Dünyanın tamamen dijital hale gelmesiyle birlikte, iş dünyasında rekabetçi kalmak artık oldukça zorlaştı. Her gün bir işletme, potansiyellerini sergilemek ve küresel pazarda güvenilir bir konum elde etmek için bir web sitesine ihtiyacı olduğunu biliyor.
Çünkü web siteleri, müşterilerinizin markanızla etkileşime girebileceği ve marka sadakati oluşturabileceği, işletmenize açılan bir kapı görevi görüyor. Fakat bir web sitesini yayına almadan önce atmanız gereken bazı adımlar vardır.
Bu noktada domain’ler devreye girer.
Domain Nedir?

Domain yani alan adı, bir web sitesinin önemli bir parçasıdır ve bir web tarayıcısının URL sekmesinde görülür. Bir web sunucusunda barındırılan bir siteye atanabilen benzersiz bir addır. Alan adı, farklı varlıklar tarafından kullanılan bir kopyası olamayacağı için bir telefon numarası veya e-posta adresine benzer şekilde çalışır. Örneğin, www.google.com zaten alınmış ve şu anda aktif olduğundan, hiç kimse aynı alanı kullanamaz.
Alan adları harfler, sayılar ve sembollerden oluşur. Birinin web sitelerini barındırmak için kullanmadan önce alan adı kayıt kuruluşu aracılığıyla bir alan adı satın alması ve kaydettirmesi gerekir. Bazı alan adları, olumlu geçmişleri nedeniyle web sitesine daha fazla değer sağlayabileceğinden diğerlerinden daha pahalı olabilir.
Domain Nasıl Çalışır?
Biraz daha teknik olmak gerekirse, kullandığınız dizüstü bilgisayardan web sitenizi barındıran sunuculara kadar internetteki bilgisayarların, bilgisayarların birbirlerini tanımlamasını ve bulmasını sağlayan noktalarla (.) ayrılmış 4-12 sayıdan oluşan bir dizi olan bir IP adresi vardır.
Örneğin, bir IP adresi aşağıdaki şekildedir:
192.185.226.162
Bu numaralar makineler için harika olsa da, gitmek istediğiniz her web sitesi için 12 haneyi hatırlamak zor olacaktır. İşte bu noktada alan adları devreye girer.
Bir alan adı ile, google.com gibi hatırlaması kolay bir kelime veya kelime öbeği yazarak bir web sitesini ziyaret edebilirsiniz.

URL Yapısında Domain Adının Yeri ve Önemi
Bir alan adı genellikle URL adı verilen daha büyük bir internet adresinin parçasıdır.
URL, bir alan adından çok daha fazla ayrıntıya girer. Bir web sitesindeki belirli konum ve onunla nasıl etkileşimde bulunduğunuz hakkında bilgiler sağlar.
Uniform Resource Locator (URL), bir web sitesinin veya başka bir çevrimiçi kaynağın (fotoğraflar veya indirilebilir PDF’ler gibi şeyler) tam adresidir.
Bu yazının URL’sini örnek olarak kullanırsak, bir URL’nin üç temel bölümü protokol tanımlayıcısı, alan adı ve konumdur: https://abc.com/domain-nedir/

Protokol Tanımlayıcıları
Protokol tanımlayıcısı web sitesine nasıl ulaşacağınızı tanımlar.
Göreceğiniz en yaygın protokol tanımlayıcısı “http://” veya “https://”dir (http’nin güvenli bir sürümüdür). Web tarayıcıları genellikle bir web sitesinin çeşitli bölümlerine bu şekilde ulaşır.
Profesyonel web sitesi deneyiminizi derinleştirdikçe, web siteniz için güvenli bir şekilde dosya yüklemek ve indirmek için kullanılan “ftp://” gibi diğer protokolleri de öğreneceksiniz.
Ayrıca muhtemelen her gün SMTP kullanıyorsunuzdur, çünkü e-posta’lar bu şekilde gönderilir.
Konum
Konum, gideceğiniz web sitesindeki belirli bir klasör veya sayfadır. Alan adınız evinizin adresiyse, konum da gitmek istediğiniz evin belirli bir odasıdır.
IP Adresi Nedir?

Internet Protocol adresi yani IP adresi, internete bağlı her makineye atanan farklı bir sayısal addır. İletişimin ayrılmaz bir parçasıdır ve kaynakların ve verilerin paylaşımı için bir bilgisayar ağının konum ayrıntılarını sağlar. IP adresine iyi bir örnek 192.168.1.1’dir.
