşeni veya bölümü vardır. Bunlar aşağıdakileri içerir:

  • Yönetici özeti
  • Şirket genel bakışı
  • Endüstri analizi
  • Müşteri analizi
  • Rekabet analizi
  • Pazarlama planı
  • Operasyon planı
  • Yönetim ekibi
  • Finansal plan
  • Ek

Başarılı Bir İş Planlaması Nasıl Hazırlanır?

Başarılı bir iş planı hazırlamak için aşağıdaki 6 adımı takip etmeniz gerekir:

1. Araştırmanızı Yapın

Sektör, hedef pazar, mevcut müşteri tabanı, rakipler ve işletmenin maliyetleri hakkında detaylı araştırma yapmak süreci başlatır. Bu noktada kendinize aşağıdaki soruları sorabilirsiniz:

  • İş hedeflerim nelerdir?
  • İşletmenizin şu anki durumu nedir?
  • Mevcut endüstri trendleri nelerdir?
  • Rakiplerim ne yapıyor?

Bu süreçte toplanan bilgiler, kaynak da dahil olmak üzere dikkatlice belgelenmeli ve organize edilmelidir, çünkü iş planınızda kaynak göstermeniz gerekir.

Güçlü yönlerinizi, zayıf yönlerinizi, fırsatlarınızı ve potansiyel risklerinizi belirlemek için kendi işletmeniz için bir SWOT Analizi yapmak da isteyebilirsiniz. Bu, rekabet avantajınızı vurgulayarak stratejilerinizi geliştirmenize yardımcı olacaktır.

2. Stratejinizi Belirleyin

İşletmeniz için en iyi stratejiyi belirlemek için yaptığınız araştırmayı kullanabilir ya da yeni stratejiler geliştirmeyi veya sektörde başarı göstermiş mevcut stratejileri iyileştirmeyi seçebilirsiniz. Sektörün en iyi uygulamalarını kullanmak bir temel sağlar, ancak daha sonra rekabet avantajınıza odaklanan farklı faaliyetleri de genişletmeniz gerekir.

Planlama sürecinin bu adımı, yoğun müşteri görüşmeleri yaparak ve ilgilenilen ürün ve hizmetleri satın alma motivasyonlarını anlayarak şirketin geleceği için bir vizyon formüle etmeyi içerebilir. Uygun bir pazarlama planı, planınızı yürütmek için operasyonel süreçler ve şirketin ömrünün ilk beş yılı için gereken insan kaynakları hakkında daha derine inmenizi sağlar.

3. Finansal Tahmininizi Hesaplayın

Stratejiniz için seçtiğiniz tüm faaliyetlerin bir maliyeti vardır. Gelirlerin tüm maliyetleri karşılamasını ve uzun vadede kâr için yer bırakmasını bekleyip bekleyemeyeceğinize bakarak mali durumu özetleyin.

Mali varsayımlarınızı ve başlangıç maliyetlerinizi, sizin için bir ilk yıl nakit akış tablosu oluşturabilecek bir mali modele eklemeye başlayın ve erken dönem operasyonlarınızı finanse etmek için elinizde ihtiyaç duyacağınız nakit konusunda size en iyi fikri verin.

Tam bir finansal tablolar seti, muhasebe dönemine göre (üç aylık veya yıldan bugüne) giderler ve karlar da dahil olmak üzere şirketin faaliyetleri ve performansı hakkında ayrıntılar sağlar. Mali tablolar ayrıca, varlık ve yükümlülükler de dahil olmak üzere şirketin mevcut mali durumunun bir anlık görüntüsünü verir.

Bu, herhangi bir iş planının en değerli yönlerinden biridir. Çünkü bir şirketin parasıyla ne yaptığının veya ilk yatırımdan kârlı hale gelene kadar nasıl büyüdüğünün basit bir özetini sunar.

4. Taslak Bir Plan Oluşturun

Mali işleri ve stratejileri belirledikten sonra iş planınızın her bir bileşeninin anlatımı için bir taslak oluşturun. 

5. Planınızı Gözden Geçirin ve Düzeltin

Kafa karıştırıcı, gereksiz veya planda belirttiğiniz noktalarla ilgisiz olabilecek herhangi bir fikir veya ifade aramak için tüm planı yeniden gözden geçirin, planda ince ayar yapmak için şirketin operasyonlarına veya pazarlama planına aşina olan işletmenizdeki diğer yönetim ekibi üyeleriyle çalışın.

