A/B Testing Nedir? Dönüşüm Oranı Optimizasyonunda A&B Testing Rolü

A/B Testing Nedir? Dönüşüm Oranı Optimizasyonunda A&B Testing Rolü
Hosting Fiyatları

Dönüşüm huninizi ve pazarlama kampanyanızı gerçekten değerlendirmenin tek yolu, doğrudan müşterilerinizin davranışlarından veri elde etmektir. Bu noktada A/B testi tam da bunu yapmanızı sağlar.

Peki  A/B testi nedir?

A/B Testing Nedir?

Açılış sayfaları, web siteleri veya huniler oluştururken A/B testini mutlaka duymuşsunuzdur. A/B testi, bir öğenin hangi varyantının daha iyi sonuçlar verdiğini bulmak için seçilen bir süre boyunca bir öğenin 2 varyantının birbirlerine karşı test edildiği, pazarlamada iyi bilinen bir analiz yöntemidir.

Web sitenizin arka planı kırmızı mı yoksa beyaz mı olduğunda hedef kitlenizin belirli bir eylemi gerçekleştirmeye daha istekli olup olmadığını öğrenmek istiyorsanız, kırmızı varyantı beyaz varyantla karşılaştırmanız gerekir. Belirli bir süre boyunca trafiğin %50’si kırmızı varyanta, diğer %50’si ise beyaz varyanta gönderilir. Dönüşüm huniniz yalnızca “arka plan rengi” test noktasında farklılık gösterdiğinden, A/B testinizin sonraki analizinde hangi arka plan renginin daha iyi sonuçlar getirdiğini belirleyebilirsiniz.

A/B Testing Nasıl Çalışır?

Kaynak: Optimizely

Bir açılış sayfası için iki farklı tasarımınız olduğunu ve hangisinin daha iyi performans göstereceğini bilmek istediğinizi düşünün.

Tasarımlarınızı oluşturduktan sonra açılış sayfalarından birini bir gruba, diğerini de ikinci gruba gönderirsiniz. Ardından her bir açılış sayfasının trafik, tıklama veya dönüşüm gibi metriklerde nasıl performans gösterdiğini ölçersiniz.

Bir varyant diğerinden daha iyi performans gösteriyorsa, bunun nedenini araştırmaya başlayabilir ve gelecekte açılış sayfaları oluşturma yönteminize yön verebilirsiniz.

A/B Testing Nasıl Yapılır?

A/B testi yapmak karmaşık değildir, ancak başlamadan önce bir stratejiye ihtiyacınız vardır. 

Örneğin, “Açılış sayfam neden dönüşüm sağlamıyor?” gibi bir soruyla başlayabilirsiniz. Önemli bir trafiğiniz olabilir, ancak CTA’ya hiç tıklanmıyor olabilir. Bu durumda değişiklik yapmak, ziyaretçilerinizin sayfadaki deneyimi hakkında daha fazla veri toplamanıza yardımcı olabilir.

Fakat sayfalarınızın nasıl performans gösterdiğini anlamadan A/B testleri yapmanız önerilmez. Trafiği, yönlendirme kaynaklarını ve diğer değerli bilgileri izlemek için Google Analytics’i kullanabilir, ardından ziyaretçilerin sitenizle nasıl etkileşime girdiğini görmek için ısı haritaları, kaydırma haritaları ve diğer testleri çalıştırabilirsiniz.

Müşterilerinizin mevcut pazarlama stratejinize nasıl yanıt verdiğine ve iyileştirilmesi gereken alanlara ilişkin bilgilerle donanmış olarak, dönüşüm oranlarınızı artırmak ve daha fazla gelir elde etmek için A/B testine başlayabilirsiniz. 

1. Neyi test etmek istediğinizi seçin

Test etmek istediğiniz tek bir unsurla başlayın ve bunun geliştirmek istediğiniz metrikle alakalı olduğundan emin olun.

Örneğin, daha fazla organik trafik oluşturmaya çalışıyorsanız blog yazısı uzunluğu gibi SEO‘yu etkileyen bir unsura odaklanabilirsiniz. Dönüşüm oranı optimizasyonunu artırmak için başlıkla, videoyla veya CTA ile başlayabilirsiniz.