IP adresleri genellikle belirli donanımlara atanır. Herhangi bir web ana bilgisayarına bağlı değildir ve sadece cihaz içinde değiştirilebilirler.
Öte yandan, alan adlarının kullanımı çok daha kolaydır ve daha az tekniktir. Değiştirilebilecekleri veya aktarılabilecekleri belirli hosting sunucularına bağlıdır.
Alan Adı Neden Önemlidir?
Alan adı, kullanıcılar için IP adreslerinden daha akılda kalıcı olduğu için belirli bir web sitesini bulmayı kolaylaştırır. İnsanlar, anlaşılması zor olan uzun bir sayı grubu yazmak yerine sadece bir isim veya bir kelime girerek istedikleri web sitelerine ulaşabilir.
Alan adının önemli olmasının bir başka nedeni de markalaşmaya yardımcı olmasıdır. Bir web sitesinin URL’si, örneğin facebook.com gibi belirli anahtar kelimeler etrafında bir imaj veya marka oluşturmak için kullanılır.
Domain Seçiminde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Nelerdir?
Artık domain’in ne olduğu ve nasıl çalıştığı hakkında bilginiz olduğuna göre, muhtemelen web siteniz için nasıl iyi bir domain bulabileceğinizi merak ediyorsunuzdur.
Aşağıda harika bir alan adı seçmek için birkaç ipucu bulabilirsiniz:
1. Anahtar Kelimeler Kullanın
Anahtar kelimeler, insanların internette bir şeyleri nasıl aradığını ve Google gibi arama motorlarının sitenizin insanların aradığı bilgilere sahip olup olmadığını nasıl anladığını gösterir.
Alan adınızda web sitenizi tanımlayan anahtar kelimeler kullanmak, yalnızca insanların sitenizin ne hakkında olduğunu bilmesini sağlamakla kalmaz, aynı zamanda arama sonuçlarında üst sıralara çıkmanıza da yardımcı olur (bu da sizin için daha fazla ziyaretçi trafiği ve potansiyel gelir anlamına gelir).
2. Hatırlamayı Kolaylaştırın
Bir web sitesine nasıl ulaşılacağını hatırlamayı kolaylaştırmak, iyi düşünülmüş alan adları ile ilgilidir.
Alan adınızın hatırlanmasını kolaylaştırırsanız, daha fazla kişinin web sitenize tekrar tekrar gelmesini sağlayabilirsiniz. Bu yüzden alan adınızın kolay hatırlanmasına yardımcı olmak için ne yaptığınızı anlatan akılda kalıcı bir ad bulmaya çalışın.
3. Kısa Tutun
Alan adları ideal olarak 10 karakterden az veya yaklaşık 2-4 kelime uzunluğunda olmalıdır. Kısa bir alan adını hatırlamak ve söylemek daha kolay olduğu için bir alan adı ne kadar kısa olursa o kadar iyidir, ancak bugünlerde harika bir kısa ad bulmak gerçekten zordur.
4. Yazmayı Kolaylaştırın
İnsanların alan adınızı hızlı bir şekilde yazacaklarından emin olun. Bu, doğrudan web sitenize gitmek istediklerinde veya sizi hatırlamaya çalıştıklarında ve Google’a yazdıklarında iyi olur.
Bu konudaki en önemli nokta, kısa tutmanın yanı sıra, kolayca yanlış yazılabilecek, yanlış okunabilecek veya yanlış telaffuz edilebilecek kelimeler kullanmamaktır.
Bazen mükemmel alan adı zaten alınmıştır. Bu durumda, tireli bir versiyon deneyebilirsiniz, ancak bunu yaparsanız çok uzun olmadığından emin olun. Kısa çizgiler ideal değildir, ancak işe yarayabilir.
5. .Com’u Alın
Dünyada en yaygın kullanılan üst düzey alan adı olduğu için bir .com uzantısını almak istersiniz, çünkü insanlar otomatik olarak bunu kullandığınızı varsayar. Ancak .com uzantılı alan adlarının çoğu alınmıştır, bu nedenle .net, .org veya .co ve .io gibi yeni TLD’lerden bazıları da işe yarayabilir.
6. Yasal Sorunlardan Kaçının
Web sitenizle ne yapmak istediğinize bağlı olarak, bu çok büyük bir sorun olmayabilir, ancak bir alan adı satın almadan ve sitenizi kurmadan önce başka birinin alan adı veya web sitesi için benzer bir ad kullanıp kullanmadığını görmek için biraz zaman harcayın.