6. İş Planı Sunumunu Tamamlayın

İş planının sunumu, yukarıda özetlenen kilit noktaları özlü bir şekilde vurgulamalı ve finansal bilgiler, kilit çalışanların özgeçmişleri veya pazarlama materyalleri örnekleri gibi potansiyel yatırımcılara yardımcı olacak ek materyalleri içermelidir. Bu noktada geçmiş satışlar veya finansal performans ve işletmenin onu tekrar pozitif bölgeye getirmek için neler yaptığı hakkında bir rapor sunmak da yararlı olabilir.

How to Write a Business Plan – Entrepreneurship 101

İş Planı Hazırlarken Sıklıkla Yapılan Hatalar

Yapabileceğiniz en büyük iş planı hatası, hiç plan yapmamaktır. Ancak bu, herkesin ayrıntılı bir iş planı yazması gerektiği anlamına gelmez. İşinizi hangi yöne götürmek istediğinizi anlamak için biraz planlama yapmanız gerekse de, planınız tek sayfalık bir iş planı veya hatta mevcut stratejinizi vurgulayan bir satış konuşması sunumu kadar basit olabilir. Stratejiniz ve fikirleriniz siz ilerledikçe kesinlikle gelişecektir, ancak işinizin nasıl yürüdüğünü anlamak için biraz zaman ayırmanız zamanla fayda sağlayacaktır.

SWOT Analizi Nedir?

SWOT Analizi Nedir?

SWOT analizi, işletme sahipleri tarafından bir işletmenin pazardaki güçlü, zayıf yönlerini, fırsatlarını ve tehditlerini belirlemek için kullanılan bir stratejik planlama aracıdır. Bir SWOT analizi yapmak, neyi iyi yaptığınız konusunda size rehberlik eder, zayıf noktalarınızı belirler, fırsatları en üst düzeye çıkarmanıza ve tehditlerden kaçınmanıza olanak tanır.

İş Planı Araçları

İş planınıza yatırım yapmaya karar verirseniz, kullanabileceğiniz birkaç iş planı aracı vardır. Yazılım, süreci basitleştirerek ve sıfırdan başlama ihtiyacını ortadan kaldırarak bir iş planı yazmanızı kolaylaştırır. Genellikle şablonlar, finansal projeksiyon araçları, çizelgeler ve grafikler, üçüncü taraf uygulama entegrasyonları, işbirliği araçları ve video eğitimleri gibi özellikler içerir.

1. LivePlan

LivePlan, iş planınızı oluşturmak için 500’den fazla şablon, tek sayfalık satış konuşması oluşturucu, otomatik mali tablolar, tam mali tahmin, endüstri kıyaslama verileri ve temel performans göstergeleri dahil olmak üzere birçok araç sağlayan, bulutta barındırılan bir yazılım uygulamasıdır. Aylık planları aylık 10 dolardan başlar.

LivePlan

2. Bizplan

Bizplan, iş planının her bölümünde size yol gösterecek adım adım bir oluşturucu içeren bulutta barındırılan bir yazılımdır. Aylık planlar ayda 29 dolardan, yıllık planlar ise 20,75 dolardan başlar.

Bizplan

3. GoSmallBiz

GoSmallBiz, sektöre özel şablonlar, ayrıntılı bir iş planı oluşturmayı kolaylaştıran adım adım sihirbaz ve video eğitimleri sunan bulut tabanlı bir hizmettir. Aylık planlar ayda 409 dolardan başlar.

GoSmallBiz

4. Enloop

Enloop finansal projeksiyonlara odaklanır. İşletmenizin mali açıdan ne kadar uygun olabileceğini göstermek için ihtiyacınız olan her şeyi sağlar ve mali tahminler oluşturma sürecinde size yol gösterir. Yıllık planlar ayda 11 dolardan başlar.

Enloop

İş Planı ve KOSGEB İş Planı Örnekleri


İlgili İçerikler:

Kendi İşimi Kurmak İstiyorum, Nereden Başlamalıyım?

Limited Şirket Nedir? Nasıl Kurulur? Limited Şirket Kurma Maliyetleri

Şahıs Şirketi Nedir, Nasıl Kurulur? Bilmen Gereken Her Şey

Coworking Nedir? Ortak Çalışma Alanlarının Avantajları ve Dezavantajları Nelerdir?

CTO Kimdir? Bir İşletmede Chief Technology Officer Ne İş Yapar? Görev Tanımı

Evden İşletme Kurmaya Nasıl Başlanır? Evden İş Kurma Rehberi

Küçük İşletmeler İçin Trafik ve Satış Artıracak SEO Çalışmaları

Domain Sorgulama