CPM Nedir? Bin Gösterim Başına Maliyet Nasıl Hesaplanır?

CPM Nedir? Bin Gösterim Başına Maliyet Nasıl Hesaplanır?
Hosting Fiyatları

Dünya her geçen gün teknolojiye daha da entegre oluyor ve durum böyle olunca hemen her alanda teknoloji ile karşı karşıya kalıyoruz. Reklamcılık da bu alanlardan yalnızca biri oluyor. Küresel dünyada reklam harcamaları son dört yılda tam iki katına çıktı. Girdiğimiz her web sitesinde reklam görmeye çok alıştık. Çevrimiçi reklam sektörü de her geçen gün daha da büyüyor. Bu çevrimiçi reklamcılık türünde kullanılan fiyatlandırma modelleri de merakla takip ediliyor. Biz de bu yazımızda sizler için çevrimiçi reklam sektöründe fiyatlandırma modellerinden biri olan CPM ile ilgili merak edilenleri araştırdık.

Reklam, ihtiyaçlarını karşılamak için hemen hemen her türlü medyayı kullanabilir. Basılı, televizyon, radyo, sinema, outdoor, mobil ve dijital gibi yayın mecralarının tümü reklamverenler tarafından hedef alındı. Küresel reklam harcamaları 2010’dan bu yana sürekli artıyor (2020 hariç) ve 2021 yılında dünya çapında dijital reklam harcamalarının 521,02 milyar dolar olduğu hesaplandı. Kaynak, 2026 yılına kadar harcamanın 876 milyar dolara ulaşacağını öngördü. 2020 itibariyle, reklamverenler için en önemli mecra olarak kabul edilen internet, 2020’de toplam medya reklam harcamalarının yüzde 51’ini oluşturdu.

  • Dijital Reklamcılık pazarındaki reklam harcamalarının 2022’de 616.00 milyar ABD dolarına ulaşacağı tahmin ediliyor.
  • Pazarın en büyük segmenti, 2022’de 260,00 milyar dolar pazar hacmiyle Arama Ağı Reklamcılığı yer alıyor.
  • Küresel karşılaştırmada, reklam harcamalarının çoğu Amerika Birleşik Devletleri’nde gerçekleştirilecek (2022’de 261,10 milyar dolar).
  • Arama Ağı Reklamcılığı segmentinde kullanıcı başına ortalama reklam harcamasının 2022’de 50,94 Doları olacağı tahmin edilmektedir.
  • Dijital Reklamcılık pazarında 2027 yılında toplam reklam harcamalarının %69’u mobil üzerinden gerçekleşecek.
  • Dijital Reklam pazarında 2027 yılında Dijital Reklam gelirinin %89’u programatik reklamlardan elde edilecek.
Statista, 2021’den 2026’ya dünya çapında dijital reklam harcamaları

CPM Nedir?

Açılımı ‘Cost Per Mille’ olarak bilinen CPM, Türkçe olarak Bin Gösterim Başına Maliyet (BGBM) anlamına gelmektedir. Dijital pazarlama ve dijital reklamcılık terimi olarak bilinen CPM, markaların ürünlerini ya da hizmetlerini tanıtmak için yayınladıkları reklamlara ne kadar ücret ödeyeceklerinin belirlenmesidir. Yani reklam veren kişi ya da kurumun, verdiği reklamın bin kez görüntülenmesi için ödemiş olduğu maliyet olarak da bilinir. 

CPM, çevrimiçi reklamcılıkta kullanılan en popüler fiyatlandırma yöntemlerinden biri olarak bilinir. Hesaplanabilir ve ölçülebilir bir değerdir. Satın alınan her bir 1000 gösterim için teklif tutarı belirlenir. Bu tutar hesaplandıktan sonra her 1000 gösterim başına belirlenen tutar ödenir. 

CPM modelinde hedeflemeye göre görüntülenebilir olması için söz konusu olan reklamın yarısının kullanıcıların ekranın en az 1 saniye görüntülenmiş olması gerekir. Bu CPM modeli için unutulmaması gereken önemli bir detaydır. 

CPM Neden Önemlidir?

CPM, reklam verenler için son derece adil bir sisteme sahiptir. Reklam verenler CPM ile nasıl ödeme yapacaklarına karar verdikten hemen sonra sadece aldıkları hizmetin karşılığını sunarlar. Yani, hizmet veren olarak değerlendirilen reklamın yayınlanacağı yerler, reklam gösterimi belirli bir düzeyi aşmadan ödeme talep etmez. Bu durumda da reklam veren işyerleri ya da kişiler mağdur olmaz. 