Popüler Domain Uzantıları

2023 yılında en popüler alan adı uzantıları (TLD) .com (170.1 milyon), .net (13.2 milyon), .org (10.2 milyon) ve .info’dur (4.1 milyon). Ayrıca, Çin ve Almanya’da kullanılan .ca (22.2 milyon) ve .de (14.8 milyon) gibi yaygın olarak kullanılan ülkeye özgü alan adları da bulunmaktadır.

Uzantı | Miktar |
.com | 171,380,119 |
.net | 13,224,879 |
.org | 10,203,585 |
.info | 4,082,593 |
.biz | 1,349,176 |
.de | 6,003,398 |
.ru | 4,980,725 |
.xyz | 2,906,627 |
.co.uk | 2,563,115 |
.top | 2,189,504 |
Hangi Domain Uzantısını Hangi Projede Kullanmalı?
Günümüzde 1.500’den fazla TLD bulunmaktadır. ICANN’in türlerinin yanı sıra, TLD’leri kullanımlarına bağlı olarak aşağıdaki gibi farklı projeler için gruplanabilir.
Domain Uzantısı | Kullanım Alanları |
.com | Ticari kullanım |
.org | Organizasyon |
.biz | İşletmeler |
.edu | Eğitim kurumları |
.mil | Askeri faaliyet gösteren kurumlar |
.design | Tasarım ajansları ve freelance çalışanlar |
.app | Uygulama web siteleri veya geliştirici start-up’ları |
.sport | Genel spor sayfaları |
.team | Taraftar ve takım web siteleri |
.basketball | Basketbol oyuncuları ve takımlarının web siteleri |
.game | Video oyunu web siteleri |
.events | Etkinlik web siteleri |
.family | Aile blogları veya tavsiye sayfaları |
.dog | Köpek blogları veya evcil hayvan ürünleri konusunda uzmanlaşmış mağazalar |
.dating | Arkadaşlık siteleri |
.social | Bloglar veya sosyal medya |
.charity | Kar amacı gütmeyen kuruluşlar veya bağış web siteleri |
Domain Uzantıları SEO’ya Etki Eder mi?
Aşağıda, alan adı uzantılarının SEO’yu etkileyebileceği bazı durumlar verilmiştir:
1. Güvenilirlik
Belirli işletmeler, gruplar veya uluslar, belirli alan adı uzantılarıyla bağlantılıdır. Örneğin, .gov sadece devlet kurumları içindir, .edu sadece eğitim kurumları içindir ve .org kar amacı gütmeyen gruplar tarafından sıklıkla kullanılır.
Alan adı uzantınız işletmeniz veya kuruluşunuzla ilgiliyse, kullanıcılar ve arama motorları nezdindeki güvenilirliğiniz ve itibarınız artabilir.
2. Yerelleştirme
Yerel arama motoru sıralamaları açısından, .co.uk veya .ca gibi ülkeye özgü alan adı uzantılarını kullanmak faydalı olabilir. Bunun nedeni, arama motorlarının bir web sitesinin konumunu değerlendirirken alan adı uzantılarını dikkate almasıdır.
3. Tanınırlık ve markalaşma
Markalaşma ve tanınırlıkta, alan adı uzantıları da önemli olabilir. Örneğin, en iyi bilinen ve tanımlanabilen alan adı uzantısı, genellikle işletme web siteleriyle bağlantılı olan .com’dur. Web siteniz .io veya .ly gibi özel veya yaratıcı bir alan adı uzantısı kullanarak öne çıkabilir ve daha akılda kalıcı hale gelebilir.
4. İlgili anahtar kelimeler
Alan adı uzantıları eskiden arama motorları tarafından önemli bir sıralama faktörü olarak kabul edilirdi. Ancak artık durum böyle değil. Alakalı anahtar kelimeler içeren bir alan adı uzantısına sahip olmak, SEO’ya yardımcı olsa da artık önemli bir husus değildir.
5. Backlink profili
Web sitenizin backlink profili de alan adı uzantısından etkilenebilir. Alan adı uzantınız ülkeye özgü ise, o ülkedeki web sitelerinden daha fazla geri bağlantı alabilirsiniz. Bu, yerel SEO’ya yardımcı olabilir ve web sitenizin o bölgedeki görünürlüğünü artırabilir.
6. Erişilebilirlik ve Fiyat
SEO, bir alan adı uzantısının maliyetinden ve erişilebilirliğinden de etkilenebilir. .Com ve.net gibi bazı alan adı uzantılarının fiyatı, daha fazla talep gördükleri için diğerlerinden daha yüksektir.
Domain Kayıt Süresi SEO’ya Etki Eder mi?
