Google Analytics 4 İle Event Tanımlama

Google Analytics 4 İle Event Tanımlama
Hosting Fiyatları

Google Analytics 4 ile yapabileceğiniz en önemli şeylerden biri de etkinlikleri izlemektir, ancak GA4’teki etkinlikler nelerdir ve Universal Analytics’ten ne gibi farklılıkları vardır öncesinde bunları bilmeniz gerekir.

Google Analytics 4’te Etkinlikler Neden Kullanılır?

Google Analytics 4’teki (GA4) etkinlikler, kullanıcıların web siteniz veya uygulamanızla nasıl etkileşimde bulunduğunu anlamada çok önemli bir rol oynar. Buton tıklamaları, form gönderimleri, video oynatmaları, indirmeler ve çok daha fazlası gibi kullanıcı eylemleri hakkında ayrıntılı bilgi sağlar. GA4’teki etkinlikleri izleyerek kullanıcı etkileşimi hakkında bilgi edinebilir, popüler özellikleri veya içeriği belirleyebilir, pazarlama kampanyalarının etkinliğini ölçebilir ve genel kullanıcı deneyiminizi (UX) optimize edebilirsiniz.

Yalnızca bir sayfanın kaç kez görüntülendiği hakkında bilgi sağlayan sayfa görüntülemelerinin aksine, GA4’teki etkinlikler belirli kullanıcı eylemlerini izlemenize olanak tanır. Bu ayrıntı düzeyi, kullanıcıların yalnızca göz atmanın ötesinde web sitenizle veya uygulamanızla nasıl etkileşim kurduğunu anlamanıza da yardımcı olur. Etkinlikleri izleyerek, bilinçli kararlar almak ve dijital varlığınızı iyileştirmek için eyleme geçirilebilir verileri ortaya çıkarabilirsiniz.

Google Analytics 4’te Etkinlik Nedir?

GA4’te etkinlikelr tüm raporlar, boyutlar ve metrikler için temel oluşturur. Doğru etkinlikleri izleyerek, pazarlama çalışmalarınızı etkili bir şekilde değerlendirmenizi, dönüşümlerinizi artırmanızı ve kullanıcı etkileşimini geliştirmenizi sağlayan yüksek kaliteli veriler toplayabilirsiniz. Etkinlikleri anlamak, GA4’ün tam potansiyelini ortaya çıkarmak için çok önemlidir.

Her bir etkinliğin site etiketi (gtag.js) veya Google Etiket Yöneticisi (GTM) kullanılarak ayrı ayrı ayarlanması gereken önceki Google Analytics sürümlerinin aksine, GA4 yeni bir yaklaşım getirmektedir. GA4’te, çoğu önceden yapılandırılmış olarak geldiği için etkinlikler farklı şekilde ele alınır. Bu, GA4’te etkinliklerin ayarlanmasının daha kolay ve daha akıcı olduğu ve daha az ek kodlama veya etiketleme gerektirdiği anlamına gelir. GA4, manuel yapılandırmaya gerek kalmadan çok sayıda etkinliği otomatik olarak yakalama, kurulum sürecini basitleştirme ve kullanıcılar için zaman tasarrufu sağlama özelliğine sahiptir.

GA4’te etkinlikleri kategorize etmenin iki ana yolu vardır: uygulamaya göre veya hazır olma durumuna göre.

Uygulamaya Göre GA4 Etkinlikleri:

  • Web etkinlikleri: Bu etkinlikler yalnızca bir web sitesinde kaydedilir ve ve sayfa görüntüleme, video başlatma, video ilerleme, video tamamlama, dosya indirme, kaydırma ve arama sonuçlarını görüntüleme gibi eylemleri içerir.
  • Uygulama etkinlikleri: Uygulama etkinlikleri özellikle bir mobil uygulama üzerinde kaydedilir ve ilk açma, bildirim açma, uygulama içi satın alma, ekran görünümü ve daha fazlası gibi eylemleri kapsar.
  • Uygulama+Web etkinlikleri: Bu etkinlikler hem web sitesinde hem de mobil uygulamada kaydedilebilir veilk ziyaret, kullanıcı etkileşimi, oturum başlangıcı ve diğerleri gibi eylemleri kapsar.
  • Android etkinlikleri: Bu etkinlikler bir Android cihazda kaydedilen etkinliklere özgüdür. Örnekler arasında Örnekler arasında uygulama verilerini temizleme, uygulama mağazası abonelik iptali, uygulama kaldırma, uygulama mağazası para iadesi, uygulama mağazası abonelik iptali ve daha fazlası yer alır.