CPM, reklamların yerine çok daha iyi bir şekilde ulaşmasını sağlar. Reklam görüntülenmelerini en üst düzeye çıkarmayı hedefler. CPM  modelinin amacı, reklamın fazla düzeyde kişiye ulaşmasını sağlamaktır. Bunun yanı sıra reklama erişebilen yani reklamı gören her bin kullanıcının maliyetinin ne olacağının da kolay bir şekilde hesaplanmasını sağlar. 

CPA vs. CPC vs. CPM Farkları Nelerdir?

  • CPM, çevrimiçi reklam fiyatlandırma modellerinden yalnızca biridir. CPA VE CPC de diğer çevrimiçi reklam fiyatlandırma modelleri olarak bilinir.
  • CPC, ‘Cost Per Click’  yani Tıklama Başına Maliyet anlamına gelir. Burada kullanıcıların reklama tıklaması önemlidir. Yani maliyet CPM gibi gösterim başına değil tıklama başına olarak değerlendirilmiştir.
  • CPA, ‘Cost Per Action’ ise kullanıcıların reklama tıklaması ve reklam üzerinden alışveriş yapmasına bağlı olarak değişen bir diğer fiyatlandırma türüdür.
  • CPA ve CPC fiyatlandırma türünde CPM’nin aksine görüntülenme değil, reklama tıklama ve reklam üzerinden alışveriş yapmak önem taşır. Fiyatlandırma, kullanıcıların eylemlerine göre değişkenlik gösterir. 

CPM Nasıl Hesaplanır?

  • CPM maliyeti hesaplanırken ilk olarak ne kadar gösterim olduğu ve reklamın temel maliyeti göz önünde bulundurulur. Reklamın gösterim sayısı ve maliyeti, oransal olarak hesaplanır. 
  • Reklam için ödenen toplam maliyet, gösterim sayısına bölünür ve 1000 ile çarpılır. Bunun formülize edilmiş hali ise CPM= Maliyet/ Gösterim Sayısı x 1000 olarak ifade edilir. 
  • CPM oransal bir hesaplama sistemidir ve bu sebeple sıklıkla tercih edilir. Bu hesaplama ile adil dağılım gerçekleşir ve ödediğiniz hiçbir paranın boşa gitmediğine emin olursunuz. Aldığınız gösterim, maliyeti değiştirir. 
  • Bu durumda CPM değeri, reklamı gösteren yani satan siteler için de büyük önem taşır. Bunun sebebi ise gösterim değerinin internet sitesinin popülerliği ile doğru orantıda olmasıdır. Bu durum da fiyatı direkt olarak etkiler. Yani bir web sitesi sahibiyseniz ne kadar çok gösterim alırsanız o kadar çok reklam satabilirsiniz. 

CPM Hesaplanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

  • CPM modeline göre hesaplama yaparken dikkat edilmesi gereken en önemli noktalardan biri, reklam verilen platformun para birimine göre hesap yapılmasıdır. Aksi takdirde hesaplamalarda olan hata, maddi kayıplara yol açabilir. 
  • Kampanya hedeflemesi yaparken ‘Yalnızca Görüntülü Reklam Ağı’ teklif stratejisini seçmeniz gerekir. Bu doğrultuda kampanyanızı oluşturduğunuzda teklif stratejiniz sorunsuz ilerler. 
  • CPM teklif stratejisini kullanırken iki türlü hedefleme yapabilmeniz mümkündür. Bunlar ‘Reklam Grubu Teklifi’ ve ‘Yerleşim Yeri Teklifi’ olarak bilinir. Bu alanlar ile her yerleşim yeri için ayrı tekliflendirme sağlayabilir, tek bir yerden tüm hedeflemeleri kolaylıkla kontrol edip sağlayabilirsiniz. 

İlgili İçerikler:

Google Ads (Adwords) Nedir? Google’a Reklam Nasıl Verilir?

10 Adımda Dijital Pazarlama Nasıl Yapılır?

Instagram Reklam Verme Stratejisi ve Kampanya Kurgusu Nasıl Yapılır?

YouTube Reklam Verme ve YouTube Reklamları İle Abone Sayısı Arttırma

Facebook Business Manager İşletme Hesabı Oluşturma ve Reklam Verme

Online Marketing Terimlerini Biliyor Musunuz?

Adsense Nedir? Nasıl Kurulur?

E-Ticaret Siteleri İçin SEO Nasıl Yapılır? Bilmeniz Gereken 3 Temel SEO Optimizasyonu

Küçük İşletmeler İçin Trafik ve Satış Artıracak SEO Çalışmaları

SEO Nedir, Nasıl Yapılır?

ASO Nedir? Yeni Başlayanlar İçin App Store SEO Rehberi

A/B Testing Nedir? Dönüşüm Oranı Optimizasyonunda A&B Testing Rolü

Domain Sorgulama