Google, yasal web sitelerinden spam gönderenleri nasıl ayıklayacağının yollarını aramaktan asla vazgeçmez. Google’ın “meşru” bir siteyi “gayrimeşru” spam siteye karşı tanımlama yollarından biri de, bir web sitesinin kayıt uzunluğu açısından ne kadar kararlı olduğuna bakmaktır.
Bunun arkasındaki teori, bir kişi sitesini en az 5 ila 10 yıl gibi uzun bir süre boyunca kaydettirmişse, bunun ciddi ve meşru olduğu imasını vermesidir. Bir kişi alan adını yalnızca altı ay veya bir yıllığına kaydettirmişse, bu, kullanıcının siteyi yalnızca kısa vadeli amaçlar için kullanacağı izlenimini verecektir. Google’ın nihai hedefi kullanıcılara mümkün olan en iyi sonuçları sunmak olduğundan, yalnızca bir yıldan az bir süredir çevrimiçi olan bir web sitesini görüntülemek onlar için mantıklı olmayacaktır.
Daha uzun bir kayıt süresi gerçekten SEO’ya yardımcı olur mu?
Bir web sitesinin SEO sıralamasına yardımcı olan veya zarar veren birkaç öğeden daha fazlası vardır. Uzun bir kayıt süresi olumlu bir şekilde yardımcı olacaktır, ancak sitenizi sıralarken dikkate alınan tek faktör değildir.
Domain Sorgulama Nasıl Yapılır?
Domain sorgulama, hayalinizdeki domain’in daha önce kayıt edilip edilmediğini kontrol edebileceğiniz ücretsiz bir hizmettir. Bu sorgulama hizmeti ile belirlediğiniz alan adının başkası tarafından kullanıp kullanmadığını hemen öğrenebilirsiniz.
Hosting.com.tr ile bu sorgulama, siz sonucu görene kadar sadece saniyenin onda biri kadar bir süre alır. Hosting.com.tr, sadece sorgulanan alan adı için sonucu uzantısıyla birlikte göstermekle kalmaz, aynı zamanda çeşitli alternatifler de önerir.
Domain Nasıl Satın Alınır?
Kullanmak istediğiniz domain’i belirledikten sonra tek yapmanız gereken tercih ettiğiniz sağlayıcıyı ziyaret etmek ve alan adının mevcut olup olmadığını kontrol etmektir. Hosting.com.tr gibi çoğu domain kayıt kuruluşu bunu kontrol etmek için bir arama aracı sunar. Hosting.com.tr üzerinden Domain Sorgulama aracını kullanarak hayalinizdeki domain’in daha önce kayıt edilip edilmediğini kontrol edebilirsiniz.

İstediğiniz alan adı mevcutsa, Hosting.com.tr üzerinden kayıt işlemini gerçekleştirebilirsiniz. Ancak tercih ettiğiniz alan adı zaten alınmışsa, ya mevcut bir seçenek bulmanız ya da alan adını mevcut sahibinden satın almayı denemeniz gerekir. Buradaki kilit nokta, mevcut sahibin kim olduğunu bulmaktır ve bu, her zaman göründüğü kadar kolay değildir.
Alan Adı Türleri Nelerdir?
Binden fazla TLD mevcuttur, ancak en yaygın olarak görecekleriniz .com (internetin %50’sinden fazlasını oluşturur), .org, .net, .edu ve son zamanlarda .io ve .co’dur.
TLD’lerin resmi listesi, gTLD’leri ve ccTLD’leri içeren Internet Assigned Numbers Authority (IANA) tarafından tutulur.
Top-Level Domain (TLD)
The top-level domain yani üst düzey alan adı, bir alan adının sitenin niteliğini yansıtan kısmıdır. Son kısımda yer alır ve herkese açık olan genel TLD’ler veya menşe ülkelere veya bölgelere özgü ülke kodu TLD’leri olabilir.
Örneğin, www.sirketadi.com için TLD “.com “dur. Diğer TLD örnekleri .net veya .org’dur.
Jenerik üst düzey alan adlarına bazı örnekler aşağıdakileri içerir:
- .edu
- .info
- .com
- .biz
- .org
Generic Top Level Domain (gTLD)
Jenerik TLD’ler tüm dünyada herkes tarafından kullanılabilir ve belirli ülkelere bağlı değildir. Teknik olarak ccTLD’ler de kullanılabilir, ancak o ülkede değilseniz ülkeye özgü bir TLD kullanmak pek mantıklı değildir.
Çoğu durumda, herhangi bir site için gTLD kullanımında herhangi bir kısıtlama yoktur, ancak genellikle her birinin arkasında bir amaç vardır; .com “ticari” siteler içindir, .org kar amacı gütmeyen kuruluşlar içindir, .edu eğitim kurumları içindir.