Hazır Olma Durumuna Göre GA4 Etkinlikleri:

GA4 içinde izlenebilecek 4 tür etkinlik vardır:

  • Otomatik olarak toplanan etkinlikler
  • Geliştirilmiş ölçüm etkinlikleri 
  • Önerilen etkinlikler 
  • Özel etkinlikler 

GA4’te Otomatik Olarak Toplanan Etkinlikler

Google Analytics 4, manuel kuruluma gerek kalmadan belirli etkinlikleri otomatik olarak izler. Bu etkinlikler, ziyaret ettikleri sayfalar, gerçekleştirdikleri eylemler ve oturumlarının süresi dahil olmak üzere kullanıcıların web siteniz veya uygulamanızla etkileşimleri hakkında temel bilgiler sunar.

Google Analytics 4’te otomatik olarak toplanan etkinliklere bazı örnekler aşağıda verilmiştir:

  • İlk ziyaret: Bu etkinlik, bir kullanıcı bir web sitesini ziyaret ettiğinde veya Analytics’in etkin olduğu bir Android anlık uygulamasını ilk kez başlattığında tetiklenir.
  • Oturum başlangıcı: Bu etkinlik, bir kullanıcı web sitenizde veya uygulamanızda yeni bir oturum başlattığında tetiklenir.
  • Kullanıcı etkileşimi: Bu etkinlik, uygulama etkin olduğunda veya bir web sayfası en az bir saniye boyunca odakta olduğunda kaydedilir.
  • Dosya indirme: Bir kullanıcı web sitesinden bir dosya indirme işlemi başlattığında bu etkinlik etkinleştirilir. Daha fazla bilgi edinmek için şu parametreleri kullanmayı düşünün: dosya uzantısı, dosya adı, bağlantı sınıfları, bağlantı alan adı, bağlantı kimliği, bağlantı metni ve bağlantı url’si.

Not: Oturum başlangıcı ve ilk ziyaret etkinlikleri teknik olarak kendi bağımsız etkinlikleri olarak mevcut değildir. Yani, uygulamanızı test ederken bunları arıyorsanız, tarayıcıda günlüğe kaydedildiklerini görmezsiniz. Bunlar, fv (ilk ziyaret) ve ss (oturum başlangıcı) parametrelerinin eklenmesiyle sayfa görüntüleme etkinliğinin arkasından hesaplanır.

İlk ziyaret ile oturum başlangıcı arasındaki fark nedir?

GA4’te ”oturum başlangıcı” etkinliği, bir kullanıcı bir web sitesi veya uygulama ile ilk kez bir oturum başlattığında tetiklenir. Bir kullanıcının belirli bir oturumdaki etkileşiminin başlangıcını ifade eder.

Öte yandan, ‘ilk ziyaret’ etkinliği, kullanıcının web sitesini veya uygulamayı ilk ziyareti olup olmadığını belirlemek için ateşlenir. Kullanıcının siteye veya uygulamaya ilk kez erişip erişmediğini doğrular ve etkinlik buna göre tetiklenir.

Google Analytics 4’te otomatik olarak toplanan etkinlikler nerede bulunur?

Google Analytics 4’te otomatik olarak toplanan etkinlikleri bulmak için aşağıdaki adımları izleyin:

1. GA4 raporlama görünümüne erişin.

2. ”Yaşam döngüsü” bölümünün altındaki ”Etkileşim”e tıklayın.