2. Hedefler belirleyin

A/B testinizle ne elde etmek istiyorsunuz? Dönüşüm oranlarını iyileştirmekle mi ilgileniyorsunuz? Satışları mı? Sayfada kalma süresini mi?

İlk başta tek bir metriğe odaklanın. Daha sonra diğer metriklerle ilgilenen A/B testleri yapabilirsiniz. Her seferde tek bir şeye odaklanırsanız, daha temiz veriler elde edersiniz.

3. Verileri analiz edin

Google Analytics gibi ücretsiz bir araç kullanarak mevcut verilerinize bakın. Bu veriler iyileştirmek istediğiniz metriğe göre mevcut durumunuz hakkında size ne söylüyor? Bu, sizin başlangıç noktanız olsun. 

4. Test edeceğiniz sayfayı seçin

En önemli sayfanızla başlayın. Bu, ana sayfanız veya yüksek trafiğe sahip bir açılış sayfası olabilir. Durum ne olursa olsun, bu sayfa işletmenizin kârlılığı üzerinde önemli bir etkiye sahip olmalıdır.

5. Öğeleri A/B testi için ayarlayın

Hangi öğeleri A/B testine tabi tutacağınızı ve hangi sırayla test edeceğinizi seçin. Hedef metriği etkileme olasılığının en yüksek olduğunu düşündüğünüz ögelerle başlayın.

6. Bir varyant oluşturun

Ardından, bir varyant oluşturun. Yalnızca önceki adımda karar verdiğiniz öğeyi değiştirin ve bu öğede yalnızca bir değişiklik yapın. CTA’yı test ediyorsanız arka plan rengini, yazı tipi rengini veya buton boyutunu değiştirin. Diğer her şeyi aynı bırakın.

7. En iyi A/B test araçlarını seçin

Doğru A/B test aracı, tam olarak neyi test ettiğinize bağlıdır. E-posta’ları A/B testine tabi tutuyorsanız, çoğu e-posta hizmet sağlayıcısında yerleşik test araçları bulunur.

8. Testinizi tasarlayın

Kullandığınız araca bağlı olarak, test tasarımı üzerinde çok fazla veya çok az etkiniz olabilir. Örneğin, testin ne kadar süre çalışmasını istediğinizi, hangi cihazlardan veri toplamak istediğinizi ve diğer ayrıntıları belirtmeniz gerekebilir.

9. A/B testi istatistiklerini analiz edin

Hangi varyasyonun kazandığına göre sonuçlar çıkarın. Kitlenizin hangi versiyonu daha çok sevdiğini ve ne kadar farkla sevdiğini daha iyi anladıktan sonra bu 9 adımlık süreci yeni bir varyantla tekrar başlatabilirsiniz.

A/B Testlerini Ne Zaman ve Neden Yapmalısınız?

Yukarıdaki sorunun yanıtı her zamandır. A/B testi en iyi sürekli olduğunda işe yarar. Bu kulağa zorlu bir görev gibi gelebilir, ancak aslında kolayca uygulanabilir. A/B testi ince ayar yapmakla ilgilidir. Hiçbir web sitesi, e-posta, bülten veya reklam asla mükemmel değildir ve her biri geliştirilebilir. Sürekli A/B testi, büyük fark yaratabilecek küçük iyileştirmeleri bulmanın bir yoludur.

A/B testinin avantajı, pazarlama kampanyanızın analiz etmek için kullanılabilecek pek çok alanı olmasıdır. Aşağıda, en belirgin alanlardan bazılarının bir listesini bulabilirsiniz:

  • E-postalar
  • Haber bültenleri
  • Reklamlar
  • Kısa mesajlar
  • Web sitesi sayfaları
  • Web sayfalarındaki bileşenler
  • Mobil uygulamalar

A/B Testi Yapmanın Faydaları

Artık A/B testinin ne olduğunu bildiğinize göre iyi tasarlanmış testler uygulayarak elde edeceğiniz çeşitli faydalar neler olacak aşağıdaki listede bunu görebilirsiniz:

  • Tüketici yolculuğu sırasında farklı noktalardaki kullanıcı davranışlarını analiz ederek A/B testi ile ziyaretçilerin sorunlu noktalarını çözün. Ardından, test ettiğiniz unsurlardan herhangi birini tüketiciye daha etkili bir şekilde hitap edecek şekilde yeniden tasarlayabilirsiniz. 
  • Tüketici ilgisinde düşüş gösterebilecek alanlarda ince ayar yapmak için sürekli olarak A/B testi projeleri yürüterek mevcut web sitesi trafiğinden daha iyi yatırım getirisi elde edebilirsiniz.
  • İçeriği ve sitenin veya mağazanın diğer alanlarını daha ayrıntılı analiz ederek hemen çıkma oranını azaltmanız mümkündür. A/B testi size hangi metnin tüketiciye hitap edip hangisinin etmediğini gösterir, böylece gerektiğinde değişiklik yapabilirsiniz.
  • Metninizde, mağazanızda veya sitenizde müşteri yolculuğunu iyileştirmenizi sağlayacak düşük riskli değişiklikler yapın. Makul sayıda test deneği kullanarak ilgili ve uygun bir istatistiksel getiri elde edilmesini sağlayabilir ve yanlış karar verme olasılığını azaltabilirsiniz. 
  • Dönüşüm oranlarını artırmak için web sitenizi yeniden tasarlamak belki de A/B testinin nihai amacıdır, ancak bu yöntemi doğru kullanarak tam ve maliyetli bir yeniden tasarıma gerek kalmayabilir. A/B testi, mantıklı ve doğru bir analizle kullanıldığında küçük özellikleri değiştirebileceğiniz ve daha yüksek dönüşüm oranları elde edebileceğiniz yerleri gösterebilir.

A/B testinin avantajları, yukarıdaki noktalardan çok daha derindir, ancak kesin olan şey, bunun başarılı olmayı amaçlayan herhangi bir dijital pazarlama kampanyası için hayati bir rutin olduğudur. 

A/B Testing Dezavantajları

A/B testi konusunu, A/B testinin nasıl tasarlanacağını ve gerçekleştirileceğini ve sonuçların size ne vermesi gerektiğini ele aldık. Şimdi de insanların A/B testine yeni başladıklarında yaptıkları bazı yaygın hataları gözden geçirelim.

1. Ana Olaylara Odaklanın

Her şeyi test etmek mümkün değildir. Bu nedenle sitenizin, mağazanızın veya sayfanızın müşteri üzerinde en büyük etkiye sahip bölümlerine odaklanmanız gerekir. Aşağıdakileri göz önünde bulundurun:

  • Konu satırları ve bunların en iyi kısa mı yoksa uzun formda mı çalıştıkları, taşıdıkları tonun ne olabileceği ve aciliyet.
  • Kişiselleştirme ve harekete geçirici mesajlara da bakın ve bunların geliştirilip geliştirilemeyeceğini görün.
  • Ayrıca başlıklar, ana görseller ve diğer faktörler de tüketici üzerinde etkilidir ve test edilmelidir.

2. Hedef Kitlenizi Unutmayın

Bu çok önemli bir tavsiyedir çünkü çoğu zaman metin, mağazanızın, sitenizin veya sayfanızın demografisine hitap etmeyecek bir biçimde sunulur. Bu noktada metninizin doğru kitle için yazdığınızdan emin olun. Bir A/B testi, bu konuda doğru sonuca ulaşmanın harika bir yoludur.

3. Net A/B Testi Hedefleri Belirleyin

Bir hedef belirlemediyseniz, A/B testiniz hiçbir işe yaramaz. Doğru sonuca ulaşmak için belirli bir metriğe odaklanılması gerekir. Bu yüzden aynı anda birden fazla öğeyi test etmeye çalışmayın, çünkü bu, kafa karıştırıcı olabilir ve yanlış sonuçlar elde etmenize yol açabilir. Bu noktada hedefleri ayrı ayrı planlamak için zaman ayırın ve bunlara bağlı kalın. 

4. İstatistiksel Bir Sonuca Ulaşmak İçin Yeterince Büyük Bir Test Kitlesi Kullanın

Birçok pazarlamacı, A/B testinde yalnızca küçük bir tüketici grubu kullanma hatasına düşer. Bu yüzden istatistiksel bir analiz yapmak ve bir sonuca varmak için yeterli sayıda tüketiciyi teste dahil etmeniz gerekir. Hedeflediğiniz şey, sadece şans eseri olmayan bir sonuç elde ettiğinizi %95 oranında kanıtlamaktır. Açıkçası, bunu başarılı bir şekilde elde etmek için çok sayıda insana ihtiyacınız vardır.