Bazı gTLD’ler diğerlerinden daha pahalı olacaktır. Örneğin, alan adı kayıt kuruluşunuza bağlı olarak, .com alan adı size yılda 5-15 dolar arasında bir fiyata mal olurken, .co genellikle 20-25 dolardır.
Örnek: .com, .info, .net ve .org gibi alan adı uzantılarını içerir.
Country Code Top-Level Domain (ccTLD)
Bunlar, bir web sitesinin belirli bir ülkede bulunduğunu gösterir. ccTLD’ler, Birleşik Krallık için .uk ve Türkiye için .tr gibi belirli ülkelerdeki siteleri tanımlamak için uluslararası ülke kodlarına dayalı iki harf kullanır.
Herkes .com ve .org gibi gTLD’leri dünyanın her yerinde kullanabildiğinden, genellikle bu belirli ülkelerde iş yapmak isteyen şirketlerin insanlara nerede olduklarını bildirmeleri için kullanılırlar.
Örnek: .tr, .us, .de, .fr ve .jp.
Sponsored Top-Level Domain (sTLD)
sTLD’ler, üniversiteler veya hükümetler gibi belirli kuruluşlar veya gruplar tarafından kullanılan alan adı uzantılarıdır.
Örnek: .gov, .edu ve .jobs
Second level domains (İkinci Seviye Domain)
İkinci seviye alan adı (SLD veya 2LD), noktanın solunda kalan ve genellikle gideceğiniz web sitesinin sahibi olan belirli bir işletme veya kuruluşu ifade eden kısımdır.
Örneğin, Facebook’un SLD’si “facebook” şeklindedir.
Subdomains (Alt Alan Adı)
Üçüncü düzey alan adları alt alan adlarıdır. Bunlar, bir web sitesinin farklı alanlarını diğerlerinden ayırmaya yarar. Çok dilli web sitelerinde, bunlar .tr.abc.com veya .de.abc.com gibi birden fazla alt alan adında farklı diller için sayfalar olabilir. Bununla birlikte, .blog.abc.com veya .shop.abc.com gibi farklı işlevsel veya içerik alanlarıyla da ilgili olabilir.
Ancak Google alt alan adlarını tamamen ayrı web siteleri olarak değerlendirir. Yani hem alan adınızın hem de alt alan adınızın her ikisinin de arama motorlarında görünmesini istiyorsanız, ana alan adınızın sıralamasını ve alt alan adınızın sıralamasını elde etmek için çalışmanız gerekir.
Bu nedenle, sitenizin farklı bölümlerini ayrı tutmak için sayfaları ve dahili bağlantıları kullanmak genellikle daha iyidir.
Domain Hakkında Sıkça Sorulan Sorular
URL Nedir? Domain vs. URL Arasındaki Farklar Nelerdir?
Her sayfanın web sitesindeki konumunu bir bütün olarak tanımlamak için tam bir adrese ihtiyacı vardır. Bu, bir site tek bir sayfa olduğunda bile geçerlidir. Universal Resource Locator (URL), her web sayfasının tam adresidir.
URL, bir web sitesindeki belirli bir sayfaya yönlendirdiği için alan adı URL’nin bir parçasıdır. Ayrıca kullanılan protokol (örneğin https) gibi diğer bilgileri de içerir.
Okumanızı öneririz: URL Nedir? Link Nasıl Kısaltılır?
Domain vs. hosting arasındaki farklar nelerdir?
Alan adınız adresiniz ve web siteniz de eviniz ise, web hosting de evinizin üzerine inşa edildiği arsadır.
Web siteleri, web sitesi verilerini bulmalarını ve siteyi ziyaret etmeye çalıştığınızda web tarayıcınıza göndermelerini sağlayan özel yazılımları (Apache ve Nginx iki popüler örnektir) çalıştıran web sunucuları adı verilen bilgisayarlarda barındırılır.
Bu web sunucuları ve bunların çalışmasını sağlayan tüm güç kabloları, ethernet kabloları ve diğer şeyler genellikle sizin için teknik işlerle ilgilenen bir web hosting şirketi tarafından yönetilir.
Web hosting satın alabilir ve alan adlarını ayrı ayrı (farklı şirketlerden) kaydedebilirsiniz, ancak çoğu hosting şirketi işleri sizin için kolaylaştırmak için alan adı kaydı sunar.