3. Ardından, mevcut seçenekler arasından ”Etkinlikler”e tıklayın.

4. Raporlama görünümü, otomatik olarak toplanan etkinlikler de dahil olmak üzere günlüğe kaydedilen tüm etkinlikleri gösterecektir.

GA4’te Geliştirilmiş Ölçüm Etkinlikleri

Google Analytics 4’te (GA4), Geliştirilmiş Ölçüm Etkinlikleri, web sitenizdeki kullanıcı etkileşimleri hakkında ek bilgiler ve veriler sağlayan önceden tanımlanmış bir dizi etkinliği ifade eder. Bu etkinlikler, temel sayfa görüntülemeleri ve ekran görüntülemelerinin ötesine geçer ve daha ayrıntılı bilgiler sunar.  Zorunlu olan sayfa görüntüleme etkinliği hariç, GA4 ortamında bunları açıp kapatabilirsiniz.

Google Analytics 4’teki Geliştirilmiş ölçüm etkinliklerine bazı örnekler aşağıdaki şekildedir:

Sayfa Görüntülemeleri 

Bir sayfa her yüklendiğinde, bir sayfa görüntüleme etkinliği tetiklenir. Google Analytics 4 (GA4) bu etkinliği otomatik olarak yakalar ve devre dışı bırakılamaz. Ancak kullanıcılar, tarayıcı geçmişi etkinliklerine dayalı izleme eylemleri üzerinde kontrol sahibidir. Bu etkinlik için Google Analytics 4’e gönderilen parametreler sayfa URL’sini, sayfa başlığını ve önceki sayfanın URL’sini içerir.

Kaydırma (Scroll)

Kaydırma etkinliği, gelişmiş ölçümde etkinleştirildiğinde ve bir ziyaretçi sayfanın en az %90’ına kadar aşağı kaydırdığında etkinleştirilir. Belirli piksel değerleri veya görüntülenen sayfanın diğer yüzde eşikleri için kaydırma etkinliğini tetiklemek için Google Etiket Yöneticisi’ni kullanmanız gerekir. Bu etkinlik GA4’e herhangi bir parametre göndermez. 

Giden Tıklamalar (Tıklama)

Bu özelliği gelişmiş ölçümde etkinleştirdiğinizde, GA4 harici alan adlarına giden bağlantılara yapılan tıklamaları otomatik olarak izler ve kaydeder. Ancak, bu işlevselliğin çapraz alan adı izleme için yapılandırılmış alan adlarını kapsamadığını bilmeniz önemlidir. 

Bu etkinlikle ilişkili parametreler bağlantı sınıfları, bağlantı alan adı, bağlantı kimliği, bağlantı url’si ve giden (boolean) şeklindedir. 

Site Araması (Arama Sonuçlarını Görüntüleyin)

Kullanıcıların web sitenizde ne aradıklarına ilişkin bilgileri ortaya çıkarmak için öncelikle gelişmiş ölçüm panelinde “arama sonuçlarını görüntüle” etkinliğini etkinleştirmeniz gerekir. 

Site aramaları, Universal Analytics bağlamında bile tarihsel olarak bir kafa karışıklığı kaynağı olmuştur. GA4’te odak noktası, sayfa yüklendiğinde URL içinde kullanıcı tarafından kullanılan arama terimini içeren bir sorgu dizesi parametresinin tanımlanmasıdır. Bu parametre URL’de mevcutsa, GA4’ün mantığı bunun arama sonuçları sayfası olduğunu varsayar ve kullanıcı tarafından bir arama yapıldığını kabul eder.

Bu etkinlik, URL’de aşağıdaki beş sorgu parametresinden biri göründüğünde otomatik olarak tetiklenir: 

  • arama 
  • sorgu 
  • anahtar kelime

Yukarıdaki parametrelerden herhangi birini kullanmıyorsanız, ek URL sorgu parametrelerini aramak için bu etkinliği özelleştirme olanağına sahipsiniz.