5. Her Zaman Devam Eden Bir A/B Testiniz Olsun

A/B testi web sitenizin her alanını optimize etmenin anahtarıdır, ancak bir seferde yalnızca bir öğeyi test edebileceğiniz için sürekli olması gerekir. Bu noktada sonuç analizi için yeniden kullanılabilir bir şablon hazırlayabilir ve bir A/B testi sona erdiğinde, aklınızda farklı bir metrikle başka bir test başlatabilirsiniz. Bu şekilde sitenizi veya mağazanızı tüketicinin istekleri doğrultusunda sürekli olarak değiştirmiş olursunuz.

Yukarıdakiler, A/B testlerinde hata yapılan yaygın alanlardan sadece beş tanesidir. Sürece daha fazla dahil oldukça testlerinizi geliştirmeye başlayabilir ve dolayısıyla daha uygun sonuçlar görebilirsiniz. A/B testinin anahtarı, neyi keşfetmek istediğinizi bilmekte ve beklenmedik durumları gelişmiş ve ayrıntılı analizlerle ele almakta yatar. Unutmayın, hiçbir pazarlama kampanyası mükemmel değildir, ancak iyi geliştirilmiş bir A/B testi rutini ile hataları kolay ve hızlı bir şekilde değiştirebilir ve dönüşüm oranlarınızı artırabilirsiniz.

En İyi 3 A/B Testing Yapma Aracı/Platformu

Aşağıdaki listede, dönüşüm oranlarını artırmak için en iyi A/B test araçlarını bulabilirsiniz:

1. Optimizely

Optimizely

Optimizely, daha iyi deneyimler oluşturmak için verileri kullanan bir A/B test aracı, görsel editör ve kişiselleştirme motorudur. Web sayfaları, mobil uygulamalar, e-postalar ve daha fazlası için A/B testleri sunar. Airbnb, Amazon ve Google gibi dünyanın en büyük şirketlerinden bazıları tarafından kullanılır. 

Optimizely, web sayfalarınız ve mobil uygulamalarınız üzerinde tam kontrole sahip olmanızı sağlayarak çalışır. Kod veya BT desteği olmadan birkaç dakika içinde testler oluşturmanıza olanak tanır.

Karmaşık bir test platformu gibi görünse de, aslında oldukça kullanıcı dostudur ve kitlenizi gerçek zamanlı olarak son derece gelişmiş bir şekilde hedeflemenizi sağlar. 

2. AB Tasty

AB Tasty

AB Tasty, işletmelerin daha fazla dönüşüm ve daha hızlı yatırım getirisi elde etmelerine yardımcı olan bir kişiselleştirme platformudur. E-posta pazarlaması, web sitesi kişiselleştirme, müşteri segmentasyonu ve CRM entegrasyonu dahil olmak üzere pazarlamacılar için en eksiksiz araç paketini sunar.

AB Tasty, güçlü A/B test aracı ile sitenizdeki her bir ziyaretçi için kişiselleştirilmiş içerik oluşturmanıza yardımcı olur. Ayrıca, farklı segmentlerin web siteniz veya uygulamanızla nasıl etkileşime girdiğini görmek için gelişmiş analizlerini kullanabilirsiniz, böylece sitenizi buna göre optimize edebilirsiniz. 

AB Tasty’nin amacı, müşterilere ilgi alanlarına ve çevrimiçi davranışlarına göre hangi içeriği göstereceğiniz konusunda daha iyi kararlar almanıza yardımcı olmaktır.

3. VWO

VWO

VWO (Visual Website Optimizer) platformu, tüm temas noktalarında optimize edilmiş bir müşteri yolculuğu yaratma çabalarını birleştirmek için bir çözüm arayan işletmeleri güçlendirir.

VWO Platformu, müşteri içgörüleri, strateji planlama, fikirleri test etme, web sitesi optimizasyon çözümlerini uygulama ve zaman içinde başarıyı ölçme için bir merkez olarak çalışır. Bu ürün, şirketlerin nitelikli öneriler ve akıllı otomasyon yoluyla yolculuğun her aşamasında daha iyi hizmet sunmalarını sağlar.

VWO’nun yardımıyla, dijital maceralarını test ederek ve optimize ederek harika bir müşteri deneyimi sunabilirsiniz. 