Alan adınızı bir şirketten, hostinginizi başka bir şirketten satın alırsanız, işlerin doğru çalışması için ad sunucularınızı ayarlamak için bazı ekstra adımlar atmanız gerekecektir; bu çok zor değildir, ancak yapılması gereken başka bir şeydir, bu yüzden hosting ve alan adı kayıt işlemlerinizi aynı yerden aynı anda kaydetmenizi öneririz.
ICANN nedir?
ICANN en önemli internet otoritelerinden biridir ve “İnternet’in güvenliği, istikrarı ve birlikte çalışabilirliğinden” sorumludur. Hem TLD’leri hem de DNS’leri yönetirler. Yeni TLD’lerin onaylanması da yetkilerinden bir diğeridir.
Subdomain nedir?
Subdomain yani alt alan adı, birincil alan adının ek bir bileşenidir ve alan adı hiyerarşisinde üçüncü konumdadır. URL’de alan adından önce görünür. Bir alt alan adı ücretsizdir ve bir web sitesinin farklı bölümlerini kategorize etmek ve gezinmek için oluşturulabilir.
Örneği, community.abc.com, abc.com’un bir alt alan adıdır.
Okumanızı öneririz: Subdomain Nedir? Nasıl Oluşturulur? Subdomain vs. Subfolder Arasındaki Farklar
Domain backorder nedir?
Domain backorder, alan adı kayıt şirketleri tarafından sunulan ve potansiyel olarak arzu edilen alan adlarının kayıt için erişilebilir hale gelmesi durumunda sizin adınıza güvence altına almak için tasarlanmış değerli bir hizmeti temsil eder.
Alan adı kaydı söz konusu olduğunda, temel süre bir ila on yıl arasında değişir. Kayıt süresinin sonuna yaklaşıldığında, alan adı sahipleri alan adlarını yenileme veya süresinin dolmasına izin verme kararıyla karşı karşıya kalır. İkinci durumda, alan adı düşmüş olarak kabul edilir ve daha sonra mevcut alan adları havuzuna yeniden girer. Birisinin belirli bir alan adı için alan adı düşmüş statüsüne ulaşmadan önce bir alan adı ön siparişi başlattığı durumlarda, alan adı ön sipariş sistemi, alan adı herkese açık hale gelir gelmez onu satın alma girişiminde bulunmak üzere tetiklenir.
Domain backorder, stratejik bir avantaj sunarak, çok aranan bir alan adını başkalarının eline geçmeden önce güvence altına almanız için size en uygun fırsatı sağlar. Bu hizmet, istediğiniz alan adını kayıt için erişilebilir hale gelir gelmez potansiyel olarak alabilmenizi sağlar.
Okumanızı öneririz: Domain Backorder Nedir? Hayalinizdeki Alan Adı İçin Sipariş Verin
Whois bilgisi nedir? Domain Whois sorgulama nasıl yapılır?
WHOIS, kullanıcıların alan adını kaydettiren kişi veya şirketin iletişim bilgilerine bakmalarını sağlayan bir sistemdir. Temel ayrıntılar aşağıdakileri içerir:
- İsim
- Adres
- E-posta
- Telefon numarası
- Ek kontaklar
Domain Whois sorgulama nasıl yapılır?
WHOIS ve ICANN veri tabanları, bir alan adının kime ait olduğu gibi önemli bilgilerle doludur.
- Bir WHOIS veri tabanı web sitesine gidin ve kontrol etmek istediğiniz alan adını arama kutusuna yazın.
- Sonuçlar size alan adını kimin kaydettirdiğini, ne zaman kaydettirdiğini ve süresinin ne zaman dolduğunu gösterecektir. Ayrıca, bu alan adı kaydıyla ilişkili e-posta adresi veya telefon numarası gibi diğer iletişim bilgilerini de sağlayabilir.
- WHOIS’te herhangi bir bilgi yoksa, ICANN veri tabanı web sitesine gidin ve alan adını arayın.
- Sonuçlar size alan adının kayıtlı olduğu akredite kayıt kuruluşlarının bir listesini sağlayacaktır.
Domain vs. web sitesi arasındaki farklar nelerdir?
Bir web sitesi, tek bir isim altında bir araya getirilmiş web sayfaları koleksiyonudur.
Yani bir web sitesi eviniz gibidir ve alan adı ise onun adresidir. Alan adları, bir kayıt işlemi aracılığıyla bir web sitesiyle ilişkilendirilir, herhangi birinin sitenize ulaşmak için kullanabilmesi için önce bir alan adı kaydetmeniz gerekir.
Herkes alan adı kayıt şirketi adı verilen bir şirket aracılığıyla bir alan adı kaydettirebilir.