Bu gelişmiş ölçüm seçeneğini etkinleştirmek, aşağıdakileri yapmanıza olanak tanıdığı için önemli ödüller sağlayabilir:

  • Kullanıcı memnuniyetini engelleyen ve siteden ayrılmalarına neden olabilecek içerik boşluklarını belirleyin.
  • Sitenizin mimarisi hakkında bilgi edinin ve kullanıcıların ihtiyaç duydukları içeriği kolayca bulup bulamadıklarını değerlendirin. 
  • İşinizi büyütmek için fırsatları keşfedin. Web sitenizin ziyaretçileri sitenizde aktif olarak ürün veya hizmet arıyorsa, muhtemelen bir satın alma işlemi yapmakla ilgileniyorlardır.

Video Etkileşimi

Bir web sitesindeki gömülü YouTube videolarını otomatik olarak izlemek için, JS API bu etkinlik için etkinleştirilmelidir. Video etkileşimi etkinliği, video başlangıcı, video ilerlemesi ve video tamamlama gibi çeşitli diğer etkinlikleri yakalar. Bu etkinlik ayrıca videonun geçerli saati, video süresi, video yüzdesi, video sağlayıcısı, video url’si ve video başlığı gibi parametreleri de içerir.

Dosya İndirmeleri

Bir kullanıcı bir dosya uzantısı içeren bir bağlantıya tıkladığında, dosya indirme etkinliği tetiklenir. 

Geliştirilmiş Ölçüm .wmv, .mid, .midi, .mp3, .mov, .mp4, .mpe, .mpeg, .pkg, .rar, .gz, .zip, .avi, .ppt, .pptx, .7z, .csv, .exe, .key, .pps, .doc, .docx, .txt, .pdf, .xls ve .xlsx gibi çeşitli dosya uzantılarını otomatik olarak izler. 

Bu etkinlik, dosya uzantısı, dosya adı, bağlantı sınıfları, bağlantı alan adı, bağlantı kimliği, bağlantı metni ve bağlantı url’si dahil olmak üzere çeşitli parametreleri yakalar.

GA4’te Gelişmiş Ölçüm Nasıl Etkinleştirilir?

Google Analytics 4’te gelişmiş ölçüm etkinliği etkinleştirmek için aşağıdaki adımları izleyin:

  • Birinci Adım: GA4 raporlama görünümünde ‘Yönetici’ bölümüne gidin. 
  • İkinci Adım: ”Özellik” sütununda ”Veri Akışları”nı seçin. 
  • Üçüncü Adım: Web veri akışınıza tıklayın. 
  • Dördüncü Adım: Anahtar butonunu değiştirerek ”Geliştirilmiş ölçümü” etkinleştirin.

Yalnızca belirli gelişmiş ölçüm etkinliklerini izlemek istiyorsanız, dişli simgesine tıklayın ve izlemek istemediğiniz etkinliklerin yanındaki anahtarı devre dışı bırakın. İşiniz bittiğinde ”Kaydet” butonuna tıklayın.

Google Analytics 4’te Önerilen Etkinlikler

Başlamak için en iyi yer Google’ın önerilen etkinlikler listesini incelemektir. Google’ın önerilen etkinlikler listesi, Google Analytics 4’te izlemek istediğiniz özel şeyler için size bir başlangıç noktası sağlamak üzere tasarlanmıştır. Sektöre göre gruplandırılmışlardır, ancak ihtiyaçlarınıza uygun önerilen etkinlikleri kullanabilirsiniz. 

Önerilen etkinlikler aşağıdakiler için verilmiştir:

  • Tüm mülkler için geçerli etkinlikler
  • Online satış için etkinlikler
  • Oyunlar için etkinlikler

Örneğin, çevrimiçi satış yapan web sitelerine (ve uygulamalara) yönelik önerilere bakarsanız, etkinlikler listesinde generate lead’in yer aldığını görürsünüz. Ancak, bu etkinliğin yararlı olması için bir e-ticaret web sitesi işletiyor olmamız gerekmez. Potansiyel müşteri yakalamayı amaçlayan her web sitesi, iletişim bilgilerini giren kişi sayısını raporlamak için bu etkinliği kullanmalıdır.