Pazarlamacıların optimizasyon yol haritasını planlamasını, içgörü toplamasını ve fikirleri test etmesini kolaylaştırır. Hatta dönüşüm oranları veya sitede geçirilen süre gibi önemli iş metriklerini ölçmek için de bu platformu kullanabilirsiniz.

A/B Testi Örnekleri

En iyi sonuçları almanızı sağlamak üzere çok değişkenli testleri kullanabileceğiniz birkaç örneği aşağıda bulabilirsiniz.

Örnek 1

Şu anda beklenen hedeflere ulaşmayan bir dijital pazarlama kampanyası yürüttüğünüzü varsayalım. Belki de trafikten beklediğiniz dönüşümleri göremiyorsunuz ya da tüketiciler belirli bir sayfayı ziyaret ediyor ve daha ileri gitmiyor.

Mevcut sayfanın bir varyantını oluşturarak (örneğin metni değiştirerek) sorunun bu olup olmadığını ölçebilir ve görebilirsiniz. Metinde herhangi bir değişiklik yoksa, görseli değiştirin ve bu şekilde devam edin. Bu sayede sayfanın sorunlu olan bir bölümünü veya bölümlerini bulacaksınız. Bu, tüm pazarlama ortamlarınızda gerçekleştirilebilir ve sonuç verecektir.

Örnek 2

Planladığınız bir lansman olduğunu varsayalım. Tüketicilerinizin ilgisini çekmek için hangi yöntemin en iyisi olduğunu belirlemeniz gerekiyor. Peki bunu mesajlaşma yoluyla mı yoksa e-posta yoluyla mı yapacaksınız? Sosyal medya en etkili yöntem olabilir mi? Yoksa müşteri bir bültene daha kolay yanıt verir mi?

Bir A/B testi rutininde bir yöntemi diğeriyle aynı anda çalıştırarak her bir versiyonun sağladığı metrik ve sonuçları ölçebilir ve en etkili seçeneği kullanarak lansman yapabilirsiniz.

A/B Test Sonuçları Nasıl Yorumlanır?

Yukarıda gördüğünüz gibi bir A/B testi rutininin katı bir çerçevede yürütülmesi hayati önem taşımaktadır. Daha önce bahsettiklerimize ek olarak, teste ne elde etmek istediğinize dair belirli bir hedefle girmeniz gerekir. Sitenizin bir öğesini diğerlerine kıyasla ölçmeniz gerekir, böylece bu öğe performansı optimize etmek için ince ayar yapılabilir. A/B testinde analiz edebileceğiniz birkaç metriği aşağıda bulabilirsiniz:

  • Sitenize, sayfanıza veya mağazanıza gelen ziyaretçi sayısı
  • E-posta ve mesajların açılma oranları
  • CTA tıklama oranları
  • Haber bültenleri ve pazarlama materyalleri için kayıtlar
  • Mağazanıza veya sitenize yapılan abonelikler

Test sırasında sonuçları izleyerek, kontrol paneliniz kısa süre içinde kayda değer bir istatistiksel sonuç göstermeye başlayacaktır. Bu sonucun belirlenebileceği bir zaman aralığı belirlemeniz gerekir. Örneğin A e-postası %40, B e-postası ise sadece %20 tıklama alıyor olabilir. Bu, bir kılavuz olarak kullanabileceğiniz kayda değer bir farktır.

Dönüşüm oranlarıyla uğraşırken verilerin yalnızca rakamlarla değil toplam gelirle de ölçülebileceğini bilmeniz önemlidir. Bu, örneğin farklı ürün yelpazelerindeki harcama varyansını analiz ederken önemli bir veridir. Ayrıca, dönüşüm oranları sadece satışların değil, herhangi bir eylemin parçası olarak da ölçülebilir. Örneğin, oluşturulan potansiyel müşteriler, reklamlara yapılan tıklamalar ve sitede geçirilen sürenin tümü değerli metriklerdir.

A/B Testlerinde Hangi Metriklere Dikkat Etmelisiniz?