Bir web sitesi olmadan bir alan adı satın alabilir ve kaydedebilirsiniz, ancak alan adı olmadan bir web sitesine sahip olamazsınız.
Domain’lerin işletmeler için önemi nedir?
Domain, kullanıcıların web sitenize erişmek için kullanabilecekleri rastgele bir web adresinden daha fazlasıdır; işletmelerin bir marka kimliği oluşturması ve tüketici deneyimini iyileştirmesi için harika bir fırsattır.
Bir web sitesi kurmak için domain ile birlikte nelere ihtiyacınız var?
Bir web sitesi kurmak için bir alan adından daha fazlasına ihtiyacınız olacaktır. Aşağıda ihtiyacınız olan temel unsurları bulabilirsiniz:
- Alan Adı
- Web Hosting
- Web Sitesi İçeriği
- Web Sitesi Tasarımı
- Web Geliştirme
- SSL Sertifikası
- İçerik Yönetim Sistemi (CMS)
- Web Sitesi Güvenliği
- Alan Adı Sistemi (DNS) Yapılandırması
- E-posta Barındırma (İsteğe Bağlı)
- Yedekleme Çözümü
- Web Sitesi Analitiği
- Arama Motoru Optimizasyonu (SEO)
Türkçe domain satın almalı mıyım?
Türkçe karakterli domain’ler uluslararası erişimde sorunlar yaratabilir. İnternetin uluslararası yapısı, bazı tarayıcılar ve DNS sunucuları tarafından Türkçe karakterlerin doğru işlenmesi konusunda sorunlar yaşanabilir.
Türkçe karakterler içeren domain’lerde yazım hataları yapma riski daha yüksektir. Ziyaretçileriniz yanlışlıkla karakterleri yanlış yazabilir, bu da sitenize erişimde sorunlara neden olabilir.
Türkçe karakterli domain’ler genellikle sınırlı sayıda uzantıyla sunulur. Bu, seçeneklerinizi sınırlayabilir.
Eğer sitenizin hedef kitlesi sadece Türkiye ile sınırlı değilse veya uluslararası bir izleyici kitlesi hedefliyorsanız, uluslararası bir alan adı tercih etmeniz gerekir.
DNS nedir?
DNS, “alan adı sistemi” anlamına gelir ve tüm dünyadaki web sitelerinin IP adreslerini yönetmek için kullanılan bir standarttır. Bilgisayar dilinde, internet üzerindeki her web sitesinin bulunabileceği bir IP adresi vardır.
Örnek: 104.26.13.188
Bilgisayarlar ve diğer cihazlar sınırsız sayıda web sitesi için IP adreslerini hatırlamakta ve kullanmakta sorun yaşamazlar. Ancak, insanlar bunu yapmakta zorlanır. Sonuçta, bir alan adını hatırlamak, 104.26.13.188 gibi bir dizi sayıyı hatırlamaktan çok daha kolaydır. DNS teknolojisi bu yüzden vardır.
DNS’in amacı, internet üzerindeki web sitelerinin IP adreslerini biz insanlar için okunabilir, anlaşılması ve hatırlanması kolay bir şeye çevirmektir.
Bir bakıma DNS teknolojisine, bir ismi dünyadaki her web sitesinin IP adresiyle ilişkilendiren büyük bir telefon defteri gibi bakabilirsiniz. DNS ile gerçek bir telefon defteri arasındaki fark, telefon numaraları yerine IP adreslerine sahip olmanızdır. Arkadaşlarımızın isimlerini hatırlamamız normaldir, ancak telefon numaralarını değil. Arkadaşlarınızdan birini aramak istediğinizde, akıllı telefonunuzdaki telefon rehberini açar ve onu ismiyle ararsınız. Tıpkı arkadaşlarınızın telefon numaralarını hatırlamak zorunda olmadığınız gibi web sitelerini ziyaret edebilmek için IP adreslerini hatırlamak zorunda değilsiniz. Hatırlamanız gereken tek şey isimleridir ve DNS teknolojisi bunları otomatik olarak doğru IP adresleriyle ilişkilendirir.
Okumanızı öneririz: DNS Nedir, Ne İşe Yarar? Nasıl Değiştirilir?
Domain transferi nedir, hangi durumlarda domain transfer etmelisiniz?
Alan adı kayıt şirketleri genellikle satın aldığınız alan adları üzerinde “transfer kilidi” sağlar, böylece başka biri izniniz olmadan bu alan adlarını transfer edemez.