Unutulmaması gereken en önemli şey, uygun olmaları halinde bu önerilen etkinliklerden herhangi birini web sitenizde kullanabileceğinizdir. 

Önerilen etkinlikler listesinden benim en çok tercih edilenler aşağıdaki şekildedir:

  • Sayfa içindeki eylemleri izlemek için içerik seç etkinliği
  • Özel bir teklifin kaç kez tıklandığını izlemek için promosyon seçme etkinliği
  • Özel bir teklifin gösterim sayısını anlamak için promosyon etkinliğini görüntüleme 
  • Yakaladığınız müşteri adayı sayısını izlemek için müşteri adayı oluşturma etkinliği
  • İnsanların belirli ürünleri ne zaman görüntülediğini anlamak için öğeyi görüntüle etkinliği
  • Alışveriş sepetlerine ürün ekleyen kişileri takip etmek için sepete ekle etkinliği
  • Başarılı e-ticaret işlemleri için satın alma etkinliği

Google, önerilen etkinlik adlarının yanı sıra bu etkinliklerin her biri için önerilen parametreler de sağlar. İzlemek istediğiniz şey için bir etkinlik adı bulduktan sonra, raporlarınıza ek ayrıntılar göndermek için önerilen parametreler arasından seçim yapabilirsiniz.

Google Analytics 4’te Özel Etkinlikler

Otomatik olarak izlenen etkinlikleri incelediyseniz ve önerilen etkinlikler listesini kontrol ettiyseniz, son seçenek özel etkinlikler oluşturmaktır. Bu, etkinliklerinizi nasıl adlandıracağınıza karar verdiğiniz yerdir.

Tutarlı bir adlandırma kuralını hedeflemeli, temel olarak Google’ın önerdiği etkinlik adlarını takip etmelisiniz. Bu, raporlarınızda her şeyin net ve mantıklı olmasına yardımcı olacaktır.

Örneğin, kullanıcıların web sitenizdeki ürünleri değerlendirmesine izin verebilirsiniz. Ardından, insanların puanlama seçimlerini toplayan ürün puanlama adında yeni bir etkinlik oluşturabilirsiniz. Etkinliklerinize istediğiniz adı verebilirsiniz, ancak Google’ın adlandırma kurallarına uymak muhtemelen daha iyi olacaktır.

Önerilen etkinliklere geri dönersek, ürünler için adlandırma kuralının öğeyi görüntüle ve öğeyi seç’i içerdiğini görürsünüz, bu nedenle önce eylem veya davranışın, ardından bir alt çizgi ve ardından ‘öğe” kullanıldığını görüyoruz. Bu, ürün derecelendirmesi özel etkinlikle pek uyumlu değildir. Bunun yerine, raporlarınızda zaten mevcut olan diğer etkinliklere benzer bir adlandırma kuralını takip etmek için muhtemelen  öğeyi derecelendir adında özel bir etkinlik düşünmelisiniz.

Daha sonra özel etkinliğinizle birlikte gönderdiğiniz parametreler için de benzer bir yaklaşım izleyebilirsiniz. Örneğin, öğeler ve öğe kimliği gibi önerilen parametreleri ve kişilerin seçtiği gerçek derecelendirme için özel bir derecelendirme parametresi (veya benzeri) kullanabilirsiniz.

Etkinlikleri Google Analytics 4’e Gönderme

Yeni etkinlikler oluşturmanın ve bunları Google Analytics 4’e göndermenin farklı yolları vardır. İlk seçenek, mevcut bir etkinliği temel alarak yeni bir etkinlik oluşturmaktır. Örneğin, web sitenizdeki belirli bir teşekkür sayfasını görüntüleyen kişiler için bir etkinlik oluşturmak istiyorsanız. Mevcut sayfa görüntüleme etkinliğini kullanarak aşağıdaki gibi yeni bir etkinlik oluşturabilirsiniz.

Bu yeni etkinlik, mevcut sayfa görüntüleme etkinliğindeki sayfa konumu parametresi teşekkür ederim içerdiğinde her seferinde raporlanacaktır.