A/B testi kullanılarak başarıyla test edilebilecek çok sayıda unsur vardır. Sayfanızın, sitenizin veya mağazanızın A/B testinden faydalanabilecek en önemli unsurlarından bazıları aşağıdaki şekildedir:

Navigasyon bağlantıları her web sitesi veya mağazanın önemli bir parçasıdır ve web sitesi ziyaretçilerinizin sitede kolayca gezinmesini sağlamalıdır. Bir siteden ayrılmanın yaygın nedenlerinden biri zayıf veya kafa karıştırıcı navigasyondur. Çünkü tüketiciler, online perakende sürecinde basitlik ve verimlilik bekler. Düzenli olarak bölünmüş URL testi yapmak, kullanım sıklığı ve siteden ayrılmalar hakkında size bir fikir verecektir.

Harekete geçirici mesajlar (CTA’lar) yazılı metninizin en önemli kısımları arasındadır. Bu, tüketiciyi ilerlemeye ve işlemi tamamlamaya teşvik etmek için tasarlanmış bir veya iki cümledir. Zayıf bir CTA’nın yatırım getiriniz üzerinde olumsuz bir etkisi vardır. Müşteri tabanınıza hangi tonun veya tarzın hitap ettiğini görmek için A/B testi yaparak güçlü kelimeleri düzenli olarak test edin ve gerektiğinde değiştirin.

Açılış sayfaları, tüketicinin bir reklama veya aramaya tıkladığında ulaştığı yerdir, ancak açılış sayfasına ulaşıyor ve daha ileri gidemiyorlarsa, sayfanızla ilgili bir sorununuz var demektir. Yazılı metinle veya belki de ilgili görsellerle ilgili bir sorun olabilir. Bu noktada düzenli olarak A/B testi yaparak ilgili metinle ilgili farklı yaklaşımlar deneyebilirsiniz.

Sitenizin veya sayfalarınızın tasarımı ve düzeni, etkileşim sürecinin önemli bir parçasıdır. Bir tasarım çekici değilse, tüketicileri uzaklaştıracaktır. Tüketici açık ve anlaşılır bir tasarım ve ne sunulduğunu anlamasına olanak tanıyan bir düzen görmek ister. Ayrıca siteniz birkaç yıldan daha eskiyse, modası geçmiş görünmeye başlayacaktır. Tüketicilerin büyük bir kısmı eski görünümlü ve sıkıcı tasarımları itici bulur.

Metin yalnızca yazılı sözcükler değil, sitenizdeki veya mağazanızdaki tüm içeriktir. Metnin kalite ve alaka düzeyi açısından kusursuz olması gerekir ve düzenli olarak yeni metinlere ihtiyacınız olur. Sitenizde bulunan metin üzerinde A/B testi uygularsanız, etkileşimde bir düşüş görürsünüz. Tüketici yeni ve taze bilgiler görmek istediği için bu doğaldır. Örneğin, A versiyonunda basit ve bilgilendirici bir metinle B versiyonunda daha esprili ve hafif bir metin kullanarak A/B testi yapmayı deneyebilirsiniz. Bu sayede özgün bir yaklaşımın daha geniş kitlelere hitap ettiğini görebilirsiniz.

Ürün açıklamalarının da doğru, akılda kalıcı ve bilgilendirici olması gerekir. Çoğu zaman bir mağazayı gezdiğinizde, açıklamanın okuyucuya yeterince bilgi vermediğini fark edebilirsiniz. Bazen açıklama çok uzun olur ve okuyucu bunları okumadan devam eder. Bu, çok değişkenli testler için mükemmel bir kategoridir.

Görseller pazarlamanın önemli bir parçasıdır, ancak kullandığınız görseller dikkat çekiyor mu? Yüksek kalitede olmayan kötü görseller etkileşim alamaz. Ürünü doğru şekilde göstermeyenler ise göz ardı edilir. Bu noktada A/B testi kullanarak hangi tür görsellerin en iyi tepkiyi verdiğini test edebilirsiniz.

Logolar ve sloganlar markanızı güçlendirmek için vardır ve beklediğiniz tıklamaları almıyorlarsa, bir split test bunları geliştirmenin en iyi yolunu bulmanıza yardımcı olacaktır.

Çok Değişkenli Testi Nedir? A/B Testlerinden Farkları Nelerdir?

Çok değişkenli test, aynı anda birden fazla değişkeni test etmeyi ve olası her kombinasyonu birbiriyle karşılaştırmayı içerir. Faktöriyel bir yapı izler, yani toplam varyasyon sayısı her bir öğenin yineleme sayısının çarpımının sonucudur.