Ancak, adın tam ödemeli kayıtlı sahibi olduğunuz sürece, herhangi bir adın transfer kilidini açabilir, doğru kişiye (veya yalnızca barındırıcıları / kayıt şirketlerini değiştiriyorsanız kendinize) aktarıldığını onaylamak için bir güvenlik kodu alabilir ve taşıma işlemini yapabilirsiniz.
Aktarımın tamamlanması ve DNS sisteminin değişikliği genellikle bir gün ile bir hafta arasında bir süre alır.
13. Domain parking nedir?
Basitçe söylemek gerekirse domain parking, bir alan adı satın aldığınızda, ancak bunu herhangi bir web hosting veya e-posta gibi web hizmetlerine bağlamadığınızda gerçekleşir. Alternatif olarak, çoğunlukla bir açılış sayfası veya bekletme sayfası ile gelecekte kullanmak üzere “park edersiniz”.
14. Düşen domain nedir?
Düşen domain, süresi dolmuş, kayıt defterine iade edilmiş ve daha sonra kayıt için tekrar halka açılmış bir alan adıdır. Düşen alan adları genellikle yeni sahipleri tarafından geri sipariş süreciyle satın alınır.
Düşen alan adı ve süresi dolan alan adı, benzer olmalarına rağmen birbirinin yerine kullanılabilecek terimler değildir. Bir alan adı kaydının süresi dolduğunda, sahibi alan adını hemen kaybetmez. “Süresi dolan alan adı”, bu zaman çizelgesinin herhangi bir aşamasındaki bir alan adını ifade edebilir. “Düşen alan adı” yalnızca sürecin sonundaki bir alan adını ifade eder.
15. Ücretsiz alan adı kayıt edebilir misiniz?
WordPress.com, Squarespace, Wix gibi web sitesi oluşturuculardan ücretsiz alan adları alabilirsiniz.
Bunlar, kurucunun tüm siteleri için kullandığı standart ikinci seviye/TLD’nin önünde özel bir önek kullandıklarından alt alan adlarına benzerler (örneğin Wix’in durumunda “wixsite.com”).
Premium site oluşturucu planı için ödeme yapmadan önce site kurulumunuzun bir kısmını yapmak istiyorsanız bunlar kullanışlı olabilir, ancak size kesinlikle profesyonel bir görünüm vermez.
16. Domain adı, marka tescili yaparken önemi nedir?
Bir domain sahibi, yalnızca bir alan adı kaydı ile herhangi bir ticari marka hakkına sahip olmaz. Bunun temel nedeni, bir işletme ve ürünleri arasındaki tüketici ilişkisinin yalnızca bir alan adı aracılığıyla oluşturulmamasıdır.
Genel bir kural olarak, alan adını satın aldıktan sonra bu adın ticari marka olduğunu gösterebilirseniz, yasa dışı bir şey yapmamış olursunuz.
17. Domain fiyatları neye göre değişir?
Domain fiyatları, kayıt yaptırdığınız alan adı kayıt kuruluşuna ve hangi TLD’yi seçtiğinize göre değişir, ancak genellikle bir .com alan adı uzantısı size yıllık 5 -10 dolara mal olur.
Bazı kayıt kuruluşları, bir yıl veya daha uzun süreli alan adı için kaydolduğunuzda, bir yıl boyunca ücretsiz alan adı sunar ya da fiyatlarını indirimli olarak sunar. Ancak birçok kayıt kuruluşu yenileme için daha fazla ücret talep eder. Bu nedenle, teklifleri kabul etmeden önce yenilemenin ne kadara mal olacağını hesapladığınızdan emin olun.
Ayrıca bazen alan adı kaydının yüzlerce veya binlerce dolara mal olabileceğini durumlar da olacaktır. Bunun nedeni, birinin daha önce alan adını popüler olduğu, popüler olacağını düşündüğü ve normal miktardan çok daha fazla edeceğini düşündüğü için kayıt etmiş olmasından kaynaklanır
18. Bir alan adı nasıl güvende tutulur?
Bir alan adınız varsa, onu güvende tutmak çok önemlidir. Bu yüzden alan adınızı korumaya yardımcı olmak için yapabileceğiniz bazı şeyler vardır. Bunlar aşağıdaki şekildedir:
- Alan adı sahipliğini tüzel kişiliğe atayın.
- Güvenilir bir alan adı kayıt kuruluşu kullanın.
- Alan adınızı kilitleyin.
- Sağlam bir şifre seçin.
- VPN kullanın.
- Alan adınızı 10 yıllığına kaydedin.
- Yedek ödeme ayrıntılarını sağlayın.
- Yedek iletişim bilgilerini sağlayın.
- Alan adınızın varyasyonlarını kaydedin.