Yeni etkinliğinizi halihazırda Google Analytics’e gönderilmekte olan bir etkinliğe dayandıramıyorsanız Google Etiket Yöneticisi’nde yeni etkinlik etiketleri oluşturabilirsiniz. Bu, web sitenizde gerçekleşen hemen hemen her eylem için yeni etkinlikler göndermenizi sağlar. 

Google Analytics izleme kodunu (gtag.js) değiştirerek de etkinlik gönderebilirsiniz. Ancak, özel etkinlikler için Google Etiket Yöneticisi’ni kullanmanız önerilir. Bu size, tek tek etkinlikleri kodlamak yerine etiketlerinizi site genelinde kontrol etmenizi sağlayacak sağlam bir etiket yönetimi çözümü sunar. 

Google Etiket Yöneticisi Kullanarak Etkinlik Gönderme

Google Analytics 4’e özel etkinlikler göndermenin en iyi yolu Google Tag Manager’ı kullanmaktır. ”GA4 Event” etiket türünü kullanarak yeni bir etiket oluşturabilirsiniz:

Daha sonra etkinliği adlandırabilir ve raporlarınıza göndermek istediğiniz parametreleri (ve değerleri) ekleyebilirsiniz. 

Google Analytics 4’te Etkinlikleriniz Hakkında Raporlama

Etkinliklerinizle birlikte gönderdiğiniz parametrelerin değerlerini görmek istiyorsanız, bunları Google Analytics’e kaydetmeniz gerekir. Parametreyi kaydetmezseniz, bunları raporlarınızda göremezsiniz. 

Bir parametre kaydetmek için ”Özel Tanımlar”a gidin, ”Özel Boyutlar” veya ”Özel Metrikler”i seçin ve ardından ”Oluştur”u seçin.

Özel boyutlar genellikle metin tabanlı bilgileri raporlamak için kullanılır. Örneğin, bir ülkenin adı veya birinin tıkladığı bir bağlantının URL’si. Buna karşılık, özel metrikler sayı veya yüzde gibi sayısal bir değeri raporlamak için kullanılır. Örneğin, parametre olarak bir dolar değeri gönderiyorsanız bunu bir metrik olarak kaydedersiniz.

Bir boyut için ona bir ad vermeniz, bireysel etkinliğe bağlı olmasını mı (yoksa kullanıcıya atanmasını mı) istediğinizi seçmeniz, bir açıklama girmeniz ve ardından kaydetmek istediğiniz parametrenin adını seçmeniz gerekir.

Parametreniz kaydedildikten sonra, onu ilerleyen Google Analytics 4 raporlarınızda bulacaksınız. Ayrıca özel raporlar oluştururken de kullanabileceksiniz (”Analiz” ve ardından ”Analiz Merkezi”i altında).

Etkinliklere Dayalı Dönüşümler

Etkinlikler Google Analytics’te kullanılabilir olduğunda, bunları arayüzde bir dönüşüm olarak etkinleştirebilirsiniz. Bu, önemli eylemleri dönüşüm olarak tanımlamanıza olanak tanır. Bunu yapmak için, ‘Tüm Etkinlikler”e gidin ve ardından sağdaki ”Dönüşüm Olarak İşaretle” geçiş anahtarını kullanın.

Bir etkinliği dönüşüm olarak işaretlediğinizde, bu etkinlik ”Dönüşümler” raporuna dahil edilecektir.

Bilinmesi gereken en önemli şey, etkinliğin ileriye dönük olarak dönüşüm olarak raporlanacağıdır. Bazı durumlarda, bir etkinliği dönüşüm olarak etkinleştirmeden önce yeni bir etkinlik oluşturmanız gerekebilir. Örneğin, web sitenizdeki tek bir teşekkür sayfasını dönüşüm olarak izlemek istiyorsanız, ”sayfa görüntüleme” etkinliğini dönüşüm olarak etkinleştirmeniz TÜM sayfalarınızın dönüşüm olarak değerlendirileceği anlamına gelecektir.

Domain Sorgulama