Örneğin, bir potansiyel müşteri oluşturma sayfasını aşağıdaki şekilde optimize edecekseniz:

  • 3 başlık
  • 2 gövde kopyası
  • 2 adet bilgi formu

Mümkün olan kombinasyon sayısı 3×2 ×2 = 12 olacaktır.

Bu şekilde, bireysel unsurların hangi kombinasyonunun nihai olarak en iyi sonuçları getirdiğini öğrenebilirsiniz.

ÖzelliklerÇok Değişkenli TestA/B Testi
TanımBirden fazla değişkeni aynı anda test eder.İki farklı değişkenliği (A ve B) karşılaştırır.
Değişken SayısıBirden fazla değişkeni içerebilir (örneğin, farklı renkler, metinler, düzenler).Sadece iki değişkeni (A ve B) karşılaştırır.
KarmaşıklıkDaha karmaşıktır, çünkü birden çok değişkenin etkisini aynı anda analiz eder.Daha basittir, sadece iki versiyon arasındaki farkı değerlendirir.
AnalizÇok değişkenli sonuçları anlamak ve bu değişkenlerin etkileşimini değerlendirmek daha karmaşıktır.Analiz daha basit ve doğrudan olabilir.
Örnek Kullanım AlanlarıGeniş kapsamlı web sitesi tasarımı, ürün iyileştirmeleri, pazarlama kampanyaları gibi durumlar.Basit tasarım değişiklikleri, e-posta başlıkları gibi durumlar.
Zaman ve Kaynak KullanımıDaha fazla zaman, kaynak ve veri gerektirebilir.Daha az zaman, kaynak ve veri gerektirir.

A/B Testlerinin Dönüşüm Optimizasyonuna Etkileri

Dönüşüm optimizasyonu, web sitenize veya uygulamanıza gelen ziyaretçilerden istenen eylemi gerçekleştirenlerin yüzdesini artırma sürecidir. A/B testi, dönüşüm oranlarını artırmak için güçlü bir araçtır çünkü web sitenizin veya uygulamanızın farklı unsurlarını test etmesine ve kullanıcı davranışı üzerindeki etkisini ölçmenize olanak tanır.

Örneğin, günde 100 ziyaretçi alan bir web siteniz olduğunu ve bunlardan 2’sinin satın alma işlemi gerçekleştirdiğini varsayalım. Dönüşüm oranınız %2’dir. A/B testini kullanarak web sitenizin harekete geçirici mesaj butonunun yerleşimi, butonun rengi veya metninizde kullanılan dil gibi farklı unsurlarını test edebilirsiniz. Bir sayfanın iki versiyonunu farklı kullanıcı gruplarına gösterip sonuçları ölçerek hangi versiyonun kitlenizde en iyi yankıyı uyandırdığını belirleyebilir ve genel kullanıcı deneyimini iyileştirebilirsiniz.

A/B testi yoluyla yaptığınız değişiklikler dönüşüm sayısında artışla sonuçlanırsa dönüşüm oranınız da yükselecektir. Örneğin, değişiklikler 100 ziyaretçiden 4’ünün satın alma işlemi yapmasıyla sonuçlanırsa dönüşüm oranınız artık %4 olacaktır. Web sitenizin veya uygulamanızın farklı unsurlarını sürekli olarak test ve optimize ederek dönüşüm oranlarınızı artırabilir ve daha fazla satış yapabilirsiniz.


Okumanızı Öneririz:

Pazarlama Stratejisi Nedir? En Verimli 10 Pazarlama Stratejisi

ASO Nedir? Yeni Başlayanlar İçin App Store SEO Rehberi

Buyer Persona Nedir? Nasıl Çıkarılır? Dijital Pazarlama Çalışmalarında Buyer Persona Analizinin Önemi

10 Adımda Dijital Pazarlama Nasıl Yapılır?

UI (User Interface) & UX (User Experience) Nedir? İnternet Sitesi Yapımında ve Dijital Pazarlama Çalışmalarında UI & UX Önemi

KPI Nedir? Dijital Pazarlama Çalışmalarında Kampanya Başarı Faktörlerini/Metriklerini Belirleme

Müşteri Tutma Oranı (Customer Retention Rate) Nedir? Nasıl İyileştirilir?

CPM Nedir? Bin Gösterim Başına Maliyet Nasıl Hesaplanır?

MailChimp Nedir?

Domain Sorgulama